Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hauskan oppimisen vallankumous

Kirjoitettu 03.12.18
Esseen kirjoittaja: Sampsa Hakakoski
Kirjapisteet: 2
Kirja: Hauskan oppimisen vallankumous
Kirjan kirjoittaja: Lauri Järvilehto
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 1.7. Tiimiyrittäjävalmentajien oppimisen "pakolliset" kirjat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

FLOW

Kirjassa puhutaan paljon flow-tilasta ja miten se vaikuttaa oppimiseen ja erityisesti tekemisen laatuun. Flow-tila on siis kevyt stressitila, missä haastavuus sekä taidot ovat tasapainossa ja ihminen on täysin keskittynyt vain yhden tehtävän suorittamiseen. Käytännössä flow-tila vaati seuraavat asiat:

  1. Täyden keskittymisen (Deep Work)
  2. Konkreettista palautetta tehtävästä (tekemisen aikana)
  3. Tehtävällä on selkeä tavoite tai tarkoitus
  4. Taidot ja tehtävän asettamat vaatimukset ovat tasapainossa (Kompetenssi)

Loogisesti meidän pitäisi mahdollistaa/ohjata/auttaa tiimiläisiämme pääsemään flow-tilaan. Ensinnäkin syvä keskittyminen Akatemialla on vaikeaa, koska suljettuja rauhallisia tiloja on rajallisesti ja ihmisiä pyörii koko ajan ympärillä. Sen takia itseni ja muiden täytyisi osasta ja tajuta varata aikaa päivästä syvälle tekemiselle, milloin he keskittyvät vain yhteen asiaan rauhassa tai pienessä tiimissä.

Toinen asia millä voisimme mahdollistaa flow-tilaa, on asettamalla selkeä tavoite aina tehtävää aloittaessa. Kun tiedät tarkasti mitä olet tekemässä, pystyt helpommin keskittymään kyseiseen asiaan ja näin pääset helpommin flow-tilaan.

Konkreettista palautetta ja vaatimuksen tasapainoa on taas hankalampi istuttaa normaaliin tekemiseen. Mielestäni on kumminkin parempi, että ottaisimme ensin nuo kaksi aikaisempaa asiaa käytäntöön, jotta emme ota liian montaa asiaa kiukaalle.

OPPIMINEN

Kiinnostus ja innostuminen ovat tärkeitä elementtejä oppimisessa. Kun olet kiinnostunut aiheesta mitä opettelet, et pelkästään opi sitä nopeammin, vaan myös tietysti jatkat oppimista pitempään. Kirjassa puhuttiin kolmesta ihmisten tarpeesta, mitkä motivoivat ihmisiä ja lisäävät innostusta: autonomia, kompetenssi ja yhteenkuuluvuus (moni saattaa tunnistaa, että nämähän ovat suoraan Maslowin tarvehierarkiasta). Voisiko näitä siis, jotenkin lisätä meidän tiimissä?

Kirjan punainen lanka oli se, kuinka pelit ovat aivan loistava tapa oppia. Miksi? No ensinnäkin peleissä on älyttömän helppo päästä flow-tilaan. Hyvin tehdyissä peleissä on selkeä tavoite, ne haastavat pelaaja nostamalla haaste tasoa pikkuhiljaa, ne antavat jatkuvaa palautetta ja ne ovat visuaalisesti suunniteltu niin, että niihin on helppo uppoutua. Hyvät pelit myös täyttävät innostumisen/motivoitumisen kriteerit. Esimerkkinä World of Warcraft. Pelissä henkilö voi tutkia maailman oman mielen mukaan (autonomia), viholliset tulevat haastavammiksi pelin edetessä (kompetenssi) ja peli on MMO eli sitä pelataan yhdessä muiden ihmisten kanssa (yhteenkuuluvuus).

Voisimmeko siis tehdä tekemisestämme enemmän pelin tai leikin kaltaisen? Esimerkiksi treeneihin tarvittaisiin jotain aktivointia, koska istuminen neljä tuntia putkeen on älyttömän kuolettavaa hommaa (kirjaimellisesti, istuminen tappaa). Tähän en osaa heti vastata. Hyviä ideoita ei voi pakottaa. Minulla on kumminkin yksi idea, mikä voisi tehdä tavoitteiden saavuttamisesta hauskempaa.

Meillä voisi olla kolme lasipurkkia jokaista mittaria varten (liikevaihto, kirjapisteet ja asiakaskäynnit). Tämän jälkeen purkkeja täytettäisiin ”jelly bean” karkeilla. Tämä tekisi tavoitteiden saavuttamisesta pelimäisemmän ja visuaalisesti miellyttävämmän, kun voisi seurata kuinka purkit pikku hiljaa (tai erittäin nopeasti) täyttyisivät karkeista.

KUTSUMUS

Jossain asiassa mestariksi tuleminen vaatii yleisesti 10 000 tuntia tarkoituksen mukaista harjoittelua. Se on todella paljon harjoitusta. Jos vaikka harjoittelisit kolme tuntia joka päivä, sinulla kestäisi päälle yhdeksän vuotta saavuttaa mestarin taso. Jotta siis jaksaisi tehdä monta vuotta töitä asian eteen, niin kyseisen asian täytyy oikeasti olla erittäin kiinnostava. Toisin sanoen tarvitset kutsumuksen.

Kutsumuskartta harjoitus:

  1. Kirjoita ylös asioita, joita haluat tehdä tekemisen itsensä vuoksi.
  2. Pisteytä asiat yhdestä kolmeen.
    1. 3 = Saat jo tehdä niin paljon kuin haluat.
    2. 2 = Saat tehdä jo, mutta haluaisit tehdä enemmän.
    3. 1 = Ei ole tällä hetkellä mahdollisuutta tehdä.
  3. Mieti missä työssä voisit tehdä näitä asioita.

Tein itse tämän harjoituksen (jollakin tasolla) ja sain seuraavat tulokset:

1+2. pelata videopelejä 3 (strateginen ajattelu, tiimipelaaminen ja itsensä kehittäminen), urheilla kavereiden kanssa 3 (hauskaa ja rentouttavaa), matkustaa 2 (kokea uutta ja hauskaa) sekä strateginen suunnittelu 2 (kiehtovaa ja idealisti kun olen)

3.Konsultti/jonkin tason johtaja

En tiedä oliko tämä harjoitus loppujen lopuksi hirveän hyvä. En tästä suoranaista kutsumusta löytänyt, mutta kun tein tuon ensimmäisen kohdan ja ajattelin myös, MIKSI pidän näistä asioista, niin sain taas uutta näkökulmaa omiin kiinnostuksen kohteisiin.

Olen siis selvästi kiinnostunut kaikenlaisesta strategisesta ajattelusta. Esimerkiksi videopelien pelaamisessa minua kiinnostaa erityisesti kaikki taktiset asiat. Ehkä tulen löytämään itselleni ammatin tästä tulevaisuudessa.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!