Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hei munaton markkinoija, tee jotakin säväyttävää

Kirjoitettu 20.09.18
Esseen kirjoittaja: Arttu Laaksokari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.5. Markkinoinnin klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjassaan Sissimarkkinointi Jari Parantainen tiivistää kansien väliin sen, miten kilpaillaan miljoonien markkinointibudjetilla operoivia suuryrityksiä vastaan ja lisäksi voitetaan. Sissimarkkinoijan tärkein tunnusmerkki on, että hän käyttää enemmän järkeään kuin raakaa rahaa. Se tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat hyviä tuloksia pienin panoksin. Sissimarkkinoija ei tähtää tunnettuuteen tai mieti bränditeorioita. Hän käärii hihansa ja havittelee hyvää tulosta.

Parantainen ei säästele sanojaan perinteisiä markkinoijia kohtaan. Yleinen ongelma tuntuu olevan se ettei, mitään uskalleta luvata ja toisaalta epäonnistumisesta ei uskalleta ottaa vastuuta. On helpompi tehdä ympäripyöreitä mainoksia kuin säväyttää oikein kunnolla niin, että koko kaupunki puhuu tempauksestasi vielä viikonkin päästä. Syyt tähän ovat monet. Ei haluta suututtaa potentiaalisia asiakkaita tai oman viestin rakentaminen ei vain onnistu. Asiakkaat ovat tyhmiä, kun eivät osat meidän huipputuotettamme, joka on vielä lisäksi edullisempi kuin kilpailijalla. Voi myös olla, ettei asiakas löytänyt tuotteiden väliltä mitään eroa.

Kirja muutti käsitykseni markkinoinnista perinpohjaisesti. Ensinnäkin heti esipuheessa Parantainen käskee kysymään seuraavalta sinulle soittavalta mainostilan myyjältä: miten hänen tarjouksensa kasvattaa tulostasi sekä, miten hän todistaa väitteensä. Parantaisen mukaan monet perinteiset markkinoinnin keinot perustuvat toiveajatteluun. Markkinoija ampuu metsää haulikolla ja toivoo osuvansa hirveen. Markkinoinnin tulisi aina olla kohdistettua ja tulokset mitattavissa. Näin vältetään tilanne, jossa yrittäjä ei osaa sanoa, minkä lehtimainoksen perusteella asiakas on yritykseen löytänyt.

Markkinointia voi kuvata monin eri tavoin, mutta käytännössä kyse on toistetusta myyntipuheesta. Pelkällä näkyvyydellä yrittäjä harvoin tekee mitään, vaikkakin tunnetulta ja menestyneeltä yritykseltä on monesti helppo ostaa. Kirjassa kuvataan ruotsalaisen polkupyörähuoltoliike Cykelspecin markkinointitempaus, joka oli mielestäni kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokas. Liikkeen huoltomiehet lähtivät kaupungille tarkastamaan pysäköityjä polkupyöriä ja jättivät jokaiseen pyörään vikalistan ja tarjouksen huollosta. Yritys siis keskittyi siihen, minkä se parhaiten osaa eli polkupyörien huoltamiseen. Työntekijät eivät jäänet liikkeeseen pyörittelemään peukaloita ja voivottelemaan asiakkaiden vähäistä määrää vaan menivät ja hankkivat niitä. Tempauksen kustannuksiksi jäi työntekijöiden palkka.

Uskon, että jokaista markkinointitempausta tai kampanjaa suunnitellessa tulisi ottaa tästä opiksi. Kannattaa keskittyä siihen missä yritys on parhaimmillaan sekä laskea kustannukset minimiin. Toki kalliitakin medioita kuten lehtiä ja televisiota voi hyödyntää, jos sille nähdään selkeä tarkoitus ja siihen on varaa.

Lähdimme tiimimme kanssa kehittelemään ensimmäistä yhteistä projektia, johon kaikki osallistuisivat. Ideana oli myydä mainostilaa yrityksille markkinointitempaukseen, jonka olisimme järjestäneet kaupungin keskustassa. Mainostilan myymisessä ei sinänsä varmasti ole mitään vikaa mutta koko projekti kuivui kasaan pitkälti sen vuoksi, ettei kukaan osannut vastata Parantaisen esittämään kahteen kysymykseen. Toki yritykset ostavat mainostilaa esimerkiksi urheilujoukkueiden peliasuista tai ralliauton kyljestä mutta tällöinkin mainos on ainakin osittain kohdennettu tietylle yleisölle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!