Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Heimot

Kirjoitettu 01.03.15
Esseen kirjoittaja: John Blåfield
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tribes We Need you to Lead Us
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 4. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Heimojen luominen pitäisi olla helpompaa kuin koskaan. Nykyajassa voi luoda heimon vaikkapa facebookin välityksellä, kunhan ihmiset ovat kiinnostuneet aiheesta. Jotain vallankumouksellista täytyy kuitenkin tehdä. Aktiivinen nykyisyyden kannattaminen ei luo heimokulttuuria, jolla on muutosvoimaa. Enintään kehitystä voidaan hidastaa kyseisellä toiminnalla. Yksin aate ei kutenkaan riitä vaan tarvitaan myös johtaja joka on valmis antamaan kaikkensa jotta heimo edistyisi.

Google kampus on hyvä esimerkki toimivasta heimosta. Sillä on jokin tarkoitus, eli tuottaa startup yrityksiä. Kävimme vierailemassa google kampuksella. Kuulimme kuinka yhteisö kukoisti ja ihmettelin kovasti että miten jotkut asiat olivat edes mahdollisia. Esimerkiksi rakennuksessa järjestettiin 1000 kunta tapahtumaa vuosittain. Sellainen ei ole mahdollista vain oman organisaation avuin. Eikä ollutkaan. Google oli saanut haltuunsa tilat, jotka se nimitti teknisten Startuppien edistämiseen. Nimetty projektipäälikkö ymmärsi kuitenkin että pelkät tilat eivät riitä. Tarvitaan yhteisö ja tukiverkosto. Lukuisten yhteistyökumppaneiden etsiminen oli oleellinen osa prosessia. Startuppeja auttavia organisaatioita oli jo valmiiksi lukuisia, mutta ne olivat todella hajallaan. Loogiselta tuntuisi yhdistää kyseiset verkostot joksikin fiksuksi kokonaisuudeksi. Silti kukaan ei ollut tehnyt sitä aikaisemmin. Kun kaikki tukiverkostot oli rakennettu hokutteli yhtälö myös rahoittajia. Google kampuksesta on kolmessa vuodessa syntynyt lontoon startupskenen napa ja liekki. Tämä kaikki tapahtui koska projektipääliköllä oli vahva visio ja hän aktiivisesti kertoi näkemyksensä mahdollisille yhteistyökumppaneille ja pyysi heitä liittymään joukkoonsa.

Tiimiakatemia voisi hyötyä todella paljon jos saisimme aktiivisen joukon yhteistyökumppaneita. Valitettavasti tällä hetkellä tiimiakatemialaisetn kulttuuri on sellainen että saatetaan käydä aktiivisesti verkostoitumistapahtumissa, mutta niiden hyöty on melko lailla minimi koska paikalle saavutaan isolla porukalla ja pyöritään vain omissa porukoissa. Mikäli tiimiakatemialla olisi lähistössä aktiivinen verkosto, jossa läsnäoleminen tuntuisi tiimiakatemialaisista tärkeältä, voisi tiimiakatemia hyötyä siitä kovasti. Mikäli tiimiakatemian yhdistäisi aktiivisemmin muihin startup järjestelmiin voisi kyseinen kollaboraatio olla kiinnostavampi myös sijoittajien kannalta kiinnostavampi.

Yhteinen intressi

Verkkokaupan näkökulmasta ja brändäyksen näkökulmasta olen miettinyt verkkokauppa, joka myisi tuotteita jotka ova miesten luksus tuotteita. Itselläni on jonkun asteinen pakkomielle oikeisiin kylpytakkeihin. Jok ikinen kylpytakki mitä olen kaupoista löytänyt on semmonen halpa fleese kankaan tapasesta materiaalista tehty. Olen miettinyt että mistä oikean frotee kylpytakin löytäisi. Olen melko varma että kyseisiä takeille voisi olla kiinnostusta, mutta tietoni perustuu vain hyvin suppeaan markkinatuktimukseen, joka olen minä itse.

Kylpytakeista voisi kyuitenkin olla kiinnostunut myös niinkin tarkka segmentti kuin ihmiset, jotka pitävät leffoista, joissa päähenkilöt pitävät kylpytakkeja, kuten esimerkiksi Big Lebowski ja Linnunradan käsikirja liftareille. Oikeanlaisella tarinalla pystyttäisiin todennäköisesti tuomaan kyseiselle segmentille todella paljon lisäarvoa.

Tämän kaltaisella brändäyksellä pystyttäisiin ehkä saamaan jopa fanaattisia seuraajia. Fanaattiset seuraajat ovat johtajan ja liiketoiminnan kannalta parhaita. Big Lebowski elokuvan taustalle on syntynyt kultti, jonka symbooli on The Dude. Dude on henkilö, joka ottaa iisisti. Hän on hyvin kiinnostava hahmo monista. Oikeestaan hänen elämänasenteensa on monien ihanne elämänasenne. Valitettavasti yhteiskunnassa ei ole niin helppoa elää samalla tavalla kuin Dude. Entä jos voisit ostaa yhden osan the duden elämäntapaa. Hänelle hyvin ominainen piirre on rennot vaatteet. Kyse on tyypistä, joka käy kaupassa kylpytakki päällä. Olisi hyvä luoda fiilis että tämän tuotteen ostamalla voit olla lähempänä kyseistä ihannoitua elämäntapaa. En tiedä miten fanaattinen fanilauma saadaan aikaan mutta ehkä täässä voisi olla jotain potenttiaalia.

Aamutakkiliikkeen markkinointia mietin myös, kuinka laajentaa heimoa. Varsinkin tuottavassa toiminnassa heimon laajentuminen on melko tärkeä osa. Siksi mietin että miten ihmiset jakaisivat tätä tuotetta. Jos kylpytakeilla olisi myymälä voisi kylpytakin ostaja saada 5 euron alennuksen takista mikäli hän ottaisi luovan kuvan takki päällä liikkeessä, ja merkkaisi liikkeen kartalta. Myyjä arvioisi postauksen luovuuden ja hauskuuden ja antaisi vielä kymmeneen euroon asti alennusta postauksen hauskuuden perusteella. Näin ihmiset itse markkinoisivat tuotetta automaattisesti. Ja jokaisesta asiakkaasta saataisiin samanlainen hyöty irti kuin semi fanista.

Osallistumisen taso

Heimolle ominaista että heimon jäsenet ovat joskus jopa fanaattisia heimon jäseniä. Siinä mielessä heimo ei välttämättä ole parempi, mitä isommaksi se muuttuu. Mushashi kertoi kirjassa että hyvin johdettu ja toimiva 10 ihmisen iskuryhmä voi voittaa 100 miehen joukon. Joissakin tapauksissa isompi heimo on parempi mutta ei todellakaan kaikissa.

Inton tilanteeseen kun vertaa tätä ajattelua, olemme melko iso ryhmä. Olisi melkein naurettavaa ajatella että 18 hengen ryhmä kokoontuisi normaalin yrityksen tavallisiin kokouksiin. Meillä kuitenkin on treenit joihin kaikkien on tarkoitus osallistua. Siksi meillä on haaste saada treeneistä ainakin suurimmalle osalle miellyttäviä tilanteita. Treeneihin osallistuminen ei vaan yksinkertaisesti riitä. Niissä pitäisi pystyä antamaan kaikkensa, jotta niistä voitaisiin saada se hyöty joka olisi mahdollista. Intolla on myös haaste siinä että tällä hetkellä emme ole heimo. Näin isolle ryhmälle on haastava löytää tarkoitus jota kohti pystyisimme yhdessä kulkea. Maailmanympärysmatka on Tiimiakatemian tarjooma keino kehittää yhteinen päämäärä. Maailmanympärysmatka ei vaan toistaiseksi ole toiminut meille yhteisenä päämääränä, koska kaikki eivät ilmeisesti halua lähteä. Tämä täytyy ottaa esille meidän tiimissä koska jonkunlainen päämärä tai tarkoitus olisi hyvä löytää, jotta tiimimme kehittyisi seuraavalle tasolle.

 

John Blåfield
Teamleader
Ideaosuukunta Into

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!