Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Henkilöbrändäys

Kirjoitettu 29.04.21
Esseen kirjoittaja: Minka Paananen
Kirjapisteet: 1
Kirja: DreamUp 2021
Kirjan kirjoittaja: Joonas Pesonen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Joonas Pesonen, Tiimiakatemian alumni, nykyinen somevaikuttaja. Pesonen omaa vahvan henkilöbrändin, josta minulle huokuu tasa-arvon edistäminen, ympäristöasiat sekä vahvat mielipiteet aiheeseen, kuin aiheeseen. Pesonen oli puhujana DreamUp –tapahtumassa 22.4.2021 kertomassa hänen urastaan sosiaalisen median parissa, sekä kuinka hän on sen avulla rakentanut henkilöbrändiään.  

Pesonen mainitsi, kuinka hänen someuransa lähti käyntiin Kun koulu loppuu –kiertueesta. Minä itsekin törmäsin Pesoseen tuolloin, kun kiertue pysähtyi Tikkakosken yläkoululla ja muistan tapaamisen erittäin hyvin. Hän kertoi reilaamisesta ja kokemuksista, mitä oli reissuillaan saanut. Keskustelumme vaikutti minuun oikeasti jotenkin suuresti ja muistan, kun Pesonen antoi minulle käyntikorttinsa ja sanoi, että minun pitää laittaa hänelle viestiä, kun menen omalle reilireissulle. Kun muutin viimeksi marraskuussa 2020, löysin käyntikortin vanhojen papereiden seasta. Hullua, miten joku tyyppi on voinut jäädä kahdeksannelta luokalta jo noin hyvin mieleen yhden tapaamisen perusteella. Muistan, kun löysin Snapchatista käyttäjän @pesojoonas jonkun toisen snäppääjän suosituksen perusteella ja aloin seurailemaan tyypin mystoryn sisältöjä. Vasta ehkä vuoden seurailtuani Pesojoonaksen touhuja sieltä, tajusin, että minähän olen tavannut tämän tyypin vuosia sitten. Olenkin siis seurannut Pesosta jo ihan hänen someuransa alusta lähtien ja oli mahtavaa kuulla, kuinka hänen puheenvuorossaan hän kertoi juuri niitä vaiheita urallaan, joita olen itsekin elänyt mukana seuraajan roolissa. Nyt vielä sattumalta opiskelen samassa paikassa, kuin hän aikoinaan. Tulipa hassu olo, kun mietin tätä. 

Hyvä pointti oli, että someen tulee ensin tuottaa laadukasta sisältöä, josta ihmiset kiinnostuvat ja alkavat seuraamaan tiliä. Sitten vasta mietitään, millaisia seuraajat ovat. Vaikuttajana ei voi ennalta määrittää, minkälaiset ihmiset sisällöstä kiinnostuu. Myös ennen, kuin alkaa toimimaan julkisuudessa on hyvä pohtia, mitä sisällöillään haluaa viestiä. Henkilöbrändin luominen tapahtuu samalla tavalla, kuin minkä tahansa yrityksen, tai muun toimijan brändin. Voin päättää mitä sisältöä tuotan, mutta en voi vaikuttaa siihen, miten muut sen kokevat. Minä itse en ole se joka brändin luo, vaan muiden mielikuvat minusta. Yksikin huonoa julkisuutta saanut postaus tai teko voi vaikuttaa muiden mielikuvaan minusta pitkäksi aikaa, tai jopa lopullisesti. Olen huomannut mielikuvien vaikuttavan ihan tiiminkin sisällä todella vahvasti. Koen menneeni ihmisenä eteenpäin akatemian alun jälkeen valtavasti, mutta silti asiat, joita olen sanonut, tai tapa, jolla olen käyttäytynyt joskus vuosi sitten, vaikuttaa yhä siihen, miten sanomiseni otetaan nykyään. Usein se on turhauttavaa, sillä jos olen työstänyt jotain osa-aluetta paljon ja koen itse kehittyneeni siinä, minut saatetaan silti leimata mielikuvien takia joksikin, mitä en enää ole. Tällöin tuntuu, että kaikki työ on turhaa, enkä olekaan edistynyt niin paljon, kuin luulin.  

Minusta olisi mielenkiintoista tietää, millainen minun henkilöbrändini on tällä hetkellä. En ole tietoisesti yrittänyt luoda mitään tiettyä kuvaa itsestäni, mutta silti jokainen tietysti kokee minut jonkin tietyn laiseksi ihmiseksi. Haluaisin, että minut nähdään auttavaisena, aitona ja kunnianhimoisena ihmisenä. Nuo ovat kuitenkin aika ympäripyöreitä adjektiiveja. Voisi olla hyvä toden teolla pohtia, miten MINÄ haluan vaikuttaa muihin ihmisiin, vaikka sosiaalisen median alustat eivät olekaan minulle se, missä haluan tuoda itseäni esille suurille yleisöille. En ole koskaan pitänyt sitä mitenkään tavoitteenani. Voisin kyllä alkaa tuottamaan omaan Instagramiini enemmän sisältöä aidosta arjestani. Tällä hetkellä postaukseni sinne ovat, jos tapahtuu jotain erityistä tai näytän muuten vain omasta mielestäni superhyvälle. Enemmän minulle kuitenkin merkitsee se, mitä ihmiset ympärilläni ajattelevat minusta ja haluan olla heille aito oma itseni. 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!