Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Henkilöbrändi

Kirjoitettu 28.11.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 2
Kirja: Henkilöbrändi
Kirjan kirjoittaja: Jarkko Kurvinen, Tom Laine, Ville Tolvanen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Henkilöbrändit vaikuttavat halusi sitä tai ei. Monet yhteistyökumppanit käyvät katsomassa sinun profiilisi LinkedInissä eikä yrityksen. Henkilöiden taustoja ja osaamista käydään tarkistamassa LinkedInissä, joten se kannattaa pitää ajan tasalla ja siellä on hyvä tuoda omaa osaamistaan esiin. Henkilökunta on luotettavampi taho viestimään kuin yritys. Siksi henkilökunnan brändit tulisi kiinnostaa yrityksen johtoa. Hyvän henkilöbrändin omaava kaveri ei saa ensimmäisenä potkuja ja hänellä on mahdollisuus edetä uralla.

 

Postaa niin kuin sinulle parhaiten sopii

Jaa mieluummin omista kiinnostuksen kohteistasi tietoa ja asioita. Älä tee henkilöbrändäyksestä liian haastavaa tai tuskallista sisältösuunnitelmilla, jos et jaksa sellaista suunnitelmallisuutta. Ihmisiä kiinnostaa henkilöt ajatusten taustalla. Täytyy puhua kuin ihminen ihmiselle, sillä pelkät asiat eivät kiinnosta. Ei voi olla päälleliimattua kiinnostusta ihmisten mielipiteistä ja sitten tuutata vain omaa asiaa ilmoille. Täytyy aidosti olla yhteyksissä seuraajiin.

 

Aitous viehättää

Brändinä on hyvä miettiä, toimiiko oikeasti arvojensa mukaan. Elääkö arvojensa mukaan, jos ei ole palkkiota? Kannattaa opetella sanomaan ei, sillä se vapauttaa aikaa toimia arvojensa mukaan. Identiteetti pitäisi saada vastaamaan tekoja. Rakenna unelmasta tarina ja elä sitä. Tarinat on hyviä koska ne vaikuttavat tunteisiin, toisin kuin faktat, jotka vaikuttavat järkeen. Päätös reagoida somessa tulee tunteesta eikä järjestä. Tarina pitää luoda niin, että muut voivat kertoa sitä eteenpäin. Puitteet täytyy olla selvät. Unelmat ja tarinat voisivat olla itsellä tapa kertoa TikTokista Linkkarin puolella.

Loistava henkilöbrändi

1) on esillä

2) erottuu omasta viiteryhmästä

3) käyttäytyy yhdenmukaisella tavalla kaikissa eri tilanteissa

 

Strategia sisällöntuotantoon?

Sisältöä voi tehdä tarkasti suunnittelemalla ja luomalla julkaisustrategian myös sellaisiin hetkiin, kun ei jaksaisi tehdä sisältöä. Tai sisältöä voi tehdä kevyemmin kirjoittamalla aiheista, jotka sopivat pääpiirteittäin omaan juttuun. Itse valitsen jälkimmäisen, koska en halua julkaisuista taakkaa ja haluan olla aito ja ajankohtainen. Mielestäni aitous kärsii, jos sisältöä tuottaa liikaa varastoon. Esimerkiksi TikTokiin teen sisältöä silloin, kun saan inspiraation ja innostun kuvaamaan.

 

Mielipidevaikuttaja

Jos haluaa olla mielipidevaikuttaja ja vaikuttaa yleisöön, täytyy ottaa kantaa asioihin aikaisessa vaiheessa ja luoda omaa mielipidettä, johon voidaan samaistua. Saat selville nykyisen tilanteesi tekemällä hakuja siitä, missä haluaisit olla esillä. Löydät henkilöt, joihin sinua verrataan ja huomaat näytkö siellä missä haluaisit. Poistamalla hakuhistorian saat parhaiten oikean totuuden esille. Mielipidejohtajan ja asiantuntijan erottaa siitä, että mielipidejohtaja ohjaa alaa. Hänellä on näkemyksiä historian ja nykyhetken lisäksi myös tulevaisuudesta eli siitä, mihin ala on kehittymässä.

 

Miten saadaan huomiota?

Puhetyyli pitää valita yleisölle sopivaksi. Sen on myös oltava aito ja mielenkiintoinen. Täytyy valita ydinviesti, mitä haluaa edistää (kohderyhmittäin). Liian monta asiaa tarkoittaa ei mitään kenellekään. On parempi kirkastaa oma viestinsä ja saada se kuuluviin. Sitä on myös mielenkiintoisempaa seurata. Monesti lähdetään tavoittelemaan määrää, jolloin unohtuu laatu. Sisältöä on tässä maailmassa ihan riittävästi, siksi sen täytyy osua kohderyhmään tarkasti. Samat jutut pätee sekä henkilöbrändissä että brändissä muutenkin.

Muotoilemalla viestisi sellaiseksi mihin mielipidevaikuttajat voivat tarttua, saat enemmän näkyvyyttä. Esimerkiksi TikTokissa video, johon muut tiktokkaajat voivat tarttua, lisää myös meidän näkyvyyttä, kun siitä tehdään duet-videoita.

HÄR haluaa olla top-of-mind, eli ihmiset tuntevat ja tietävät HÄRin sekoilevana yhteisönä ja vaatebrändinä. On mietittävä oma missio, eli mikä on keskeinen asia miksi haluat olla näkyvillä ja mitä haluat välittää muille somessa. Meillä se on unelmien tavoittelu ja hauska meininki kaikessa tekemisessä sekä perinteisen suoritusyhteiskunnan ongelmien esille nostaminen ja hetkessä elämisen merkityksen korostaminen.

Ansaittu media pitäisi ottaa osaksi brändäystä, koska ihmiset uskovat paremmin kolmansien osapuolien hehkutukset sinusta. Muut vaikuttajat ja mediat pitäisi valloittaa strategisesti. Sinne ei kuitenkaan ole helppo päästä, eikä sitä voi maksaa.

 

Viisi keinoa kasvattaa asiantuntijan taitoja

  1. puhu (hakeudu tilanteisiin joissa sinun täytyy puhua ja harjoittaa tätä taitoa)
  2. kirjoita (siinäkin kehittyy)
  3. verkostoidu (vuorovaikuttamalla oppii uutta)
  4. tapaa uusia ihmisiä ja asiakkaita (kasvokkain oppii eniten)
  5. rakenna ympäristöjä ja verkostoja (ne moninkertaistavat mahdollisuudet oppia)

 

Henkilöbrändäys töitä hakiessa

Etsi millä hakusanoilla sinun osaamistasi voitaisiin hakea esimerkiksi LinkedInissä ja brändää itsesi näihin sanoihin postauksillasi. Ole esillä haluamiesi työllistäjien seinällä. Linkki johonkin omaan portfolioon, blogiin tai vastaavaan rekrytointia jeesaavaan paikkaan on iso plussa. Oma erottava positiivinen kilpailuetu kannattaa nostaa esiin somepreesensissä.

 

Seitsemän henkilöbrändäyksen sudenkuoppaa

  1. puhut vain itsestäsi, etkä ole aidosti kiinnostunut seuraajista
  2. poukkoileva sisältö, et keskity kohderyhmäsi tunnistamiseen ja sen palvelemiseen
  3. olet oman innostuksesi sokaisema, yleisölle on eri asiat tärkeitä kuin sinulle, muista se
  4. kopioit muiden juttuja, etkä luo mitään omaa
  5. tyrkytät omaa asiaasi, keksit kohderyhmäsi mielenkiinnonkohteita ja myyt omaa asiaasi
  6. olet kaikessa mukana, kaikissa kanavissa tehottomasti, seuraajien huomiointi unohtunut jälleen kerran
  7. tekemisessäsi näkyy pakkopullan meininki, teet sisältöä vastahakoisesti ja persoonasi ei välity

 

Henkilöbrändäyksen 10 käskyä

  1. Ala merkittäväksi (vain näin voit olla kiinnostava, tee oma polkusi ja jätä jälkesi)
  2. Kerro tarinoita (tarinat vaikuttavat ja toimivat koska ne herättävät tunteita)
  3. Rakenna luottamusta (tuota mielummin arvoa muille, se lisää luottamusta)
  4. Herätä tunteita (selkeä jo tässä vaiheessa)
  5. Ole ihminen (samaistumme ihmisiin ja se on tärkeä keino brändin rakentamisessa)
  6. Tunne kohderyhmäsi (pystyt tuottamaan sisältöä heille)
  7. Rakenna tulevaisuutesi (uskalla unelmoida ja tavoitella rohkeasti, innostavan vision jälkeen loppu on vain työtä)
  8. Ole johdonmukainen (älä luo itseäsi uudelleen joka viikko, omat taistelut kannattaa valita, eikä jokaista sotaa tarvitse voittaa)
  9. Rakasta palautetta (mikä resonoi omassa yleisössäsi)
  10. Ole paras itsesi (älä yritä rakentaa epäinhimillistä superihmistä)

 

Ydinpointti – isoin asia kirjassa

Henkilöbrändin täytyy herättää tunteita, vasta silloin se on brändi. Negatiivisuudelta ei voi välttyä, mutta brändiä pitääkin rakentaa omien asiakkaiden keskuudessa. Ei-asiakkaiden mielipiteillä ei ole niin väliä. Katseet ei ole koko aikaa sinussa, vaan virheet unohtuu ja niitä voi paikkailla. Mitäänsanomaton sisältö ei jää mieleen, jolloin brändiäkään ei rakennu.

Tagit: , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!