Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Henkilöbrändien maailma

Kirjoitettu 07.12.19
Esseen kirjoittaja: Oona Tynkkynen
Kirjapisteet: 6
Kirja: Useita teoksia, lähteet lopussa.
Kirjan kirjoittaja: Pääkkönen, Kortesuo, Kurvinen, Laine & Tolvanen
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuinka olet brändännyt itsesi? Tiesitkö edes, että sinulla on henkilöbrändi?

Jos tiesit, niin mahtavaa! Mutta jos et, ei hätää, et ole suinkaan ainoa. Meillä kaikilla on henkilöbrändi, halusimme tai emme. On kuitenkin meistä itsestämme kiinni, miten paljon otamme siitä iloa ja hyötyä irti. Oman henkilöbrändin voi antaa olla olemassa, mutta hyödyntämättömänä se ei tuota meille juurikaan arvoa. Sen sijaan, jos sen kehittämisen ja kasvattamisen parissa käyttää aikaa, voi se alkaa tuottaa sinulle todellista arvoa.

Monesti henkilöbrändin rakentaminen mielletään keinotekoiseksi. Oikein rakennettuna se ei kuitenkaan ole keinotekoinen, vaan se on aito sinä ja asiat, jotka olet tuonut itsestäsi esiin. Laura Pääkkönen totesi syksyllä seuraamassani webinaarissa, että henkilöbrändi on yksinkertaisesti sitä, että on miettinyt, mitkä asiat sytyttävät ja sen jälkeen alkanut tuoda niitä julki systemaattisesti. Henkilöbrändi ei ole siis mikään edustusmaski, se olet sinä. Tässä esseessä kerron, mitä henkilöbrändit ovat ja miten tiimiakatemialainen voi henkilöbrändiään hyödyntää. Ensin kuitenkin vähän taustaa.

Brändit ovat kiehtoneet mieltäni jo pitkään, mutta olen syventynyt asiaan aivan liian vähän. Alun perin brändit ja halu opiskella brändäystä toivat minut Jyväskylään. Tie brändikärkeen oli olemassa, mutta Tiimiakatemia tuli väliin. Tiimiakatemialla huomio kiinnittyi muihin asioihin brändien sijaan. Onneksi opinnäytetyö toi minut takaisin brändien pariin ja tarkemmin henkilöbrändien pariin. Voi sitä innostuksen määrää, kun aloin syventymään aiheeseen ja sain ympäriltä karsittua turhan suorittamisen.

Olen parhaillaan tekemässä opinnäytetyön innoittamana henkilöbrändäysopasta yrittäjille ja haluan jakaa koppeja myös teille, koska henkilöbrändit ovat valttikortti työelämässä. Eräs rautainen brändiosaaja totesi, että henkilöbrändin pitäisi olla pakollinen kaikille yli 20-60-vuotialle. Antakaas, kun kerron miksi!

 

Mikä henkilöbrändi?

Henkilöbrändi on laajasti tunnistettu mielikuva siitä, millainen osaaja olet. Henkilöbrändi syntyy, kun toimintamme ja julkituomamme asiat kohtaavat ihmisten muodostamat mielikuvat meistä. Se ei ole rooliasu, joka pitää pistää päälle tai jota pitäisi kiillottaa tai esittää. Henkilöbrändin ei tarvitse olla täydellinen, vaan siinä on omat inhimilliset virheensä ja piirteensä. Mielenkiintoiset henkilöbrändit erottuvat, koska ne ajattelevat, toimivat ja viestivät persoonallisesti. Pelkkä äänekäs esillä olo tai huomion kalastelu eivät tee vahvaa brändiä. Vahva henkilöbrändi edellyttää aina aitoutta sekä kiinnostavaa tarinaa.

Monesti brändit liitetään vain tuotteisiin tai yrityksen logoon. Brändi voi kuitenkin olla yhtä lailla ihmisellä kuin yrityksellä, palvelulla, kaupungilla tai bändillä. Se on aina myös enemmän kuin mitä päälle näkyy. Lisa Sounio totesi kirjassaan Brändikäs, että brändillä on aina pärstä ja sielu. Pärstän muodostavat ulkoiset asiat, siis se miltä me näytämme. Sielu taas kumpuaa sisältäpäin, muun muassa arvoista, kokemuksista ja historiasta.

Sanapilvi hyvästä henkilöbrändistä.

 

Miksi henkilöbrändeistä puhutaan niin hirvittävästi?

Tom Peters kirjoitti jo 1997, että meidän jokaisen pitäisi ottaa mallia isoista brändeistä huolimatta iästämme, asemastamme tai bisneksestä, jossa olemme mukana.  ”We are CEOs of our own companies: Me Inc. To be in business today, our most important job is to be head marketer for the brand called You.” Vapaasti suomennettuna tämä tarkoittaa: ”olemme toimitusjohtajia omissa yrityksissämme: Minä Oy:ssa. Tämän päivän bisneksessä mukana olemisessa tärkein työ on olla päämarkkinoija brändissä nimeltä sinä”.

Henkilöbrändin rakentaminen alkaa jokaisesta itsestään, halusta kehittää omaa henkilöbrändiään. Lähtökohtana henkilöbrändille on itsetuntemus. On ymmärrettävä itseään – persoonaansa, arvojaan, mieltymyksiään, osaamistaan ja niin edelleen. Henkilöbrändin rakentaminen on matka itseen ja itsensä kehittämiseen. Henkilöbrändin rakentaminen kasvattaa itsetuntemusta ja omaa osaamista. Niiden myötä myös itsetunto ja -luottamus kasvavat. Henkilöbrändin rakentaminen nostaa myös osaamisen arvoa, mikä voi näkyä esimerkiksi palkassa. Sen voi nähdä myös osana urasuunnittelua. Monesti vahvan henkilöbrändin myötä työura kasvaa tai monipuolistuu, sillä olet joutunut miettimään ja tuomaan omaa osaamistasi ja persoonasi julki. Samalla henkilöbrändi toimii tulevaisuuden turvana, jos vaikka työpaikka lähtee alta. Töiden loppuessa yhtäkkiä, on myöhäistä alkaa rakentamaan henkilöbrändiään saadakseen siitä hyötyä. Sen sijaan jo olemassa oleva henkilöbrändi auttaa erottumaan työnhaussa. Henkilöbrändi kasvattaa myös verkostoa, kun ympärillesi löytyy ihmisiä, joita kiinnostaa se, mistä puhut ja millaista sisältöä jaat.

Tulevaisuudessa yhä useampi meistä tarvitsee henkilöbrändin rakentamisen taitoa. Työelämä on murroksessa digitalisaation myötä. Tässä murroksessa yhä useampi tulee työllistämään itsensä yrittäjänä joko kokonaan tai palkkatyön ohessa. Murros yrittäjämäisempään työtapaan vaatii meiltä jokaiselta taitoja erottautua edukseen ja myydä omaa osaamistamme. Sosiaalisen median guru Gary Vaynerchuck on korostanut osuvasti yrittäjän brändin merkitystä: tämän päivän maailmassa henkilöbrändisi ja bisneksesi pitää olla yksi ja sama asia riippumatta siitä, mitä teet tai myyt pärjätäksesi. Huomio on tärkeintä valuuttaa yrittäjälle riippumatta hänen toimialastaan.

 

Miten henkilöbrändiä rakennetaan? Vai rakentuuko se itsestään?

”Älä mieti omaa tekemistäsi henkilöbrändäystä kautta. Älä rakenna osaamisestasi haarniskaa, jota kiillotat tietyn sisältökalenteri mukaan. Tee asioita, jotka sinua kiinnostavat, keskustele aiheista, jotka sinua pohdituttavat tai kirjoita havainnoista ja opeista, joita olet matkan varrella kerännyt.”

Vaikka puhuttaisiin henkilöbrändin rakentamisesta, ei kyseessä miun mielestä ole kuitenkaan rakentamalla rakennettu juttu. Henkilöbrändi rakentuu, mutta voimme vaikuttaa siihen, millaiseksi tai mihin suuntaan se rakentuu.

Niin kuin brändit yleensäkin, niin myös henkilöbrändi rakentuu kohdeyleisönsä mielessä, eikä se ole siksi koskaan täysin omistajansa hallittavissa. Brändi on aina kokijalleen tosi ja se voi olla hyvinkin erilainen riippuen yksilön kokemuksesta.

Henkilöbrändi rakentuu lukuisten kohtaamisten summana. Miten me puhumme ja viestimme livenä sekä vaikkapa sosiaalisessa mediassa. Miten me pukeudumme, miltä näytämme. Jaammeko tietoamme avoimesti, miten käyttäydymme – kunnioitammeko muita, olemmeko ajoissa, kättelemmekö, katsommeko me silmiin.

Henkilöbrändi rakentuu lukuisten kohtaamisten summana.

Kaikki kohtaamiset muiden ihmisten kanssa rakentavat brändiämme. Tämä on hyvä tiedostaa, mutta tähän ei kannata jäädä myöskään liikaa kiinni. Kuten jo kappaleen alussa todettiin, ”älä mieti omaa tekemistäsi henkilöbrändäyksen kautta”. Kenenkään ei ole tarve kontrolloida jokaista kommenttia, hiussuortuvaa tai elettä, mutta on hyvä ymmärtää, että nämä kaikki rakentavat kuvaa meistä.

Henkilöbrändin varsinaisen rakentamisen lähtökohtana on itsensä tunteminen. ”Ei voi olla aito, jos kuvittelee olevansa jotain, mitä ei oikeasti ole”, Katleena Kortesuo on todennut MMA:n haastattelussa. Meidän on siis tunnettava itseämme, että voimme kehittää brändiämme tietoisesti.

Hyvä lähtökohta on miettiä itseään monelta eri näkökulmalta.

  • Millaista osaamista minulla on? / Missä olen hyvä?
  • Millaisia luontaisia kykyjä sinulla on? Miten ne auttavat sinua työelämässä?
  • Mistä tykkään? / Mikä minua kiinnostaa?
  • Mikä minua motivoi?
  • Millaisia tavoitteita minulla on?
  • Mistä olen ylpeä?
  • Millainen persoona olen? / Mikä on minulle tyypillistä?
  • Millaiset arvot ohjaavat toimintaani?

Näiden lisäksi on hyvä myös kysyä työkavereilta, opiskelukavereilta tai ystäviltä näkemyksiä sinusta. Vastaavatko ne omaa kuvaa itsestäsi?

Kun tutkii itseään, on tärkeää olla rehellinen. Sillä on väliä, vastaatko aidonrehellisesti vai vastaatko ihanneminäsi kautta. Vaikka monesti henkilöbrändi mielletään jonkinlaiseksi maskiksi, sitä se ei ole. Hyvä henkilöbrändi on aito, sellainen kuin sinäkin olet. Kun henkilöbrändi on aito, se tunnu taakalta tai haarniskalta, joka pitää pukea päälleen tai jota pitäisi kiillottaa. Sinä olet henkilöbrändisi, eikä jokin kuviteltu haavekuva itsestäsi. Henkilöbrändin rakentaminen ei myöskään vaadi, että sinun pitäisi olla jo asiantuntija. Voit henkilöbrändin rakentamisen myötä kehittää osaamistasi ja asiantuntijuuttasi.

Henkilöbrändi saa olla epätäydellinen, koska silloin se on inhimillinen, kiinnostava ja samaistuttava. On kuitenkin tärkeää muistaa, että henkilöbrändi ei ole myöskään koko minuus. Se on vain osa sinua. Sen kautta tuot esiin ne asiat itsestäsi, joita haluat korostaa ja joiden kautta haluat tulla tunnetuksi.

Brändin rakentamisen strategiakartta.

 

Kun olet aloittanut matkan itsesi tuntemiseen, on aika valita teemat ja kärjet, joiden kautta haluat rakentaa brändiäsi. Käytä vastauksiasi ja tekemiäsi testejä hyväksi. Tärkeintä on, että henkilöbrändi rakentuu sinusta eikä sinuun eli lähdet rakentamaa henkilöbrändiäsi omasta itsestäsi ja sinua kiinnostavista asioista, etkä jostain, jota sinun muka pitäisi olla. Määritä niiden kautta tavoitteita brändin rakentamiselle. Miksi haluat rakentaa brändiäsi? Mitä haluat sillä saavuttaa?

Sen jälkeen voit miettiä keinoja. Keinoja on lukuisia, joista osa on esitetty seuraavassa kuvassa.

Keinoja valittaessa on tärkeää taas lähestyä niitä itsesi kautta. Miten haluat tehdä toimintasi näkyväksi? Missä keinoissa olet hyvä tai missä haluaisit kehittyä? Valitse sitten ne!

Keinojen jälkeen mieti kanavat, missä haluat näkyä. Muista, että kaikkialla ei tarvitse olla läsnä! Valitse ne, jotka sinua hyödyttävät eniten ja jossa tavoitat ihmisiä, jotka haluat tavoittaa.

 

Miten henkilöbrändiä voi hyödyntää Tiimiakatemialla?

Omalla kohdallani koen henkilöbrändin rakentamisen vielä haastavaksi, koska kiinnostuksen kohteita on paljon. Haluaisin tulla julki hyvänä kirjoittajana, mutta viime aikaiset uudet kokemukset ovat myös antaneet aihetta miettiä, että pitäisikö minun kasvattaa omaa asiantuntemustani henkilöbrändien parissa ja alkaa tuomaan osaamistani voimakkaammin julki ja alkaa esiintymään aiheen kautta. Toisaalta tykkään myös piirtää ja tehdä graafista suunnittelua, mutta molemmissa tekeminen on vielä aika lapsen kengissä. En ole kuitenkaan tämän haasteen kanssa yksin. Tämä nimittäin nousee haasteeksi monella nuorella ja miksei vähän vanhemmallakin ongelmaksi – ei tiedä, mihin haluaa profiloitua.

Se, mikä on kuitenkin mahtavaa, on se, että henkilöbrändistä voi tehdä itsensä näköisen. Toki, jos omalla brändillään on monta kärkeä, on sen viestiminen aina vaikeampaa ja kohdeyleisön on vaikeampi muodostaa yhtenäistä kuvaa henkilön osaamisesta. Mutta, jos monipuolisuus on se siun juttu, niin miun näkemys on se, että anna sen näkyä. Korosta niitä asioita, mitkä ovat itsellesi tärkeimpiä, mutta se ei tarkoita, että tarvitsee unohtaa kaikki muu, mikä kiinnostaa.

Aloitin itseni brändäämisen vain tekemällä sisältöjä asioista, jotka ovat olleet merkityksellisiä miulle. Niiden kautta toivottavasti välittyy kirjoittamisesta nauttiminen ja tarinankerronta, jos ei vielä niinkään asiantuntemus. Omalla kohdalla rima tulee asetettua usein liian korkealle, mutta yritän muistaa tässäkin asiassa pitää julkaisukynnyksen matalana. Jos mitään ei julkaise, ei henkilöbrändikään kasva. Onneksi ilon aiheitakin on tullut, sillä yksi parhaista postauksista keräsi melkein 4000 lukukertaa, joka on tällaiselle aloittelijalle jo ihan mukava luku.

Useissa moderneissa viestintätutkimuksissa on todettu, että työntekijät ovat avainasemassa työnantajamielikuvan luomisessa niin uskottavuuden luojina sekä jalkauttajina. Työntekijöitä pidetään kaikilla mittareilla uskottavampina viestijöitä kuin yrityksiä. Näin on erityisesti sosiaalisessa mediassa. Henkilökunnan sometilien kautta tavoitetaan jopa kymmenen kertaa enemmän ihmisiä kuin yritystilien. Sen lisäksi, että henkilökunnan sometilien kautta tavoitetaan enemmän ihmisiä, niiden kautta tavoitetaan pääasiassa niitä ihmisiä, jotka kuuluvat yrityksen tavoiteltuihin sidosryhmiin. Tämän lisäksi työntekijöiden viestit saavat enemmän positiivista huomiota.

Tätä kannattaisi hyödyntää myös Tiimiakatemialla opiskelijahankinnassa – ja osa sitä jo tekeekin, tietoisesti tai tiedostamatta. Työnantajamielikuvan luomisella ei tarkoita jatkuvaa myymistä ja markkinointia omaa työpaikkaa kohtaan, vaan sitä, että kertoo asioista oman tekemisen, osaamisen ja omien näkemysten kautta.

”Ei kukaan ole kiinnostunut Trainers’ Housesta, kaikki pohtivat Jari Sarasvuota”, Digitalist Groupin Ville Tolvanen on sanonut. Ihmisiä kiinnostavat ihmiset, minkä vuoksi on tärkeää tuoda asioita julki ihmisten kautta, oli sitten kyseessä työnantajamielikuvan luominen, myynti tai markkinointi.

Toinen syy mikä tukee ihmislähtöistä tekemistä, on se, että tänä päivänä ihmiset sitoutuvat parhaisiin asiantuntijoihin ja luotetuimpiin myyjiin, eivät itse yritykseen. Tämän vuoksi erityisesti asiantuntijatyötä tekevissä organisaatioissa henkilöbrändäyksen pitäisi olla prioriteettilistalla erittäin korkealla.

Henkilöbrändin rakentaminen on osa urasuunnittelua sekä eräänlainen tulevaisuuden turva. Kun on olemassa asiantuntija- tai henkilöbrändi, voi tulevaisuudessa esim. uuden työn löytäminen helpottua merkittävästi, jos työt syystä tai toisesta loppuvat tai tuntuu, että haluaa kokeilla uusia tuulia. Tiimiakatemia on oivaa aikaa kehittää omaa brändiään ja tuoda omaa osaamistaan näkyväksi. Henkilöbrändin rakentaminen laajentaa myös usein verkostoja, mikä on nuoren tulevaisuuden näkökulmasta mahtava asia. Verkostoista voi löytyä työ tai tulevaisuuden niin yhteistyökumppaneita kuin vaikka yhtiökumppaneita omaan yritykseen sekä jo Tiimiakatemian aikana uusia projekteja.

 

Tiivistys

  1. ”Menestys on maratoni” ja sama pätee brändin rakentamiseen. Henkilöbrändi ei rakennu yhdessä yössä, vaan kyseessä on pitkä projekti. On kuitenkin parempi aloittaa nyt, kuin odottaa sitä oikeaa hetkeä. Jos tuntuu, että oma asiantuntemus on vielä heikko, pyydä rohkeasti apua ja jaa mielenkiinnon kohteisiisi liittyviä artikkeleja, blogeja tai podcasteja tai etsi verkostoosi asiantuntijoita ja ota oppia heiltä.
  2. Tärkeintä on uskaltaa lähteä liikkeelle. Oman itsensä tutkimisesta ei ole koskaan haittakaan. Joten vaikka tulisi siihen tulokseen, ettei rakentaisi omaa henkilöbrändiään – mikä on myös ihan okei, ei itsetutkiskelu mene hukkaan, vaan itsestään oppimaansa voi hyödyntää työ- tai opiskeluelämässä.
  3. Aseta henkilöbrändin rakentamiselle tavoite, jonka haluat saavuttaa. Se voi olla lukijamäärien tai verkoston kasvattaminen tai vaikka se, että osaa esiintyä sujuvammin videolla. Valitse sellainen tavoite, joka palvelee sinua ja pyrkimyksiäsi ja aseta sen mittaamiselle mittarit. Älä kuitenkaan tee henkilöbrändin rakentamisesta suorittamista ja jatkuvaa mittaamista!
  4. Valitse keinot. Keinoja henkilöbrändin rakentamiseen on monia. Itseään voi ilmaista niin kirjoittamalla, piirtämällä, maalamalla tai vaikka puhumalla. Valitse itsellesi luontaisimmat ja mielekkäimmät keinot tuoda asioita julki. Uskalla kokeilla välillä myös jotain uutta.
  5. Valitse kanavat ja tuo toiminta näkyväksi. Missä tavoitat niitä ihmisiä, joita haluat puhutella? Missä kanavissa sinun on luontaisinta toimia? Valitse näiden pohjalta kanavat, jossa tuot valitsemillasi keinoilla asioita julki.
  6. Pidä hauskaa matkallasi! Linda Saukko-Raudan ohjein, ”tee tosissaan, mutta älä vakavasti”.

Ps. Tämä essee on karkea tiivistys siitä, miten henkilöbrändin rakentaminen menee. Tällä pääsee varmasti alkuun, mutta suosittelen myös lukemaan kirjoja aiheesta. Alla muutama lukuvinkki, joita on käytetty tämän esseen lähteinä.

 

Oona Tynkkynen

 

Lähteet:

Pääkkönen, Laura. Social selling – henkilöbrändi, verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä.

Kortesuo, Katleena: Tee itsestäsi brändi – asiantuntijaviestintä livenä ja verkossa

Kurvinen, Laine, & Tolvanen: Henkilöbrändi – asiantuntijasta vaikuttajaksi.

MMA 22.3.2019 Mikä tekee vahvan henkilöbrändin?

MMA 2.6.2016 Henkilöbrändäys – ristiriitaisuus auttaa

Pääkkönen, L. 2019. Social selling – miksi ja miten viestiä vakuuttavasti somessa? webinaari 22.10.2019.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!