Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa!

Kirjoitettu 11.12.18
Esseen kirjoittaja: Tom Kaskinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Hinnoittelu on helppoa ja hauskaa!
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot, 7.1. Luovan ajattelun työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Jos kukaan ei valita hinnastasi, myyt liian halvalla.”

 

Kirjaa valitessani törmäsin tähän kirjaan ja epäilin sitä suuresti ulkonäkönsä takia. Onneksi kuitenkin tajusin napata kirjan kirjastosta mukaan.

 

Kirjaa lukiessani en voi kuin ihailla kirjoittajan ammattitaitoa kertojana ja asiantuntijana. Kirjassa on selkokielelle käännettynä kymmeniä neuvoja, mitä väistämättä kirjoitin koko kirjan ajan ylös. Kirja tarjoaa hyvin paljon erilaisia näkemyksiä, hyviä ja huonoja esimerkkejä ja paljon muuta.

 

Kirja on mahtava opus tukemaan myyntiä, se sisältää myös paljon myynnillisiä neuvoja ja rajujakin ajatuksia. Olen koko lyhyen työhistoriani kuunnellut jaaritusta siitä, että jokainen asiakas pitää saada kiinni ja jokainen kauppa kannattaa. Varmasti näin onkin joillain aloilla, mutta B2B puolella Parantainen useasti pyytää keskittymään kauppojen laatuun. Hän myös rikkoo ainakin minun mielessä olevia rajoja, kuten hintojen nostamista niin korkeaksi, että se karkottaa valmiiksi jo ns. ”vaikeat” asiakkaat.

 

”Yritykset eivät osta, ne investoivat”

 

Minulle asiakastapaamiset ja b2b-myynti on edelleen hieman vierasta, mutta se on yksi suurimmista kiinnostuksen kohteistani. Kirja antaa kuitenkin hyviä näkemyksiä miten se käytännössä eroaa kuluttajapuolen myynnistä. Parantainen käy myös hyvin läpi miten hinnoittelun pelosta pääsee hyvin eroon ja milloin ja miten hintoja kannattaa nostaa. Hän kertoo myös kikkoja miten tuote tuotteistetaan paremmin ja helpommin myytäväksi, sekä miten päästään eroon tarkasta hinnoittelusta missä lasketaan kulut sentilleen siihen, että nostetaan hinta tarpeeksi korkealle jotta saadaan selkeästi tehtyä tarjous nopeasti asiakkaalle.

 

Nopeus on valttia myynnissä, tarjoukset pitää saada mahdollisimmat nopeasti valmiiksi ja turha jahkailu voi aiheuttaa epäluottamusta asiakkaassa. Hinnoittelu varsinkin tiimiakatemialla on mielestäni vaikeaa, koska olemme hämärällä alueella: olemmeko opiskelijoita joilla on yritys vai yrittäjiä? Ajattelen itse, että on fiksumpaa ajatella meidät yrittäjinä, jotta meitä kohdellaan samalla arvolla kuin muitakin yrityksiä. Tämä kirja on täynnä mahtavia oppeja varsinkin tiimiyrittäjälle joka miettii ideallensa hintalappua.

 

”Kerro hintasi, sen jälkeen pidä suusi kiinni”

 

Kirjassa on myös mahtavia vinkkejä myyntiin ja siihen, että uskallat kertoa hintasi ääneen. Mikään ei ole ylihintaista niin kauan, kun joku on valmis sen hinnan maksamaan. Sain kirjasta älyttömän paljon neuvoja mitkä on helppo viedä käytäntöön tiimiyrityksessämme.

 

”Eniten kauppoja saavat ne, jotka eivät pelkää kertoa hintaansa.”