Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

How to make friends and influence people

Kirjoitettu 30.05.18
Esseen kirjoittaja: Minna Saukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: How to win friends and influence people
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ei ihme että tämä teos on klassikko, sillä se sisältämät pointit käsittelevät todella perustavanlaatuisia ihmisen psykologiaan liittyviä asioita. Kirjassaan Dale Carnegie pilkkoo paloihin sen, kuinka jokaisesta meistä voi tulla pidetympi ja vaikutusvaltaisempi kiinnittämällä huomiota pieniin asioihin käytöksessämme. Minun korvaani kirja kuulosti alkuun huuhaalta, mutta täytyy myöntää että pystyn peilaamaan kirjassa esitettyjä asioita omaankin elämääni – niin omaan käytökseeni kuin sellaisten ihmisten käytökseen, jotka ovat tehneet minuun aivan erityisen vaikutuksen.

Pohdin jo teininä yläasteella sitä, minkä vuoksi toiset ihmiset ovat suositumpia kuin toiset ja miksi kaikki haluavat olla jonkun tietyn tyypin kavereita. Olin itse tuolloin vielä hieman arka, minulla oli aika laaja ystäväpiiri mutta en todellakaan kuulunut niin sanottujen ”suosittujen” joukkoon. En koe menettäneeni mitään, sillä omasin niin monta aitoa ja ihanaa ystävää, mutta jo tuolloin ihmisten käyttäytyminen kiinnosti minua – miksi jotkut tyypit näyttävät vetävän toisia puoleensa kuin kärpäspaperi?

Olen poiminut kirjasta muutaman pointin, jotka nousivat esiin ja kolahtivat:

Hymy

Kukapa meistä ei pitäisi hymyilevistä ihmisistä? Kun hymyilet tavatessasi jonkun, osoitat että olet iloinen nähdessäsi hänet. Meillä on luontainen taipumus pitää ihmisistä, jotka pitävät meistä. Eikä vain ihmisistä – koirat voittavat ihmisen puolelleen saman tien hännänheilutuksellaan ja iloisuudellaan, joka näyttää aitoa kiintymystä ja iloa toisen näkemisestä.

Arvostus

Ihmisillä on perustarve tuntea itsensä tärkeäksi ja arvostetuksi, ja yleensä suosituimpia ovatkin ne ihmiset, jotka saavat toiset tuntemaan itsensä arvokkaiksi. Yksinkertaiset kehut, aito kiitos ja anteeksipyyntö osoittavat arvostusta ja saavat toisen tuntemaan itsensä tärkeäksi. Eikä näiden tarvitse olla mitään erikoista – kunhan kommenttisi ovat aitoja. Jo pelkkä toisen vaatteiden tai hiusten kehuminen saa toisen mielen iloiseksi, ja toisaalta antaa sinusta positiivisen mielikuvan.

Eräs hyvä tapa saada toinen tuntemaan itsensä arvostetuksi on nimen muistaminen ja säännöllinen käyttäminen. Ihmiset rakastavat sitä että heitä kohdellaan yksilöinä ja puhutellaan henkilökohtaisesti, ja sen vuoksi toisen nimen lausuminen ääneen keskustelun lomassa saa toisen tuntemaan, että olet huomannut hänet ja arvostat häntä aidosti.

Tämä on asia, jota itse tulee tehtyä hyvin vähän, mutta kun asiaa ajattelee niin oman nimen kuuleminen toisen lausumana tosiaan tuntuu siltä, että toinen on huomannut minut ja puhuttelee juuri minua. Hiveleehän se itsetuntoa, kun huomaa toisen aidosti kuuntelevan ja olevan kiinnostunut juuri minusta.

Aito kuunteleminen

Toinen tapa osoittaa jollekulle arvostusta on aito kuunteleminen. Fakta on se, että jokainen meistä rakastaa puhua itsestään, varsinkin kun huomaamme että joku on aidosti kiinnostunut meistä. Kyselemällä toisen elämästä ja hänestä itsestään kannustat toista puhumaan ja kertomaan itsestään, ja kun yhtälöön lisätään aito läsnäolo ja kuunteleminen, onnistut varmasti luomaan välillenne yhteyden. Tämä tosin vaatii sen, että näet vaivaa antaaksesi toiselle täyden huomiosi, sillä aistimme heti, jos joku ei ole aidosti läsnä tai kiinnostunut.

Pidämme ihmisistä, jotka jakavat mielenkiinnon kohteemme. Jos haluat jonkun pitävän sinusta, puhu asioista jotka ovat hänelle tärkeitä. Tähän on aina olemassa yksi varma valinta: he itse.

Vältä kritisointia

Kritisoimalla toisia sanot epäsuorasti ”Olen fiksumpi kuin sinä”. Vaikka toinen olisi oikeasti toiminut mielestäsi väärin tai olisi väärässä, on viisasta välttää suoraa kritisointia sillä se jättää negatiivisen tunnejäljen ihmiseen – loukkaat hänen ylpeyttään ja itsetuntoa. Kun ihmistä kritisoidaan, nousee esiin automaattinen vastareaktio ja taipumus puolustautua. Kannattaa siis hyvin tarkkaan miettiä, mikä on kritisoinnin ja rakentavan palautteen ero. Jos haluat jonkun pitävän sinusta, vältä avointa kritisointia, ja pyri antamaan palautetta rakentavasti – vasta kun tunnemyrskysi on laantunut. Usein meillä on tunteiden vallassa halu kaataa kaikki ärtymys ja paha olo toisen päälle ja osoittaa, että me olemme oikeassa. Tässä ei kuitenkaan ole voittajia, sillä mikä tahansa on lopputulos jää toiselle negatiivinen tunnejälki sinusta.

Sama koskee väittelyä. Vaikka toinen olisi mielestäsi väärässä, vältä väittelemistä ja yritä hyväksyä, että teillä on vastakkaiset näkemykset asiasta. Jokaisen keskustelun ei tarvitse päättyä yhteisymmärrykseen.

Myönnä virheesi

Jokainen meistä on joskus väärässä, ja vaatii rohkeutta uskaltaa myöntää se. Tämä vuoksi arvostamme ihmisiä, jotka pystyvät avoimesti myöntämään olleensa väärässä tai tehneensä virheen. Kun myönnät erheesi, riisut tavallaan toisen aseista. Olen huomannut tämän hyvinkin todeksi – jos joku ei suostu myöntämään virhettään, nostaa se esiin vain enemmän ärsytystä ja halveksintaa minussa, ja saa minut hyökkäyskannalle – etkö ymmärrä miten väärässä olet? Jos taas joku myöntää aidon nöyrästi virheensä, olen ymmärtävämpi ja minun on helpompi unohtaa vihani ja olla sovittelevampi myös itsekin.

 

On hauska huomata, että ihmisen perusluonne ei ole juurikaan muuttunut kahdeksassakymmenessä vuodessa. Tiivistettynä voisi sanoa, että pidämme ihmisistä jotka saavat meidät tuntemaan olomme hyväksi. Tunnemme olomme hyväksi kun tunnemme että muut ihmiset arvostavat meitä ja ovat kiinnostuneita meistä, hymyilevät ja ovat iloitsevat seurastamme ja ovat aidosti läsnä.

 

Minna Saukkonen

+358 505 540 003

minna@dimangia.com

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!