Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

How to Win Friends and Influence People

Kirjoitettu 21.04.21
Esseen kirjoittaja: Dimitri Suokas
Kirjapisteet: 2
Kirja: How to Win Friends and Influence People
Kirjan kirjoittaja: Dale Carnegie
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 8. Henkinen kasvu, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

How to Win Friends and Influence People

 

Paras keskustelija on se, joka osaa kuunnella. Ihmisille on tärkeää tulla kuunnelluiksi ja kuulluiksi, koska tämä nostaa tärkeyttään ennen kaikkea itselleen. Mitä enemmän henkilö puhuu, sitä enemmän tietoa hän antaa. Mitä enemmän tietoa hän antaa, sitä vahvempi luottamus syntyy. Kyllä, sellaiset me ihmiset olemme, yksinkertaisia ​​ja ennustettavia. Jopa eräs muinainen ajattelija sanoi, että ihmisillä on kaksi korvaa, mutta vain yksi suu, joten meidän on kuunneltava kaksi kertaa enemmän kuin puhumme. Hyvin yksinkertainen asia, mutta itselläni välillä unohtuu, jolloin tulee mietittyä vasta jälkikäteen, mitä tuli sanottua tai olisiko tässä tilanteessa pitänyt olla vain hiljaa.

 

Ihmisille pitää välittyä tunne, että on tärkeää kuulla, mitä mieltä osapuoli on. Sitten keskustelukumppani suhtautuu lämpimästi, näin pääsee yhteyteen henkilöön, jolloin osapuoli tuntee olonsa mukavaksi. Vieläkin siistimpi asia on, että osapuolen mielestä hänen fiiliksensä paranevat puhumalla juuri sinun kanssasi. Ja tämä tapahtuu vain, jos tekee selväksi, että hänen mielipiteensä on tärkeä, välttämätön, sillä on oikeus olemassaoloon. Eleet ovat myös tärkeä sanatonviestintä, joka lisää luottamusta entistä enemmän. Muiden mielipiteiden kunnioittaminen on hyvin tärkeää, eikä ole suotavaa varsinkaan heti sanoa, että jonkun mielipide on väärä.

 

Muiden kannustaminen tekemään jotain, on hyödyllistä saamaan tekemään oma-aloitteisesti. Esimerkiksi omalla käytöksellään ja teoilla on merkittävä vaikutus tiimiläisiin. Tiimiliiderillä pitää olla perusasiat kunnossa, kuten kirjapisteet ja asiakaskäynnit, kunnes hän voi niitä hyvällä omatunnolla vaatia. Myös projektipäällikön roolissa olen huomannut, ettei kaikkea pidä olettaa itsestäänselvyytenä. Lapinmatkan projektipäällikkönä huomasin, että pidin itsestään selvyytenä saamamme autojen toimeksiannon myös koko tiimille. Näin ei kuitenkaan ollut, vaikka ilmoitin asiasta useamman kerran, että toimeksiantona on tehdä blogikirjoitus ja ottaa erilaisia tilannekuvia matkasta. Mielestäni suurin virhe tässä epäkäsityksessä oli minun viestintäni, joka osoittautui vasta projektin lopussa.

 

Virheistä suoraan kertominen ei miellytä ketään, joten epäsuoraan kertominen on suotavampaa eikä myöskään niin loukkaavaa. Tietenkin tässäkin on hyvin olennaista minkälaisesta tilanteesta on kyse. Esimerkiksi jos kyse on jostain tilanteesta, jossa on sovittu deadline, jolloin pitää olla hoidettu sovittu asia, niin tällöin on selvä asia, että sanotaan suoraan, hoida tämä asia nyt. Mutta tämän saman asian voi myös kääntää toisin päin, kahden ihmisen välillä on sovittu jokin asia, jota luvannut henkilö ei hoida. Tällöin hoitaa asian itse, jolloin epäsuoraviestintä kolkuttelee toista osapuolta. Näin mielestäni on parempi oppia tarvittaessa viestimään epäsuoraan virheistä, koska ei se, ettei se tuntuisi niin pahalta, vaan myös se, että epäsuoraviestintä herättää ja kasvattaa tehokkaammin. Epäsuoraviestintä niin kohteliaisuudessa kuin syytöksissä toimii paremmin kuin suora viestintä.

 

Kritiikin antaminen voi tehdä myös suunnitellusti oikein.  Tämän algoritmi on hyvin yksinkertainen:

  1. Aloita hyvästä
  2. Jatka vaikealla ja epämiellyttävällä
  3. Viimeistele mukavalla ja miellyttävällä,

kertoo Dale Carnegie kirjassaan.

 

Mielestäni tiimissämme olemme oppineet antamaan kritiikin tarpeen tullen tasapuolisesti toisellemme. Tämä taito on kehittynyt huomattavasti kuluneen kolmen vuoden aikana. Uskallan jopa väittää, että lukematta tätä kirjaa aiemmin, olemme toimineet viime aikana suurimmaksi osaksi kritiikin antamisessa juuri Dale Carnegien kertoman tavalla.

 

Jos keskustelukumppani on väärässä esimerkiksi suuren joukon edessä, on hyvä antaa mahdollisuus niin sanotusti pelastaa kasvonsa. Monet ymmärtävät, vaikka kaikki eivät arvosta sitä. Lisäksi kun väittely jostain asiasta on ohi ja toinen väittelijästä oli oikeassa, se ei tarkoita sitä, että hänen pitäisi kehua itseään, että kuinka hän oli oikeassa. Lyhyesti sanottuna nöyryyttämistä ei kukaan tarvitse. Keskustelussa ei ajeta toisiaan umpikujaan ja kummallakin keskustelun osapuolella täytyy olla mahdollisuus poistua keskustelusta. Tämä aihe herätti itselläni muistoa Tiimiakatemian alku ajoista, jolloin minulla oli näitä huonoja piirteitä. Muistan kun tiimimme Clevera saatiin vihdoin kasaan ja olimme saamassa rengasvaihtoprojektin. Puhuimme ruokapöydässä projektista ja eräs tiimiläinen ei tiennyt koko hommasta mitään, ja minä sanoin, ettei tämä asia sovi hänelle. Tuolloin en tajunnut heti, mitä tuli tehtyä. Asia kuitenkin nostettiin esiin jonkin ajan kuluttua, jolloin otin opikseni. Haluan siis sanoa, että huomaan vihdoin itsekin jonkinlaisia kehityksiä näiden vuosien aikana myös ihmisenä.

 

Haastaminen on hyvä vaihtoehto, kun mikään ei toimi halutulla tavalla. Yleensä oli kyse mistä tahansa tehtävästä, siitä voi suoriutua hyvin, jos motivaatio on kohdallaan. Esimerkkinä projektipäällikkö voi haastaa projektikaveria niin, että antaa tehtävän ja sanoo, että kukaan ei pysty tekemään tätä alle tuntiin. Näin haaste on heitetty ja otettu vastaa. Hyvin todennäköisesti tehtävä on valmis viimeistään minuuttia vaille tuntia, kertoo Dale Carnegie. Lapin matkan aikana kuvauksiin kuului myös ilmakuvia. Niistä puhuin melkein viikon, että niitä pitäisi käydä ottaa ja tarvitsen siihen osan tiimistä. Tämän pidemmälle en päässyt, vasta kuin otin asian itse työn alle. Hoidettuani tämän tiimikaverini kanssa saatiin kehuja. Eli tässä piti niin sanotusti haastaa enemmän itseään kuin muita.

 

Yhteenvedoksi kirjaa oli mieleistä lukea. Kommunikointi ihmisten kanssa ja houkutteleminen heihin on melko yksinkertaista. Tarvitsee vain tehdä vähän työtä näillä yksinkertaisilla tekniikoilla. Kaiken ydin on kunnioitus ja kuka tahansa haluaa tulla kunnioitetuksi. On oltava aina kunnioittava kaikkia keskustelukumppaneita kohtaan, jo ennen kuin ansaitsee sen, yksinkertaisesti siksi, että muutkin ihmiset ovat yhtä lailla ihmisiä kuin itse.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!