Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Huippumyyjien ominaisuudet ja tositarinoita

Kirjoitettu 26.05.20
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Huippumyyjien ominaisuudet ja tositarinoita
Kirjan kirjoittaja: Tuija Rummukainen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Otin lukuun Tuija Rummukaisen teoksen ”Huippumyyjien ominaisuudet ja tositarinoita”. Kirjassa käydään läpi huippumyyjän kahdeksan eri tunnusmerkkiä.

Huippumyyjän kahdeksan eri tunnusmerkkiä:

  1. Asenne
  2. Ajankäytön hallinta / tavoitteellisuus
  3. Myyntiesittelytaidot
  4. Tuotetietous
  5. Ulkoinen olemus
  6. Uusasiakashankinta
  7. Kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa
  8. Kaupanpäätöstaidot

Myyminen yrityksissä tehdään usein aivan liian monimutkaiseksi. Loppujen lopuksi, sehän on hyvin yksinkertaista. Mikään näistä edellisistä tunnusmerkeistä ei yksinään tee myyjästä huippumyyjää. Tarvitsemme näitä kaikkia taitoa edes hieman onnistuaksemme. Yksi tärkeä sääntö on, että älä myy hinnalla. Yleensä hinnalla ei ole merkitystä, jos osaat myydä tuotteen hyvin. Annat asiakkaan ymmärtää, mitä arvoa hän saa tuotteesta tai palvelusta. Kerro, että mitä tuloja ja säästöjä asiakas mahdollisesti saa tuotteesta. Olen itse ajatellut usein, että ei asiakas halua tätä ostaa hinnan takia. Tämähän on kaikista huonoin lähtökohta myymiseen. Täytyy arvostaa myyntiä ja tuotetta! Saada uskomaan miten hyvä tuote voikin olla asiakkaalle. Useimmiten myynti lähtee omasta asenteesta myyntiä kohtaan. Monet pelkäävät tarttua puhelimeen tai käydä neuvottelutilanteissa, mutta yleensä kaikki menee hyvin. Jos ei mene, käydään läpi mitä voisi tehdä ensi kerralla paremmin.

Ajankäytön hallinta on myyntityössä myös oleellinen osa. Kannattaa seurata mihin aikaansa käyttää ja opetella erottamaan joutava nyhertäminen tuloksellisesta toiminnasta. Kun lähdet myyntityöhön, oletko täysin tuotetietoinen, mitä olet myymässä? Olen itse tehnyt ennen virheitä siinä, että lähdin myyntitilanteeseen ilman hyvää tuotetietoutta. Tässä ehdottomasti parannan omaa tapaani ja tutustun jokaiseen palveluun tai tuotteeseen kunnolla, ennen kuin lähden myymään.

”Älä oleta vaan kysy”

Useissa myyntitilanteissa asiakas on 80 prosenttia äänessä. Myyjät johtavat kysymyksillään keskustelua eteenpäin. On hyvä hankkia varastoon keskustelua johtavia kysymyksiä. Näitä kysymyksiä on hyvä miettiä ennen myyntitilannetta.

Sanotaan myös, että myyjät, jotka ovat paljon äänessä eivät pärjää niin hyvin myyntitilanteissa. Joten liikaa ei saa olla äänessä, mutta johdatellaan keskustelua eteenpäin kysymyksillä, perustellen eikä selittäen.

Kirjassa oli paljon vinkkejä myyntitilanteisiin, joista suurin osa oli jo tuttua luettuani aikaisemmin ”Uusi neuvotteluvalta” -kirjan. Vaikka tämä kirja on vanha, on hienoa huomata, että samat periaatteet pätevät edelleen myyntityössä. Myyntityössä on mahdollista kehittyä aina ja jatkossa itse käyn läpi jokaisen myyntitilanteen, että kuinka onnistuin ja kuinka voin parantaa taitojani. Uskon, että taitoni kehittyvät kokemuksen myötä hyväksi.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!