Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Huippumyyjien ominaisuudet

Kirjoitettu 09.05.20
Esseen kirjoittaja: Henrikki Kulmala
Kirjapisteet: 2
Kirja: Huippumyyjien ominaisuudet & tositarinoita
Kirjan kirjoittaja: Tuija Rummukainen
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Huippumyyjien ominaisuudet & tositarinoita

 

 

Kevään koulutusohjelman siivittämänä päädyin lukemaan Tuija Rummukaisen Huippumyyjien ominaisuudet & tositarinoita. Akatemian aikana en ole myynti kirjoja pahemmin lukenut, mutta nyt kun tulevaisuuden suunnitelmat työuralla vievät myynnin pariin kirja tuli ajankohtaiseksi. Rummukainen avaa kirjassaan huippumyyjien ominaisuuksia ja tuo ne esille tositarinoiden kautta siten että ne on hyvin helppo ymmärtää. Hän tiivistää huippumyyjien ominaisuudet 8 kohtaan:

 

  1. Asenne”Asenteesi myyntityötä, tuotteitasi ja takaiskuja kohtaan. Tunnetilat tarttuvat – se tunnetila, joka on vahvempi, tarttuu! Myyjän tunnetila asiakkaaseen ja asiakkaan myyjään”

 

  1. Ajankäytönhallinta –”Tule tietoisemmaksi, mihin aikaasi käytät. Opettele erottamaan joutava nyhertäminen tuloksellisesta toiminnasta!”

 

  1. Myyntiesittely taidot –”Kerro asiakkaallesi hyötyjä, älä ominaisuuksia. Kerro, miten tuotteesi tai palvelusi avulla saada lisää tuloja tai lisää säästöjä.”

 

  1. Tuotetietoisuus –”Kuuntele, kuuntele ja kuuntele! Anna asiakkaasi loistaa ja olla myyntiesittelysi tähti!”

 

  1. Ulkoinen olemus –”Muista ehjät ja puhtaat vaatteet! Pukeudu menestykseen.”

 

  1. Uusasiakashankinta –”Kysy asiakkaaltasi: ”Tuleeko sinulle ketään muuta mielen, jolle voisi olla hyötyä tuotteesta tai palvelustamme?”

 

  1. Kyky tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa –”Käytä asiakkaasi kanssa samaa kieltä ja rytmiikkaa. Kauppoja tehdään hyvässä fiiliksessä!”

 

  1. Kaupanpäätöstaidot –”Tunnista ostosingnaalit ja kysy vähintään yksi ostopäätöskysymys jokaisessa myyntiesittelyissä. Kysy, kysy ja kysy!

 

Näiden 8 kohdan avulla jokainen pystyy itse arvioimaan omaa työskentelyään ja rajaamaan niitä kohtia missä tulisi petrata. Rummukaisen tuottaman tutkimuksen perusteella huippumyyjillä tulisi olla näistä täysin hallussa vähintään 6. Huippumyyjä pyrkii kehittämään itseään jatkuvasti ja on rehellinen itselleen omista puutteistaan.

 

Omat henkilökohtaiset myynti tilanteet rajoittuvat hyvin pitkälle akatemia aikaan ja sen myötä tulleisiin projekteihin. Työskentelen tälläkin hetkellä projektin parissa jossa, myynti työ tulee olemaan tulevaisuudessa hyvin vahvasti läsnä. Kuten Rummukainen kirjassaan esittelee myynti työ ei ole sidonnaista tuotteeseen, palveluun tai myytävän asian hintaan. Pikemminkin se on hyvin systemaattista ja raakaa työn tekoa. Sitkeys ja perikisiantamattomuus, ovat hyvän myyjän luonteenpiirteitä, jotka tuottavat tulosta. Hyväksi myyjäksi kasvaminen ei välttämättä tarvitse mitään Amerikan temppuja eikä isompia kevät juhlaliikkeitä vaan silkkaa työn tekoa ja kokemuksien kautta kasvamista. ”Keskiverto myyjät osaavat perusasiat. Huippumyyjät palvovat perusasioita”.

 

Koen että myynti työssä itsevarmuus kasvaa tekemisen myötä. Riittävä tietoisuus omista vahvuuksista ja heikkouksista auttaa kiinnittämään huomiota niiden kehittämiseen. Myynti työ on minulle sinänsä vierasta, mutta joka kerta ollessani projektini parissa asiakkaan kanssa tekemisissä teen sitä, vaikka en sitä itse varsinaisesti tiedosta. ” Vanhoilta asiakkailta tulee uudet asiakkaat”. Tämä pitää mielestäni täysin paikkaansa. Olen huomannut omassa työskentelyssäni, että asiakastyytyväisyys on ikään kuin käyntikortti, joka tuottaa lisää kauppaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!