Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvä tarinankerronta luo mahdollisuuksia

Kirjoitettu 09.12.18
Esseen kirjoittaja: Maaria Pelkonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Storytelling työkaluna - vaikuta tarinoilla bisneksessä
Kirjan kirjoittaja: Mervi Rauhala, Tarja Vikström
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Halusin lukea tarinankerronnasta, koska itseäni on sparrattu liikeideakilpailuun sen avulla. Tuo kilpailu herätti ylipäänsä mielenkiintoni aihetta kohtaan. Mervi Rauhalan ja Tarja Vikströmin kirjoittamassa kirjassa oli hyvin paljon tietoa mutta keskityn tässä esseessäni mielestäni teoksen keskeisimpiin ajatuksiin, muun muassa yritystarinaan ja tarinan rakenteeseen.

Tarinoita on kerrottu ympäri maailmaa jo 100 000 vuotta eli käytännössä saman ajan, kun nykyihminen on ollut maapallolla. Monille lienee tuttua lapsuudessa kerrotut sadut ja tarinat esimerkiksi iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Tällä tavoin olemmekin saaneet hyvän pohjan myös kertoa tarinoita itse ja tunnistaa niitä jokapäiväisessä elämässämme.

Tarinapääoma tarkoittaa tarinoita ja taitoa hyödyntää niitä. Se on vähän niin kuin sosiaalista pääomaa. Kun alat miettimään, mistä tarinasi raakamateriaali koostuu, voit miettiä seuraavia asioita: Miksi yritys on olemassa, mikä on sen nimen tarina ja käännekohdat. Toisekseen kannattaa miettiä asiakkaita siitä näkökulmasta, mitä onnistumisia ja haasteita asiakkaiden kanssa on ollut. Lopuksi muista huomioida ne tuotteet ja palvelut, joita olette käyttäneet ratkaisuina asiakkaiden ongelmiin.

Yritystarina on yrityksen identiteetti: miksi yritys on olemassa ja miksi se auttaa asiakkaitaan juuri omalla uniikilla tavallaan. Hyvä tarinankerronta lähtee yrityksen arvoista ja hyvä tarinankerronta myös huomioi kolme tasoa: asiakkaan tarinat yrityksestä, yrityksen kertomat tarinat ja tarinat, joita asiakas kertoo eteenpäin. Yrityksen yhteisön tuottama sisältö on usein aidompaa ja uskottavampaa kuin virallinen sisältö. Lisäksi täytyy muistaa, että hyvät tarinat syntyvät tekemällä, ei kertomalla. Tiimiakatemialla voimme hyödyntää yritystarinakerrontaa osuuskuntiemme markkinoinnissa ja brändäyksessä.

Jotta tarinankerronnasta saadaan mahdollisimman paljon hyötyä, sen kanavat täytyy olla oikein valittu ja lisäksi sen muoto ja rakenne on saatava toimivaksi.  On erityisen tärkeää muistaa, että tarinoilla halutaan vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja asenteisiin. Tarina auttaa muistamaan, se antaa faktoille ja yksittäisille asioille merkityksen, mikä on olennaista muistamisen kannalta. Se myös helpottaa ymmärtämistä ja voi pehmentää asioita. Tarinat linkittyvät myös tunteisiin, empatiaan, motivaatioon ja vaikuttamiseen eli samoihin asioihin, mitkä vaikuttavat oppimiseen. Tarinat ovat siis oikein hyvä tapa oppia asioita. Hyvän tarinan merkki on se, että yleisö kertoo tarinaa eteenpäin. Siksi on muistettava puhua termeillä, jotka yleisö ymmärtää vaivattomasti.

Tarinan rakenne

Hyvä aloitus on tärkein ja muutamalla ensimmäisellä lauseella kaapataan yleisön huomio ja siksi on hyvä lähteä liikkeelle toiminnasta. Kuvaile alussa jotakin sellaista tilannetta, jonka kuulijat ovat kohdanneet ja halunneet ratkaista. Aloituksen jälkeen esittele tausta lyhyesti esimerkiksi “pari vuotta sitten Lontoossa” tai “eilen Tiimiakatemialla” – se sitoo tarinan aikaan ja paikkaan ja kertoo myös, onko tarina totta vai fiktiota ja tapahtuiko tarina lähimenneisyydessä vai kauan sitten.

Tarina käynnistyy kunnolla vasta silloin, kun sankari astuu kuvaan. Yleisö samastuu häneen ja toivoo hänelle parasta. Bisnestarinankerronnassa on hyvä ajatella asiakasta sankarin roolissa. Asiakkaalla on tavoite, ongelma, vastustaja ja hänelle tarina tarjoaa ratkaisun. Tarinoissa esiintyy luonnollisesti sankarin lisäksi myös sen vastustaja. Se voi olla esimerkiksi firma, ihminen tai hankala tilanne. Hyvässä tarinassa vastustaja ei saa olla sankarin voimiin nähden liian ylivoimainen ja konfliktiin tulee aina olla useampi mahdollinen ratkaisu, jota yleisö ei arvaa heti.

Tarinassa on vähintään yksi käännekohta ja tärkein niistä on sankarin viimeinen kohtaaminen vastustajan kanssa. Sitä kutsutaan kuolemanlaaksoksi tai match pointiksi ja se saa yleisön eläytymään ja toivomaan sankarin onnistumista entistä vahvemmin. Tavoitteellisessa bisnestarinankerronnassa haluat saada yleisön toimimaan ja miettimään jotain asiaa uudelta kannalta. Siksi loppu kannattaa rakentaa niin, että yleisölle jää syy ja mahdollisuus toimia. Tarinankerronnassa ylipäänsä mieleenpainuvuus on tärkeää. Yksi mahdollisuus on puhutella kuulijaa erikoisilla jutuilla, sillä sellaiseen kuulija kiinnittää erityisesti huomiota. Toisaalta tarinassa täytyy olla myös jotakin tuttua, sillä tunnistaminen tuntuu palkitsevalta. Kun tiedostamme, miten tarina kannattaa rakentaa ja mitä siihen kannattaa sisällyttää, meidän on helpompi esiintyä yleisölle ja näin vaikuttaa yleisön tunteisiin ja saada heidät toimimaan. Tämä vinkki kannattaa muistaa, kun seuraavan kerran tulee eteen esiintyminen.

Johtaminen ja tarinankerronta

Tarinankerrontaa käytetään myös johtamisessa ja täytyykin muistaa, että tarinoilla johtaminen edellyttää avointa ja vuorovaikutteista johtajuutta, ei niinkään karismaattista johtajaa. Koska tarinat todella vaikuttavat, ei esimies tai johtaja voi mennä kertomaan mitä tahansa tarinaa. Jokainen kerrottu tarina rakentaa tai purkaa merkityksiä.

Tiesitkö, että vain yksi prosentti netissä tuottaa aktiivisesti sisältöä, yhdeksän prosenttia kommentoi, tykkää ja jakaa ja loput 90% seuraa passiivisesti. Mielestäni luvut ovat melko yllättäviä. Ehkä markkinoinnissa voisikin olla tavoitteena tehdä niin kiinnostava tarina, että myös tämä passiivinen ihmisryhmä kommentoisi. Itsekin koen kuuluvani yleensä passiivisesti seuraaviin henkilöihin juuri sen takia, että lukemani artikkeli tai tarina ei säväytä tarpeeksi. Kuulun osittain myös tähän yhdeksään prosenttiin tykäten ja kommentoiden lähinnä läheisteni päivityksiä.

Miksei tarinoita ja tarinankerrontaa voisi hyödyntää myös omassa tiimissä, kun tutustumme toisiimme paremmin? Niin jäisimme paremmin toistemme mieleen.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!