Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

hyvän strategian merkitys

Kirjoitettu 29.03.17
Esseen kirjoittaja: Petri Vainio-Pekka
Kirjapisteet: 3
Kirja: Good strategy, bad strategy
Kirjan kirjoittaja: Richard Rumelt
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen alkanut lukemaan kirjoja, jotka oikeasti voisi hyödyttää yrityksen pyörittämisessä. Todella paljon luin kirjoja, jotka liittyivt markkinointiin ja myyntiin, mutta yleensä ne olivat jo melko vanhoja siihen mennessä, kuin ne sain käsiini. Nyt otin kuitenkin uuden suunnan, en niinkään katso kategorian mukaan, vaan oikeasti mikä vaikuttaa mielenkiintoiselta.

 

Mikä siis on hyvä strategia? Kirjassa avattiin hyvin, että monesti luullaan, että hyvä tavoite on toimiva strategia. Nämä menevät todella usein sekaisin. Nyt kun ajattelee Bisnerankin strategioita, jos niitä joskus on tehty, niin ei ne kyllä kauhean hyviä ole ollut. Strategia kattaa kaiken sen, joka liittyy tavoitteisiin ja niiden tavoittelemiseen. Visio tai tavoite on yleensä hyviä lähtökohtia strategialle. Nämä sitten paloitellaan pienempiin osiin ja näistä pienemmistä osista tulee tehtäviä, jotta pääset tavoitteeseesi.

 

Strategiat on yleensä muotoiltu ihmisille hankalan kuuloisiksi. Tämä saa ne ulkopuolisten korvaan kuulostamaan hienolta ja uskottavalta. Mutta käytännössä strategian voi yleensä sitten tiivistaa yhteen lausahdukseen ja mahdollisesti jopa pariin sanaan. Strategiaan kuuluu aina se osuus, että kuinka kyseiset asiat saavutetaan. Jos sinulla ei ole suunnitelmaa, siitä kuinka nämä tehdään, sinulla ei ole myöskään strategiaa.

 

Hyvässä strategiassa kuuluu aina kolme avain kohtaa. Nämä ovat diagnoosi, ohjaava politiikka, johdonmukainen toiminta.

 

Diagnoosilla tarkoitetaan analyysia, joka on tehty monimutkaisia olosuhteita varten. Tämä on tärkeä osa ottaa huomioon, kun strategiaa tehdään. Mitä paremmin olet valmistautunut hankaliin ja monimutkaisiin asioihin, sitä paremmin pystyt valmistumaan niitä varten. Minunkin täytyy alkaa suunnittelemaan selkeästi, mitä yrityksen ostossa on kaikkein monimutkaisinta ja hankalinta. Näihin täytyykin sitten laittaa eniten aikaa ja tutkia sitä, että kuinka niistä pääsee helpoiten ja vaivattomimmin yli.

 

Ohjaavalla politiikalla tarkoitetaan sitä, kuinka näihin monimutkaisiin tilanteisiin hyökätään uudella näkökulmalla. Mitä keinoja käytetään, jotta ne saadaan vietyä maaliin parhaalla mahdollisella tavalla. Eli kun monimutkaisiin asioihin on perehtynyt tarpeeksi hyvin ja ottanut niistä selvää, niin on paljon helpompi hyökätä niitä vastaan. Se on sitten helppo vain kohta kohdalta selvittää, että mitä tässä vaiheessa tulee tehdä, jotta saadaan paras mahdollinen lopputulos. Tätä varten on todella tärkeää, että minä käyn haastattelemassa mahdollisimman monta eri henkilöä, joka on ollut mukana yrityskauppoja tekemässä.

 

Johdonmukainen toiminta taas tarkoittaa sitä, että miten nämä tavoitteet jaotellaan tehtäviin, jotta ne on helppo toteuttaa. Tehtävien tulee olla hyviä ja tarpeeksi helposti toteutettavia. Mitä tarkemmin tehtävät tälle monimutkaiselle asialle, joka tulee diagnoosia tehdessä esille, sitä parempi. Johdonmukainen toiminta vaatii tottakai paljon sitoutumista. Mutta mitä paremmin strategiasi on suunniteltu sitä helpompi on nähdä valoa tunnelin päässä.

 

Valitse vain yksi

 

Hyvää strategiaa tehdessä on tärkeintä, että valitset yhden suunnan, johon lähdet suuntaamaan. Usein tämä päätös on todella hankala tehdä, mutta se on todella tärkeää. Kirjassa mainitaan, että todella usein  ihmiset alkavat suuntaamaan kahteen suuntaa, joka ei ole hyvä. Tämä onnistuu todella harvoin ja yleensä vain tuhlaa todella paljon yrittäjän aikaa.

 

Hyvä strategia vaatii, että tiedät mikä sinulle on tärkeintä ja että mihin laitat resurssisi. Strategiaa tehdessä ei saa yrittää sovittaa siihen kaikkea kerralla, koska se jättää sinut vain pyröimään omissa ajatuksissasi ja näin ollen et saa loppujuoksuun mitään aikaiseksi. Näitä on tehty Bisneran kanssa mielestäni aika paljon. Olemme sopineet jotain, mutta joko se on ollut aivan mahdoton, niin että kukaan ei siihen sitoudu tai siinä on ollut liikaa kaikkea irtonaista.

 

Kirjassa on esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat tehneet sen virheen, että ovat spesifioineet liian myöhään suuntansa. On selkeästi todella tärkeää, että on vain yksi suuri päämäärä, jota kohti sitten kaikki sinun tekemisesi vie. Hyvä strategia on tottakai muunneltavissa ja turhaa ei kannata käyttää aikaa, jos tuntuu, että tästä nyt ei tule mitään. Tällöin on tärkeämpää miettiä, että onko tämä nyt varmasti se oikea päämäärä, jota kohti olemme menossa.

 

Minun ja Jaken tulee miettiä myös tarkkaan se strategia, mitä lähdemme viemään eteenpäin ja mikä meille on se ykkösjuttu kiinteistövälitys alalla. Kiinteistövälitysala on mielestäni kuitenkin melko jämähtänyt ja kaipaa uusia tuulia. Mielestäni tässä on meille todella hyvä mahdollisuus miettiä, mikä se uusi tuuli voisi olla. Meidän on strategia voisi hyvin liittyä siihen, että mitä uutta tuomme tälle alalle, kun päsemme kunnolla mukaan. Mitä uutta tämä ala voisi kaivata ja miten sen teemme. Miten voisimme esimerkiksi uudistaa tätä todella vanhanaikaista systeemiä, että kaikki täytyy tehdä paperille, eikä sähköisesti. Tässä voisi olla meille hyvä yksi tavoite sähköistää koko alalla tekemämme juttumme. Tämä säästäisi todella paljon turhia työtunteja, jos joskus sitten täytyy joku käydä oikeasti etsimässä jostain varaston perukoilta.

 

Kun strategia on tehty, tulee miettiä, miten tämä tuo kilpailuedun tällä alalla. Strategian on aina kuitenkin tarkoitus hyödyttää sinun yritystäsi ja tällöin tulee miettiä tottakai se, että mikä helpottaa eniten sinun myyntiäsi ja kilpailuetua. Kuinka tämä strategian onnistuminen edesauttaa sinua saavuttamaan parhaan kilpailuedun, mikä mahdollista. Kirjassa esitellään hauskasti esimerkiksi 7-eleven kauppaa, joka otti strategiakseen myydä keskimäärin vain 50 erilaista juomaa kaupoissaan. Tämä oli rohkeaa, koska esimerkiksi Japanissa pelkästään on yli 200 eri juomamerkkiä. Tällöin 7-eleven otti strategiakseen myydä lähellä tuotettuja ja muutenkin paikallisia makuja. Tämä auttoi todella paljon 7-elevenin myyntiä Japanissa ja toi lähellä tuotettujen juomien myynnin aivan uudelle tasolle.

 

Ota oppia vanhasta

 

Tärkeintä on tutkia alaa, jolle olet strategiaa tekemässä ja ottaa niistä oppeja. Mitä on kokeiltu ja mitkä ovat toimineet. Älä turhaa lähde yrittämään uudelleen sellaista, minkä moni on todennut epäpäteväksi. Keksi sitä kautta uusi idea ja tee siitä strategia. Toki jotkut asiat voivat olla vain huonosti toteutettu ja näin ollen sinä voit saada ne toimimaan. Se kuitenkin vaatii suurta päättäväisyyttä ja sitoutumista.

 

Meillä on Jaken kanssa hyvä se, että Pekka on toiminut tällä alalla yli 30 vuotta. Hän on varmasti nähnyt paljon eri muutoksia ja varmasti kokeillutkin monia näistä. On todella tärkeää ottaa näistä opiksi ja miettiä, että jos 30 vuotta sitten toimi joku asia hyvin, että voisiko sitä uudistaa ja saada toimimaan nykyisinkin. Strategia tulee miettiä siltä kantilta, että miten se saadaan mahdollisimman helposti toimivaksi. Toimivassa kokeilussa tulee miettiä tarkoin syitä, että miksi se on toiminut. Samoin sellaisessa, mikä ei toiminut, että miksi se ei toiminut. Ja miten sen voisi saada toimimaan. Tämä ala on sen suhteen todella vanhan aikainen, että esimerkiksi digitaalista markkinointia ei käytetä juuri ollenkaan. Mielestäni tässä voisi olla yksi todella hyvä kokeilu meille, että kuinka sen saamme meille toimimaan hyvin ja mitä tulee tehdä toisin, että se tosiaankin toimii.

 

Prioirisoi tekemisesi

 

Mieti tarkkaan, mihin keskität ajatuksesi ja aikasi. Älä käytä turhaan aikaa sellaiseen, jonka voit todeta heti alkuun hankalaksi ja vaikeasti tavoitettavaksi. Parhaiten toimii sellainen, joka sinua oikeasti kiinnostaa ja josta uskot, että siitä on oikeasti hyötyä. Kirjassa oli hyvä pointti, että kannattaa tehdä lista siitä, että mikä on sinulle kaikista tärkeintä ja mistä kannattaa aloittaa.

Minulle nämä ovat vielä vähän hankala ajatella, mutta tässä muutamia:

 

  1. Digitaalinen markkinointi
  2. Paperista eroon pääseminen
  3. Digitaalistaminen
  4. Saada kaikki toimimaan verkossa paremmin ja hyödyntää näitä paremmin

 

Meille tulee esimerkiksi etuovesta viikottain etuovesta viikkokatsaus, että ketkä ovat olleet kiinnostuneita kohteistamme ja kelle on lähtenyt vahtiviesti yms. Näitä ei tällä hetkellä hyödynnetä ollenkaan. Se, että kuinka näitä jatkossa saadaan toimivaksi on todella tärkeää miettiä ja tämä liittyy juuri digitaaliseen markkinointiin. Meillä on käytännössä valmis liidi magneetti, mutta tätä ei vain hyödynnetä ollenkaan.

 

Strategia on todella tärkeä yritykselle ja se on tärkeää tehdä mahdollisimman hyvin. Sen tulee olla innostava ja siihen on saatava tavoittelemisen arvoisia tehtäviä. Tässä tuli paljon uusia ideoita minulle, että kuinka tämän kautta minä voisin alkaa tekemään strategiaa yrityksellemme ja mikä on kaikista tärkein asia, joka antaa meille kilpailuedun. Tästä vain sitten pohtimaan!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!