Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
Hyvän mielen taidot, 4.5 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Ostin viime vuoden loppupuolella Maaretta Tukiaisen Hyvän mielen vuosi -tehtäväkirjan, joka sisältää erilaisia teemoja, joiden äärelle pysähdytään pureutumaan niihin tarkemmin. Tehtäväkirja on jaettu viikkoihin ja kuukausiin, jolloin viikon teemat voidaan jakaa myös konkreettisiin tehtäviin, vaikka jokaiselle päivälle.

Koko tehtäväkirja pohjautuu samaisen kirjoittajan kirjaan Hyvän mielen taidot sekä saman nimisiin tehtäväkortteihin, johon en ole vielä tutustunut. Hyvän mielen taidot ovat todella vahvasti erilaisiin psykologian teorioihin pohjautuva teos hyvän mielen taidoista eli

  • myönteisyyden taidoista,
  • tahdonvoimataidoista,
  • vuorovaikutustaidoista
  • myötätuntotaidoista
  • luovuustaidoista,
  • läsnäolotaidoista sekä
  • itsensä johtamisen taidoista.

Tässä esseessä paneudun näistä taidoista sellaisiin, jotka koen itselleni eniten ajankohtaisiksi.

 

Tahdonvoimataidot

 

Tahdonvoimataidot koostuvat sekä vireystilasta, verensokeritasosta ja hapensaannista että omista uskomuksista ja mielen rakenteista. Taidot auttavat pitkäjänteiseen työhön ja sisukkuuteen, jotka ovat varmasti jokaisella välillä kadoksissa. Miten pitää mielessä tavoitteet arjessa, kun oman päivän tuntuu täyttävän pienet, juoksevat asiat. Ne asiat, jotka on ”pakko” tehdä heti, jotka vievät aikasi tärkeimmiltä asioilta.

Itsetuntemus

 

Itsetuntemukseen kuuluu itsensä tunteminen kaikin tavoin. Vahvuuksien ja kehittymiskohtien tunnistaminen, omien arvojen, ajatusten ja tunteiden tunnistaminen sekä kyky hyväksyä ja reflektoida tunteita. Omien vahvuuksien tunnistaminen myös lisää onnellisuutta. Itsensä tuntemalla on helppo löytää itselleen myös intohimo, se asia jota haluaa todella tehdä. Sen löytää paitsi tuntemalla itsensä, myös vapaasti kokeilemalla ja kehittämällä omaa osaamista.

Oon viime aikoina ollut tosi helpottunut, koska oon löytänyt just sen oman jutun ja varmaan paljon puhutun ”intohimon”. Sisällöntuotanto: blogit, kirjottaminen, videot ja markkinointi, erilaiset graafiset työt. Kun tietää mistä tykkää, on helpompi kehittyä eteenpäin kun tietää, minne päin sitä pitäisi lähteä. Akatemian alkuaika oli aikamoista kokeilua suuntaan jos toiseen, mutten kadu projekteista yhtäkään. Jokaisesta löytyi jotain, mitä oppi tai sai mukaansa.

Itsensä tunteminen vaikuttaa siis tosi vahvasti tahdonvoimataitoihin, mutta mihin sitä tahdonvoimaa sitten oikein tarvitaan? Erilaisissa valintatilanteissa tai stressin alaisena, häiritsevissä tilanteissa tahdonvoima on koetuksella, kun pitäisi valita itselle edullinen vaihtoehto. Kun kaupassa mietit, mitä ruokaa teet, vaikuttaa päätökseen aika kovasti se, onko päällä kova stressi esimerkiksi kotona odottavista töistä vai onko aikaa laittaa ruuanlaittoon. Sen lisäksi kahden projektin välillä kamppaileva ihminen saattaa valita oppimisprojektin sijaan rahaprojektin, jos rahan tarve on suuri. Vaikka oppimisprojekti olisikin omien tavotteiden mukainen, valintatilanteessa on välillä vaikea muistaa pitkän ajan tavoitteet.

kuva pakene/taistele – pysähdy/harkitse

Tahdonvoimataitoja voi pitää skarppina ihan simppeleillä jutuilla: liikunnalla, unella ja käyttämällä tahdonvoimaa. Liikunta sekä uni vähentävät impulsiivisuutta ja stressiä. Myös meditaatio parantaa itsekontrollointikykyä. Edellisessä kappaleessa mainittu projektinvalintatilanne jakaantui kahteen eri vaihtoehtoon: pakene ja taistele – vietti (rahaprojekti) sekä pysähdy ja harkitse – harkitseva (oppimisprojekti). Pelkästään näiden kahden eri vaihtoehdon tunnistaminen eri tilanteissa auttaa selvittämään, mitkä ovat syyt omien valintojen takana. Nykyinen mainonta vie jatkuvasti omia valintojamme kohti viettejä ja nopeita päätöksiä.

 

Joustavuus

Usein tahdonvoimalla pyritään johonkin tavoitteeseen tai elämänmuutokseen, johon ihminen tarvitsee joustavuutta. Kontrollista ja hallinnasta on osattava luopua, jotta oma tekeminen voi uudistua. Itselläni kontrolli ja hallinnan tunne elämässä ylipäätään on tärkeä asia, tykkään siitä, että mulla on itsellä kaikki langat käsissä. En osaa sanoa, mistä se loppujen lopuksi johtuu, mutta työstän koko ajan sen kanssa, että osaisin joustaa. Joustaa pienissä asioissa, kun sitten myös suuremmissa. Koskaan ei nimittäin kaikki langat ole kuitenkaan vain omissa käsissä. Esimerkiksi tiimissä on joutunut joustamaan tosi useasti, joka on varmasti vain ollut mulle hyvä asia.

Kun eteen tulee tilanne, jossa huomaa olevansa joustamaton, voikin itseltään kysyä:

”Mikä tässä tilanteessa tai kokemuksessa on oikein/merkityksellistä, vaikka koko tilanne on hallitsemaan pyrkivän minän mielestä väärin?”

 

Tahdonvoimataidot käytäntöön

 

Tahdonvoiman kartuttaminen

 

Omaa tahdonvoimaa voi kehittää esimerkiksi näillä keinoilla:

  • Odota 10 minuuttia ennen päätöstä. Pitkän aikavälin tavoite muistuu mieleen ja aivot ehtivät käsitellä sen, mihin suuntaan tämä pieni päätös sinua siihen nähden vie.
  • Kuvittele tulevaisuutesi. Päätöksen tai kiusauksen äärellä kuvittele, miltä unelmoitu tulevaisuus oikein näyttää. Vieläkö tekee mieli valita lyhytaikainen mielihyvän tunne?

 

Voimavarkaiden tunnistaminen

 

Voimavarkaat ovat asioita, jotka vievät omaa voimaa eli energiaa ja innostusta pois. Ne voivat olla esimerkiksi omia ajatuksia riittämättömyydestä tai osaamattomuudesta.

  • Omien voimavarkaiden tunnistaminen esimerkiksi ajatusten tasolla. ”Ajatukseni ovat typeriä” ”Minulla ei ole mitään annettavaa tiimille”. Tunnistamisen jälkeen ajatukset tulee miettiä läpi ja muuttaa vahvistaviksi. Mistä ajatuksista saan voimaa näiden voimavarkaiden sijaan? ”Olen tosi hyvä kuuntelija” ”Pystyn tuomaan tiimille energiaa ja iloisuutta”.
  • Oman voimalaatikon kerääminen. Voimalaatikko voi olla myös aukeama omassa vihkossa tai muistiinpano puhelimessa. Sinne on tarkoitus kerätä asioita, joista saa voimaa. Aukeamaan voi palata aina, kun negatiivisuus, saamattomuus ja muu ikävä hiipii mieleen. Energiaa, uskoa, vahvistusta, onnellisuutta, lauseita, kuvia, symboleja, sitaatteja.

 

 

Huomion keskittäminen

 

  • Kun oman huomion keskittää positiivisiin aisoihin, niiden osuus omissa ajatuksissa kasvaa. Aluksi jopa tietoinen huomion siirtäminen tiettyihin asioihin auttaa.
  • Tavotteiden miettiminen askelta pidemmälle: vaaditut taidot -listaus sekä keskittymiskalenteri. Vaadituista taidoissa listataan taitoja, joita tarvitsee tavoitteen saavuttamiseksi. Keskittymiskalenteri taas jaksottaa tavotteen eteen tehtyä työtä pitkälle ajalle, säännöllisesti. Valitaan vain harjoitus ja aika, kuinka kauan sitä viikossa tehdään. Loppukuussa lasketaan, kuinka paljon aikaa tavotteen saavuttelemiseen laitettiin. Erillisestä lokista taas huomataan pidemmän aikavälin -kuukausien harjoittelun tulokset.

 

 

Sitoutuminen tavotteeseen

 

  • Tavotteen edessä olevien esteiden ja hidasteiden tunnistaminen: mitä ne ovat? Esteiden minimoiminen
  • Kavericoachin hankkiminen, jolla on samat tavotteet tai sama aikataulu. Näin molemmat voivat päästä kohti tavotetta vertaistuen avulla. Esimerkiksi oparin tekemisessä tähän on taidettu tähdätä ryhmillä, joilla on samantapaiset aiheet.
  • Kuvan tekeminen uudesta itsestä ja siitä, missä olen silloin. Kun motivaatio uupuu tai ei ole varma suunnasta, voi kuvaan palata ja nähdä, minne sitä on oikein menossa.

Hallinnasta luopuminen

 

Hallinnasta luopuminen tarkoittaa pakonomaista tarvetta kontrolloida jotain osa-aluetta.

  • Irtipäästämismantra niille asioille, jotka ovat itselle turhia.
  1. Hengitä
  2. ”Päästä irti turhista ajatuksista”
  3. ”Päästä irti turhista tunteista”
  4. ”Päästä irti kaikesta, mikä on turhaa”
  5. Lopuksi kiitä itseäsi, kun olo on rauhallinen.

 

Hyvän mielen taidot -kirja on yli 400 sivun opus, josta kävin tässä esseessä läpi vain ihan pienen osan, tahdonvoimataidot. Suosittelen kirjaa jokaiselle, joka haluaa lukea henkisen kasvun kirjan ja erityisesti konkreettisia työkaluja teorioiden ja faktan kylkeen.

 

Iiris Nokka

050 540 3390

www.seiiris.fi

Tagit: , , ,