Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvästä paras

Kirjoitettu 06.05.20
Esseen kirjoittaja: Tom Kaskinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Hyvästä paras
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvästä paras

 

Hyvästä paras on kirja, mistä olin kuullut paljon suosituksia akatemian ulkopuoleltakin. Kirja käsittelee sitä, miten hyvistä yrityksistä tulee parhaita. Jim Collins on tutkinut miksi jotkut yritykset pärjäävät paljon markkinoiden keskiarvoa huomattavasti paremmin. Kirjassa käsitellään myös mielenkiintoisia käsitteitä ja näistä maininnan arvoiset ovat mielestäni Viidennen tason johtaja, oikeat ihmiset, oikeat asiat ja kurinalaisuus sekä siilikonsepti.

 

Avaankin esseessäni näitä käsitteitä:

 

Viidennen tason johtajat:

 

Kaikista Collinsin tutkimista menestyvistä yrityksistä löytyy viidennen tason johtaja. Tämä johtaja on vaatimaton, joka ei ota kunniaa vaan jakaa saavutetun kunnian tiiminsä kanssa. Viidennen tason johtajalla on myös ominainen piirre minkä luin jo toisesta johtamisen kirjasta Extreme ownership. Viidennen tason johtaja ei etsi epäonnistumisen kohdatessaan koskaan syyllistä, vaan ottaa syyt omalle kontolleen. Johtaja etsii kyllä syyn, mutta ei syyllistä sen aiheuttajaa koskaan.

 

Viidennen tason johtajat ovat harvassa, ja niiden löytäminen vaatii muutakin kuin tämänlaisen ihmisen. Hyvä tiimi on kaikki kaikessa ja tiimiä pitää pystyä johtamaan. Luottamus on myös yksi tärkeimmistä asioista viidennen tason johtajalla. Mielestäni kolahdus siitä, että johtaja on vastuussa kaikesta ja ottaa aina syyt niskoilleen luo todella paljon luottamusta. Se viestii tiimille että virheitä saa, ja pitää tehdä liikkuakseen eteenpäin.

 

Oikeat ihmiset, oikeat asiat ja kurinalaisuus

 

Mielenkiintoinen pointti kirjassa oli se, että oikeat ihmiset eivät ole alansa parhaita ja tehokkaimpia asiantuntijoita. Joskus voisi uskoa, että mikä tahansa yritys toimii hyvin jos se saa parhaat ja tehokkaimma tekijät tiimiinsä. Collinsin mukaan kuitenkin tätäkin tärkeämpää on löytää sellaisia ihmisiä jotka samaistuvat yrityksen arvoihin, kulttuuriin ja heillä on oikea asenne lähteä tekemään. Tottakai heidän pitää myös osata tehdä jotain, mutta ettei tehokkuutta katsota ja linjata yli muiden työntekijöitä etsiessä.

 

Omassa e-urheiluprojektissani olen huomannut sen, että meillä on muutama todella kova tekijä ketkä tietävät omasta alastaan kaiken. Minä lähdin projektiin untuvikkona ilman täyttä kompetenssia toimia tehtävässä jossa toimin nyt. Jälkeenpäin olen kuitenkin kuullut, että asenteeni oli se joka ratkaisi. Palava halu oppia ja tehdä asiat kunnolla erottivat minut muista tekijöistä. Nyt kun olen itse jonkinasteisessa johtotehtävässä olen huomannut saman, asenne paikkaa ja ratkaisee yllättävän paljon. Toinen asia minkä olen kuullut ja oppinut jälkeenpäin oman projektini kohdalta menee näin:

 

Älä kohtele ihmisiä heidän osaamisensa mukaan, vaan heidän potentiaalinsa mukaan.

 

Siilikonsepti

 

Siilikonsepti koostuu kolmesta kysymyksestä yksinkertaisuudessaan. Nämä kysymykset ovat:

 

Missä voimme olla maailman parhaita?

Mikä vaikuttaa taloudelliseen tulokseen?

Mistä olemme innostuneita?

 

On tärkeää jokaisessa tiimissä ymmärtää se, missä voi oikeasti olla maailman parhaita. Pitää kartoittaa tiimin potentiaali ja osaaminen kasaan, minkä jälkeen voi lähteä rakentamaan yritystä sen päälle. Mikäli yritys on jo olemassa ja se kilpailee suuresti kilpaillulla alalla, voi keskittyä siihen mitä ominaisuuksia tiimi osaa tehdä parhaiten esimerkiksi. Kysymyksien avulla kartoitetaan ydinbusineksen suunta.

 

Kysymykset voi kysyä miltä tahansa yritykseltä ja pienen pohdinnan jälkeen on helpompi suunnata keskittyminen oikeisiin asioihin. Vastaukset voivat muuttua ajan myötä ja niihin on sen takia hyvä palata aika ajoin.

 

Kirja oli mielenkiintoinen katsaus menestyneiden yritysten koneistoon. Isoin kolahdus oli varmasti siilikonsepti, koska sen avulla voidaan löytää se erottava tekijä markkinassa millä erotutaan. Oman projektini kohdalla meidän vahvuutemme on sisällöntuotanto. Meidän sisällöntuotanto on aivan eri sfääreissä kuin millään kilpailijalla Suomessa. Tämän takia emme miellä, että meillä edes on kilpailijoita Suomessa, vaan keskitymme siirtymään kansainväliseen kenttään niin nopeasti kuin mahdollista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!