Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Hyvästä paras

Kirjoitettu 21.05.20
Esseen kirjoittaja: Monika Tuurala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Hyvästä paras
Kirjan kirjoittaja: Jim Collins
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Hyvästä parhaaksi kirja käsittelee tutkimusta, joka selvittää, voiko hyvästä yrityksestä tulla paras, ja miten se tapahtuu. Jo kirjan alku pisti miettimään. Miksi meillä on niin paljon hyviä asioita, mutta ei niin paljon parhaita asioita. Esimerkiksi tyydymme helposti hyvään elämään. Miksi emme tavoittele parasta tai erinomaista elämää? Miksi suurin osa yrityksistä kehittyy hyviksi, mutta ei parhaiksi? Toisaalta on raskasta olla tai yrittää olla koko ajan paras jossain. Miksi ei voisi tyytyä vähempään?

”Hyvä on parhaan vihollinen”

Vääntelin ja kääntelin tätä lausetta päässäni pitkään. Sen on tarkoitettava jotain suurta, koska kirjan takakansi ja kirja itse alkaa tällä lauseella. Luulisi, ettei parhaalla ole vihollista. Toisaalta huipulla on vaikein pysyä ja sieltä on hyvin nopea tie alas. Onko siis hyvä parhaan vihollinen, koska vain hyvä voi saavuttaa parasta? Parhaan yläpuolella ei ole enää mitään.

Tietysti tässä vaiheessa, kun ilmoille heitettiin kysymys, miten parhaaksi yritykseksi voi kivuta, niin mieleen tuli tiettyjä asioita. Nämä kuitenkin kumottiin, ennen kuin niistä kerkesi rakentamaan sen enempää ajatuksia. Tutkimuksissa ei havaittu seuraavilla asioilla olevan mitään tekemistä parhaaksi tulemisessa:

  1. Johtoon palkatut julkisuuden henkilöt
  2. Johtajien palkkausrakenne
  3. Yrityksen strategia
  4. Yritykset eivät keskittyneet vain siihen, miten erinomaisuuteen päästäisiin. He keskittyivät yhtä lailla siihen, mitä pitää lopettaa tekemästä.
  5. Tekniikan ja sen muutosten vaikutus
  6. Fuusiot ja yritysostot
  7. Huomion kiinnittäminen muutoksen johtamiseen, motivointiin tai yhteenkuuluvuuden lujittamiseen.
  8. Nimi, iskulause, käynnistämistapahtuma tai hanke, joka olisi vertauskuvallisesti osoittanut kasvamista hyvästä parhaaksi.
  9. Yrityksen toimiminen huipputoimialalla

Itseäni kummastutti melkeinpä jokainen kohta. Luulin, että näistä jokainen olisi voinut viedä yritystä eteenpäin. Tai no, kyllähän nämä veivät eteenpäin, mutta eivät tehneet suoraa vaikutusta parhaaksi tulemisessa.

Vauhtipyörä on hyvästä parhaaksi kehittymisen prosessi.

  1. Kurinalaiset ihmiset
  • Viidennen tason johtajuus

Erinomaiseksi kasvaminen vaati uudenlaista johtajuutta ja johtajaa: vaatimaton, hiljainen, pidättyväinen ja jopa ujo. Yhdistelmänä nämä ja valtava ammatillinen tahto.

  • Ensin ihmiset, sitten asiat

Ensin oikeat ihmiset oikeaan paikkaan, sitten yrityksen varsinainen kehitys. Ne yritykset, joista ei tullut parhaita, laittoivat asiat ihmisten edelle.

  1. Kurinalainen ajattelu
  • Julmien tosiasioiden kohtaaminen (ei ohittaminen, ei kiertäminen, vaan läpimeno)
  • Siilikonseptin kehittäminen
  1. Kurinalainen toiminta
  • Kurinalainen kulttuuri

Kun asioita suoritetaan kurinalaisesti, ei tarvita turhaa aikaa vievää ajattelua byrokratiasta, hierarkiasta ja valvonnasta.

  • Tekniikka vauhdittajana

Tekniikkaa ei saa nähdä muutoksen tekijänä, se vain vauhdittaa sitä.

Nimen se on saanut siitä, että tämän pyörän pyörittäminen ei ole helppoa, eikä se tapahdu yhdellä onnenkantamoisella. Välillä pyörän pyörittäminen on tuskaa, mutta monien asioiden summana hyvästä voi kehittyä parhaaksi.

 

”Siilikonsepti on yksinkertainen ja selkeä konsepti, jonka pohjana on kolmen limittäisen kehän yhtymäkohdan perusteellinen ymmärtäminen”. Kolme kehää:

  1. Missä voimme olla maailman parhaita (ja missä emme voi)?
  2. Mikä vaikuttaa taloudelliseen tulokseen?
  3. Mistä olemme innostuneita?

Tämän kaavan voi perustaa täysin myös omaan elämään. Se johtaa parhaisiin lopputuloksiin, koska teet sitä missä olet hyvä, sitä mistä saat rahaa ja kaiken lisäksi teet sitä mielelläsi. Nämä kolme elementtiä mahdollistavat flow-tilan. Jos joku näistä kolmesta kärsii, koko kokonaisuus kärsii. Joko teet jotain missä et ole hyvä, ja se heijastuu siten tekemiseesi. Jos taas teet asiaa, mistä et saa taloudellista puolta kuntoon, on asia täysin mahdoton. Sitten voit tehdä rahallisesti ja osaamisesi kannalta hyvää työtä, mutta et ole millään tavalla siitä innostunut. Se käy raskaaksi hyvin nopeasti. Sama pätee yritykseen. Se ei voi olla paras, jos jokin näistä kolmesta uupuu.

Siilikonsepti saa nimensä siilistä ja ketusta. Yritys voi olla siili tai kettu (tai jotain siltä väliltä). Siili on rauhallinen, mietiskelevä, pohtiva ja puolustautuu fiksusti, kun taas kettu on viekas ja keksii kaikkea uutta. Kirjan mukaan hyvästä parhaaksi menestyvät yritykset ovat siilejä. Suin päin säntäily, kiire ja karkuun juokseminen eivät kuulu menestyvän yrityksen kuvaan. Täytyy olla harkitseva.

Siilikonseptin neuvostona toimii neljä vaihetta, jotka kiertävät kehää:

  1. Tee kysymyksiä kolmen kehän pohjalta.
  2. Käy dialogia ja väittelyä kolmen kehän pohjalta.
  3. Tee päätöksiä kolmen kehän pohjalta.
  4. Arvioi saavutettuja tuloksia kolmen kehän pohjalta.

 

Pysyvästi parhaaksi kehittyneet yritykset säilyttävät tarkoituksensa sekä ydinarvonsa. He muuttavat kulttuuri- ja toimintatavat sekä erityistavoitteet ja strategiansa. Yrityksessä itsessään ei ole siis vikaa, vaan sen toiminnassa on. Tätä kehittämällä oikein ja systemaattisesti, voi kehittyä hyvästä parhaaksi yritykseksi. Parhaiden markkinoilla ei ole paljon kilpailua, mutta myös siellä pysyminen vaatii työtä. Parhaaksi voi päästä käymään, mutta vuosia parhaana oleminen vaatii jo onnistumisen koko yrityksen toiminnassa. Prosessi on toistuva, niin kuin kaikki teoriat, mitä kirjassa esitellään. Ne täytyy päivittää, ne täytyy kerrata ja asiat pitää pohtia uudelleen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!