Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Idean hyvyys korostuu, kun ei voi mällätä ja kuorruttaa

Kirjoitettu 28.10.15
Esseen kirjoittaja: Sanni Oranen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Saiturin markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Huikea lausahdus mun mielestä: “kai se idean hyvyys korostuu, kun ei voi mällätä ja kuorruttaa” Tuskin tätä tarvitsee paljon avata, jokainen ymmärtää tavallaan. Lähinnä sopii juuri tällaiseen saiturin – pienen budjetin markkinointiin. Ei kaikkien ideoiden tarvitse aina olla kalliita tai pitkälle vietyjä viritelmiä. Tärkeintä on, että perusta on kunnossa, myös vanhoista ideoista on hyvä jalostaa parempia, koska ne on jo käytännössä testattuja.

 

Luin saiturin markkinoinnin ajatellen tulevia projektejani, kuten Kahjoa Riihkassa ja Joulu Pop Uppia. Aluksi ajattelin, että kirjassa olisi jotain uusia siistejä kikkoja ja ideoita markkinointiin, mutta ei siellä oikeastaan ollut. Eihän niitä ennalta voi keksiä. Kirjassa oli enemmän syvennytty esimerkiksi sosiaalisen median kanaviin, lehdistötiedotteisiin ja hyväntekeväisyyden käyttämiseen markkinoinnissa. Kuinka päivittää facebookkia niin, että joku jopa lukisi sitä.

 

Ehkä tärkeimmät asiat mitä opin facebook -sivujen tai muun oman sivun ylläpitoon.

  1. Siihen täytyy liittyä jokin tarina
  2. On hyvä antaa omalle tuotteelle tai palvelulle kasvot.Nämä vetoavat ihmisten tunteisiin, Tarina ja kuvat tekevät asiasta heti paljon mielenkiintoisemman, kuin jos joku joulukuusi siellä vaan kirjoittelisi.

->Itse en ole kovin kiinnostunut esimerkiksi youtuben päivittämisestä, joten sitä on turha lähteä tekemään. On turha olla jokaisessa somessa,  jos ei ylläpidä kaikkia yhtä hyvin. Ennemmin laittaa eforttia vaikka vain yhteen, kuin tekee kaikki hutasten vasemmalla kädellä.

 

Ideoita Joulu Pop Upin ja Riihkan markkinointiin

 

Siis muutamia ideoita, mitä sain lukiessani. Käytän pääasiassa esimerkkinä pop uppia, mutta samat on monistettavissa Kahjon markkinoinnissa.

  • Päätetään/ideoidaan iso osa päivityksistä etukäteen, eli ei mitään sattumanvaraisia turhia päivityksiä
    • niiden täytyy vedota ihmisten tunteisiin, olla esimerkiksi hauskoja, ihastuttavia tai muuten herättää keskustelua.
    • Joulu Pop Up voi linkata esimerkiksi uutisen jouluun liittyen tai “ideoita joulupöytään” (eli seurataan Joulu pop uppiin liittyviä aiheita netistä ja nostetaan esille)
    • Kuvia, esimerkiksi instagramiin, ja jaetaan niitä facebookissa.
      • Kuvia meistä rakentamassa pop uppia. Ihmisiä kiinnostaa enemmän kuvat, joissa on ihmisiä. Eli annetaan itse kasvot pop upille.
    • Aktiivinen päivittäminen, päivittäin jotakin. Aina ei tarvitse olla informatiivista (aukioloajat tms), koska se on monesti tylsää, sen sijaan esimerkiksi niitä tunteita herättäviä julkaisuja.
  • Luodaan facebook tapahtuma, siitä “joulukalenteri”, jossa joka päivä avataan uusi luukku, joka tuo kauppaan lisää asiakkaita. Luukkuihin mm:
    • Tarjouksia
    • kakku keskiviikko
    • Pipariperjantai; tuunaa oma piparisi kahdella eurolla! Sellanen jättipipari minkä saa glitteröidä.
  • Riihkassa hyödynnetään kaikkia talven “pyhäpäiviä”, järkkäämällä pientä erikoisäksöniä, kynttilänpäivä, laskiainen yms. Eli myös ns pienemmät ja turhat päivät on hyvä käyttää hyödyksi myynnissä.
  • Lahjoitusseinä, eli sama mikä oli kesällä mm. VKKssa käytössä. Pojat sanoivat, että oli mennyt tosi hyvin!
    • Ihmiset saavat siis ostaa kahvin/teen vähävaraisemmalle henkilölle siten, että ostavat kahvin ja saavat siitä post it lapun, johon voivat kirjoittaa jouluterveiset ja se laitetaan seinälle. Sillä lapulla sitten joku tuntematon saa lunastaa itselleen tuotteen, mikä on jo maksettu.
  • Facebookkiin/instagramiin olisi hyvä keksiä jokin tarina.
    • Kertoa, että nuoret yrittäjät on hommissa, koska moni haluaa senkin takia tukea/käyttää toimintaa.
    • Tunteisiin vetoavampi nimi, kuten Joulun Ilo
    • Kerrotaan miksi on lähdetty tekemään tätä; halutaan tuoda stressittömämpi joulu jokaiselle, jaetaan esim. lahjaideoita tyttöystävälle jne.
    • Ollaan kerätty inspiroivia ja helppoja lahjaideoita, ja olemme valmiita myös palvelemaan ja auttamaan lahjojen keksimisessä
  • Ikkunaan yhteistyökumppanien nimet, koska brändit kiinnostavat ihmisiä. Saattaa olla, että asiakas tulee sisään sen takia, että “tiimiakatemia” “VAI-KO” “Karoliinan Kynttilät” tms on mukana hommassa.
  • Kohderyhmän rajaus, kaikki tuotteet max 50€!
  • Paketointipalvelu, myyntiin myös kori, mihin saa itse koota kaupasta tuotteet ja lopuksi se paketoidaan sellofaaniin. Sekaan koristeeksi vaikka pandan enkelikarkkeja. Voisi tehdä tarjouksen, että jos kerää kymmenen mitä tahansa tuotetta, saa koko hoidosta 10% alennusta!
  • Flaijereiden ja konvehtien jako, etenkin joulunavauspäivinä!
  • Paikallismediat on hyvä kontaktoida, mutta niillekin joku tarpeeksi mielenkiintoinen tempaus/keissi.

 

En mä tiedä onko kaikki noistakaan hyviä ideoita, mutta se selviää varmaan kokeilemalla. Nyt täytyy vielä vetää jäätävät sokeri-/väsymyspärinät projektiryhmän kanssa ja keksiä muutamia jalostamiskelpoisia hulluja ideoita markkinointiin! Olisi siistiä kerrankin toteuttaa joku jäätävän pärisevä, nolo tempaus, kun aina niitä kuitenkin tulee ideoitua.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!