Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

idiootit ympärilläni

Kirjoitettu 17.05.18
Esseen kirjoittaja: Reetta Jylhä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Idiootit ympärilläni - kuinka ymmärtää muita ja itseään
Kirjan kirjoittaja: Thomas Erikson
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ihmisten käyttäytyminen ja johtaminen on kiinnostanut minua jo hetken aikaa ja siksi luin idiootit ympärilläni kirjan.

 

Kirja avasi minulle enemmän muiden käytöstä ja vielä enemmän heidän ajattelutapaa. Monesti olen vain ajatellut, että ”mitä helkkaria, miten tuo voi ajatella noin”, mutta ajatukset ovatkin ihmisillä perintä ja syvintä persoonaa ja itseään, mikä ei nyt sinänsä tullut yllätyksenä, mutta ehkä jotenkin herätti ajattelemaan sitä. Näen ehkä helpommin kirjan lukemisen jälkeen, että mistä muiden ajatukset ja käyttäytyminen johtuu ja mikä on luontaista ja mikä ei ole luontaista joillekin ihmisille.

Onkin hullua, että harvoin viestin alkuperäinen tarkoitus menee oikein perille just semmoisenaan kuin se on tarkoitettu ja tämä johtuu juurikin meistä erilaisista persoonista. Viestintää pitää miettiä todella tarkoin ja itse olen siihen ruennutkin kiinnittää huomiota enemmän, sillä olen tullut niin monesti väärin ymmärretyksi. Juuri niin kuin kirjassakin punaiset yleensä koettiin, eli hyökkääviksi ja töykeiksi, vaikka se ei ole minun tarkoitukseni olla.

 

Johtajana on tärkeä oppia tuntemaan alaiset hyvin, jotta osaa johtaa heitä, tietää mikä motivoi ketäkin, mitkä asiat saa hermostumaan ja mitkä ovat heidän vahvuuksiaan. Johtajan kannattaa vedellä niin sanotusti oikeista naruista, jos haluaa, että työntekijät viihtyvät ja saa aikaan hyviä tuloksia. Oikeat narut löytyy sillä, että tutustuu AIDOSTI ihmisiin ja tulkitsee/seurailee heidän käyttäytymistään. Nämä väri lokeroinnit myös helpottavat hahmottamaan ihmisten käyttäytymistä ja ne ovatkin aika moniin peilattavissa. Toki kukaan ei ole niin yksi selitteinen, että kirjasta voisi ratkaisun suoraa löytää.

 

Alkuun on hyvä oppia tunnistamaan oma käyttäytyminen ja motiivit. Kirjaa luettuani olen ihan selkeästi punainen käyttäytymismalli. Tuntu jotenkin jopa hullulta, että olen noin ns. Yksinkertainen ja mun kaltaisia ihmisiä on monet muutkin, mutta näinhän se taitaa mennä 😀

Olen myös pitkään tunnistanut itsessäni johtaja piirteitä ja kirjassakin sanottiin, että punaiset tyypit ovat yleensä johtajia, niin tämä tuntui hyvältä lukea.

 

Itse olen siispä punainen väri. Työnteko on minulle todella tärkeää ja haluan olla siinä tehokas ja saavuttaa tuloksia. Minut saa nopeasti ärsyyntymään jos toiminta on päinvastaista. Minun vahvuutena on myös asiakeskeisyys. Minulle on tärkeää, että projektit ja myös oma kehittyminen menevät jatkuvasti eteenpäin ja siksi olen myös valmis muuttumaan ja tekemään nopeita päätöksiä.  Olen myös todella suorapuheinen ja se voi johtua myös tuosta tehokkuudesta. Mitä sitä jaarittelemaan tai kertomaan myöhemmin, jos tuloksia ja muutoksia voidaan saada heti aikaan. Suorapuheisuudesta monet ovat saaneet minusta ehkäpä ”pelon tunteita”, varsinkin vihreät tyypit joille suorapuheisuus on todella paha asia ja tarkoittaa aina melkeinpä konfliktia. Täten mun pitääkin tarkkailla suorapuheisuutta, varsinkin vihreille tyypeille puhuessa. Itsellä ei ole koskaan tarkoitus olla töykeä tai ilkeä, minun ulosanti ja suorapuheisuus saakin helposti väärinkäsityksiä. Eli minun haaste ja oppimisen tavoite on oppia muotoilemaan sanat oikein, näen kuitenkin, että suorapuheisuus on hyvä asia.

Konfliktien käsittely on minulle melko helppoa, sillä en pelkää niitä. Tämä onkin hyvä ominaisuus varsinkin johtajan roolissa, että uskaltaa tuoda vaikeammatkin asiat esille.

Suurimpana heikkoutena minulla on juurikin ulosanti mitä minun pitää jatkuvasti kehittää.

 

 

 

Ensimmäinen vihje itselleni on se, että yritän aidosti ymmärtää toisten ajattelutapaa ja pidän heidän ajatuksia oikeina, sillä ensinnäkin – kaikkia tarvitaan toimivaan tiimiin. Seuraavaksi laitan itselleni hieman ohjenuoria ja esimerkkejä, miten kannattaa toimia erilaisten persoonien kanssa, jotta yhteistyö suljuu hyvin ja moitteita. On tärkeää valita oikeat persoonat heille sopiviin työtehtäviin. Ihminen on silloin parhaillaan, kun saa tehtyä itselleen sopivia ja mielenkiintoisia hommia sekä yhteistyöt sujuvat muiden työntekijöiden/tiimin kanssa. Silloin kun asiat sujuu niin silloin myös yrityksen kassa kilisee todennäköisemmin. Siksi myös tarvitaan johtajuutta, jotta ne asiat sujuisi paremmin. Johtajana on myöss todella tärkeää osata antaa palautetta niin negatiivisista ja positiivisistakin asioista, sillä ne vievät aina eteenpäin. Ennen kuin palautetta antaa (ennen kaikkea negatiivista) niin pitää miettiä, että minkälaiselle henkilölle sen antaa ja miten palaute kannattaisi muotoilla, jotta päästäisiin haluttuun lopputulokseen.

Ohjenuora itselleni kuinka käyttäytyä kuin työskentelee/johtaa/tapaa

 

Vihreän tyypin:

Vihreät ovat minun luonteenpiirteiltäni päinvastaisia. He ovat hitaampia saamaan hommia eteenpäin, mikä voi saada minut helposti ärsyyntymään tai jopa tekemään heidän työn puolestaan. Vihreät ovat introverttejä toisin kuin itse olen ekstrovertti. He myös välttelevät viimeiseen asti konflikteja, sillä eivät halua aiheuttaa kenellekään mielipahaa. Vihreät ovat myös todella ihmisläheisiä, kuin itse olen melko asiapohjainen. Okei, noh mites mun pitää toimia, jotta en itse menetä hermoja ja vihreät eivät joudu ahdinkoon ja eivät sen jälkeen pysty/halua toimia enää minun kanssani.

Ensimmäinen ohje nuora on minulle, että hyväksyn, että vihreät vain ajattelee eri tavalla kuin minä, mutta se ei ole kuitenkaan väärä tapa – se on heidän tapa. Vihreä haluaa pysytellä niin sanotusti turvallisella alueella, joten sitä ei kannata ehkä pelotella kaikilla mahdollisilla skenaarioilla. Kuuntele hänen sanomisiaan sydämmellä ja osoita, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Rohkaise vihreää ottamaan pieniä askeleita eteenpäin kohti hänen pelkojaan tai haasteitaan, mutta elä vieläkään menetä hermoja. Anna vihreälle myös hyvin vapaa-aikaa, sillä hän tarvitsee sitä ehkäpä enemmän vielä kuin muut. Vihreät tyypit haluavat tietää, että mitä seuraavaksi tapahtuu, sillä yksinkertaisesti se on vain turvallista. Täten on hyvä kertoa hänelle tulevat stepit ja konkretia ylipäätänsä – milloin tapahtuu, mitä tapahtuu yms.

Kun minulla on joku näkemys vihreästä ja haluan antaa hänelle vaikka palautetta, niin asian muotoilu on todella tärkeää, pitää aina muistaa myös kertoa hänen tärkeydestään. Asiaa voi muotoilla niin, että miten tiimi voisi toimia paremmin, jos hän esimerkiksi muuttaisi hänen tiettyä käytöstään. Eli hänelle ihmisiin liittyvät asiat menevät helpommin perille. He myös helposti loukkaantuvat syvästi ja syyllistävät itseään, joten muista hienotunteisuus. Juttele vihreän tyypin kanssa mieluummin kaksin kuin ryhmässä isommista asioista.

 

Keltaisen tyypin:

Keltaisen vahvuudet on iloisuus ja pirteys ja hänen tuoma energia. Hän on todella hyvä ihmisten kanssa ja saa heidät nauramaan, joten hän sopii hyvin yleensä asiakkaiden kanssa toimimiseen ja myyjän hommiin. Hänen luovuutensa rullaa silloin, kuin hän on hyvällä tuulella. On siispä hyvä luoda hänen ympärilleen ystävällinen ja lämmin ilmapiiri. Hänen läsnäollessaan on todella tärkeää lähteä hänen hyvän tuulisiin juttuihin mukaan ja ihan vain hymyillä. Keltainen on puolestaan visionääri ja hän ei halua takertua pikku tarkkoihin juttuihin, joten älä myöskään tylsistytä häntä niillä. Ole keltaisen kanssa avoin ihminen ja kerro hänelle myös omista kuulumisista ja ole samalla hänen ystävä, keltaiselta tyypiltä voit myös hyvin kysellä hänen yksityiselämästään.

Keltaisen tyypin kanssa kannattaa olla varovainen mitä hän lupailee, hän saattaa tulla myöhässä ja olla hieman hajamielinen. Jos täytyy varmistaa, että keltainen on paikalla oikeassa ajassa niin varmista, että se menee myös hänen kalenteriin. Voit tehdä keltaiselle selkeät tehtävät, jotta ne tulevat tehdyksi. Ole ystävällinen, mutta selkeä. Keltaiselle tyypille kun antaa palautetta niin pitää muistaa myös pönkittää hänen egoaa, jotta hän ei ole hyökkäys asemissa ja sen jälkeen laittaa sanoja hänen suuhunsa. Palautteenannon jälkeen, pyydä häntä toistamaan palautteesi ja toimenpiteet.

 

Sinisen tyypin:

Siniset ovat todella järjestelmällisiä ja tarkkoja, he eivät niin sanotusti vetelä isoilla pensseleillä kuin ehkäpä keltaiset tyypit vaan tarttuvat pienempiin asioihin. Joten, kun esittelee tämän kaltaiselle ihmiselle jotakin niin kannattaa olla valmistautunut todella hyvin, tehnyt niin sanotusti kotiläksyt, sillä hän arvostaa sitä. Siniset ovat hyvin työorientoituneita ja he eivät ole kovinkaan ihmisläheisiä. Heiltä ei siispä kannata ensitöikseen kysyä hänen yksityiselämästä, vaan kannattaa pysyä visusti asiasta. Sinisten kanssa keskustellessa kannattaa enemminkin pysyä faktoissa kuin visioissa, sillä he eivät ole niin sanotusti niitä taivaanrannan maalareita. Heidän luottamus herätetään sillä, että asiasta tiedetään tai jos ei tiedetä niin se selvitetään. Sininen tyyppi arvostaa työnjälkeä ja tarkkaavaisuutta, joten ei parana hutiloida hänen seurassaan, jos haluaa arvostusta häneltä. Sinisellä tyypillä kritiikin anto voi mennä liiallisuuksiin tai liika pikku asioihin takertuminen ja siitä voi hänelle huomauttaakin. Sinisellä päätöksen teko voi olla joskus todella hidasta, sillä joka ikiseen yksityiskohtaan pitää takertua. Tässä vaiheessa on hyvä kertoa hänelle, että on parempi tehdä päätös ja kokeilla, kuin olla päättämättä mitään. Pitää auttaa arvioimaan riskiä ja kannustaa häntä silti eteenpäin. Välillä laatu voi kärsiä, jos ei päästä mihinkään lopputulokseen. Ennen kuin antaa siniselle palautetta, niin pitää olla faktat kunnossa, sillä kysymyksiä rupeaa satelemaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!