Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 31.08.16
Esseen kirjoittaja: Teemu Kukkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho, Johanna Puolitaival
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lauri Hilliaho ja Johanna Puolitaival käväisivät Tiimiakatemialla esittämässä Ilmiön kaava -kirjaansa ja siitä asti on tämä kirja pysynyt mielessäni. Omalla tavallaan he loivat jo omaa ilmiötään ilmiöstä kertovasta kirjastaan, innostamalla yhden ryhmän. Se on osa ilmiön kaavaa, johon palaamme myöhemmin.

Nyt, mitkä ovat ilmiön tunnusmerkit? Korkeapaine sekoitettuna sateella? Siitä se sana varmasti juontuukin, sääilmiöstä. Mistä ihmiset tykkäävät puhua eniten? Arvasit sen, säästä. Eli ilmiö on asia joka puhututtaa ja vetoaa tunteisiin. Siitä kerrotaan tarinoita, kuten ”kyllä minun nuoruudessani oli vielä lunta talvella” ja annetaan lupauksia kuten säätiedotuksia. Siitä on tullut osa arkea, normia ja sillä on oma sanasto. Katsotaan mitkä ovat ne eväät oman ilmiön luomiseen.

 

  1. Tarinoi intohimo
  2. Sytytä innostujat
  3. Värvää vahvistajat
  4. Juurruta ja uudista

 

Uno

Tarinalla on voimaa, kunhan se ei ole satua. Tarinalla voit herättää ne unohtuneet rapistuneet tunteet. Tarinalla voi palauttaa uskon ihmisiin ja tulevaan. Tarinalla voit innostaa ja syöttää lupauksesi. Tarinalla voi herättää kiinnostuksen yhtä nopeasti kuin sen voi menettää. Keskity tekemään siitä siis hyvä, varsinkin jos sinulla on vain yksi tarina jota jakaa.

Kun olet onnistuneesti jakanut oman intohimosi onnistuneesti, tarvitsee se jakoja. Jako mahdollisuudethan ovat selkeät, jos olet yhtään nykypäivän mediaan tutustunut, mutta kenelle sitä jaetaan.

 

Dos

Tässä vaiheessa tarvitaan joukko innostujia. Parhaimmillaan innostujat ovat joukko ihmisiä, jotka ovat oikealla tavalla verkottuneita, innokkaita ja aktiivisia ja joiden tarpeisiin ilmiön lupaukset tehokkaasti vastaavat.” Innostujat ovat tietenkin kohderyhmäsi. Kuten aiemmin kerroin siitä, miten kirjailijat olivat luomassa ilmiötään, he sytyttivät innostujia. Mikä onkaan parempi porukka kenelle kertoa oma tarinansa, kuin Tiimiakatemialaiset. Onhan Ilmiön kaavan- tarina saanut jopa alkusysäyksensä Innovate Or Die – kilpailusta. He tuskin tyytyivät yhteen innostuja ryhmään, vaan enempi on parempi.

Keinoja innostamiseen on monia, joista itseäni viehättää Applen luoma ainutlaatuisuuden tunne. Kyllä on aivan ihanaa, kun jollain on ylihinnoiteltu Applen tuote. Se korottaa omistajan itsetuntoa ja saa eksklusiivisen tunteen. Ei vaan voi lakata puhumasta sen erilaisuudesta ja paremmuudesta.

Toinen esimerkki on omasta kokemuksesta ja yllättävän simppeli. Rupesin seuraamaan yhtä Youtube-kanavaa aivan vain siitä syystä, että kanavan päähenkilö rupesi seuraamaan minua Twitterissä. Saan huomiota Youtube julkimolta! Enkä edes käytä Twitteriä kuin kerran vuoteen.

Tres

Ihmiset kaipaavat vahvistusta. ”Kuvat tai ei tapahtunut” ja ”En usko ennen kuin näen omin silmin”. Tuntuu että varsinkin Suomalaiset ovat todella varovaisia ihmisiä. Hyvä näin, sillä se on lisännyt yritysten avoimuutta, ”rehellisiä” tuotearvioita ja helpompia tapoja kertoa oliko ruoka/palvelu hyvää. Tähtiarvostelut eivät paljoa ketään hetkauta, joten tarvitaan vahvistusta tuotteen/palvelun arvosta jostain muualta. Presidentti voisi olla todella hyvä vaihtoehto. Kuvittele jos Niinistö kehuisi julkisesti tuotettasi tai kävisi tapahtumassasi. Nimeltään arvojohtaja, joka on parhaimmalla esimerkillään tämän hetken kovin julkkis kehumassa tuotettasi. Minusta tämä on aivan hirveää ja niin 90-lukua, kuten sloganitkin, mutta ei mennä nyt sinne. Kyse arvojohtajissa ei ole niinkään se kelpaako hiivatulehdusgeelisi Kimi Räikköselle, vaan että sillä pääsee telkkariin ja herättää mielenkiinnon. Saat median puolellesi ja se on se suuri juttu.

 

Cuatro

Ilmiöitä tulee ja menee, mutta jatkuvuuden säilyttämiseksi ja tehdäkseen uudelle tilaa pitää saada jotain pysyvää. Juurrutetaan ilmiö ihmisten mieleen. Materiaali on hyvä muistikeino. Juuri siksi jokaisesta supersankarista on nukkeja, julisteita ja lakanoita. Kaiken voi printata mukiin ja paitaan. Omasta sanastostakaan ei ole pahitteeksi. Nykypäivän räppärit keksivät uusia sanoja biiseihinsä enemmän kuin Shakespeare koskaan keksi.

Kuten usein ennenkin, käytän lempiesimerkkiäni Elisaa. Elisa missionaries from finland, aivan huikea menestys ilmiöstä ja sen juurruttamisesta. Käytännössä he loisivat jo omaksi ilmiöksi nousseen ovelta ovelle saarnauksen kanssa. Tapaus puhututtaa ja varmasti nostaa tunteita ilmaan. Enimmäkseen naurattaa, koska se on tehty kuitenkin äärimmäisen varovasti. Hyvän mielen ilmiö. Tapauksen olisi voinut tehdä paljon räävikkäämminkin ja nostattaen enemmän puhetta, saaden ehkä enemmän mediaakin mukaan. Ottaen huomioon Elisan edellisen mainoskampanjan astronauttioravasta, positiivinen kuva on mikä pysyy linjassa.

Ilmiöitä on vaikea pitää elossa kauaa aikaa, joten juurruttaminen on tärkeää. Joskus on hyvä vain antaa ilmiön kuihtua ja alkaa kehittää jo uutta. Oman linjan pitäminen ilmiöissä on minusta tärkeää, sillä se lisää kanta-asiakas kantaa ja luo kuuluvuuden tunnetta. Näin voi saada luotua myös paljon lisää uusia innostujia. Pyörä pyörii taas.

 

Teemu Kukkonen

Osuuskunta Driimi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!