Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ilmiö

Ilmiö on huomiota herättävä tapahtumien joukko, joka tiivistyy jonkin aiheen ympärille, erottuu selvästi taustastaan ja syntyy, kun tarina leviää tehokkaasti ihmisten välillä ja aktivoi heitä lupauksillaan.

Ilmiö luodaan seuraavasti:

  1. Tarinoi intohimo
  2. Sytytä innostujat
  3. Värvää vahvistajat
  4. Juurruta ja uudista

Me haluamme tehdä Laivurista ilmiön. Haluamme kehittää tuotteestamme Suomen parhaan, eli yksinkertaisesti tehdä Suomen parasta pitsaa. Haluamme järjestää laadukkaita tapahtumia ja tehdä tarinastamme kiinnostavan yhdessä työntekijöiden kanssa. Tähän isoon tavoitteeseen tähtää myös opinnäytetyömme, eli Laivurin asiakaskokemuksen tutkiminen ja kehittäminen.

Tarinoi intohimo

”Tarina on ihmiselle luontaisin ja tehokkain tapa hahmottaa ja muistaa tapahtumia.”

Jotta ilmiö lähtisi leviämään, on tarinan oltava hyvä ja mieleenpainuva. Se on oltava niin hyvä, että ilmiön rakentajan lisäksi kuluttajat ja media lähtevät kertomaan sitä. Näitä kolmea osapuolta sanotaan kirjassa tarinan kertojiksi.

Jos me haluamme tehdä Laivurista ilmiön, on meidän tehtävä Suomen parasta pitsaa ja saatava muustakin toiminnasta tarinan arvoiset, jotta kuluttajat ja mediat lähtevät meidän kanssamme levittämään sitä ja tekemään meistä ilmiön.

Sytytä innostujat

”Parhaimmillaan innostujat ovat joukko ihmisiä, jotka ovat oikealla tavalla verkottuneita, innokkaita ja aktiivisia ja joiden tarpeisiin ilmiön lupaukset tehokkaasti vastaavat.”

Seuraavaksi täytyy siis löytää ne ihmiset, jotka lähtevät ensimmäisinä levittämään tarinaasi. Ne, jotka innostuvat tarinastasi vaikkei se vielä olisikaan ilmiö. Kuluttajat arvostavat kaikista eniten toisten kuluttajien arvosteluja ja kokemuksia – sen huomaa esimerkiksi Facebookin arvostelutoiminnosta, jota itse katson usein valitessani ravintolaa, minne menen syömään.

Meidän tapauksessa näkisin, että ensimmäiset innostujat löytyisivät kaveripiiristämme. Pielavetiset nuoret, joilla on sosiaalinen media hallussa. Työntekijämme, joilla on luottamus toimintaamme kohtaan ja ns. ”asema” aloittaa tarinan levittäminen. Jos jokainen ilmiön parissa työskentelevä uskoo siihen, uskon että mahdollisuudet lähteä leviämään ovat suuret. Täytyy myös muistaa palkita ja kiittää näitä innostujia.

Värvää vahvistajat

”Vahvistajat lisäävät ilmiön uskottavuutta lainaamalla sille auktoriteettiaan ja levittävät ilmiön tarinaa omille seuraajilleen. Vahvistajien apu on tarpeen, kun ilmiö leviää innostujien pienistä piireistä suuren yleisön tietoisuuteen. Vahvistajien keskeisin tehtävä on tiedon levittäminen ja ilmiön uskottavuuden vahvistaminen.”

Vahvistajat voidaan luokitella heimopäälliköihin, jotka vaikuttavat vain omassa yhteisössään karismaattisuudellaan ja asemallaan. Arvojohtajat ovat esimerkiksi julkisuuden henkilöitä tai asiantuntijoita – heidän kauttaan tarina leviää kulovalkean tavoin, koska heillä on suuret seuraajamäärät. Kolmas vahvistaja on tietenkin media, sillä lähes poikkeuksetta ilmiöt ovat saaneet median kertomaan heidän tarinaa.

Meidän täytyisi siis tehdä vaikutus vaikutusvaltaisiin asiakkaisiin, heihin, joilla on suuri suu ja paljon kuulijoita. Ei myöskään haittaisi, jos saisimme kuuluisia henkilöitä piipahtamaan ravintolassamme. Suurin kunnianosoitus mitä voisin tässä hetkessä kuvitella, on kunniamaininnan saaminen joltakin toiselta menestyneeltä ravintolalta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Juurruta ja uudista

”Ilmiön hengissä pitäminen edellyttää kekseliäisyyttä ja työntekoa, sillä huomio ja kiinnostus lopahtavat helposti.”

Mikään ilmiö ei voi kestää loputtomiin – joskus sitä voi uudistaa, mutta joskus sen on parempi antaa kuihtua pois. Jos väkisin pyrkii uudistamaan ilmiötä aina vain lisää, se voi koitua kohtalokkaaksi ja pilata mielikuvan koko ilmiöstä. Miten ilmiön voi juurruttaa asiakkaisiin? Tässä esimerkkejä:

MATERIALISOIMINEN – fyysisiä esineitä, jotka eivät kuole vaikka puhe ilmiöstä hiipuisikin

PERINTEET – luo ilmiön ympärille perinteitä, jotka toistuvat ja kehitä niitä

LOISIMINEN – ratsasta jollain toisella ilmiöllä. Ota esimerkiksi kantaa ajankohtaisiin asioihin tai johonkin, mikä on usein ihmisten mielen päällä

Entä sitten, kun meidän ilmiössämme ei enää pelkät pitsat ja hyvä fiilis riitä? Uskon, että ilmiön perusteellinen luominen ja suunnittelu eivät ole yhden illan homma. Täytyy osata elää ajan hermolla ja seurata ympäristöään, jotta ilmiötä voi jatkossa uudistaa tai keksiä sen ympärille muita tempauksia. Toisaalta on myös kunnioitettavaa osata pistää peli poikki oikeassa vaiheessa, ettei ehkä jopa tahattomasti vie omaa juttuaan liiallisuuksiin ja tee siitä mautonta.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!