Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön Kaava

Kirjoitettu 13.02.18
Esseen kirjoittaja: Antti Stolt
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho & Johanna Puolitaival
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Synkkyydestä on ennenkin noustu. Ilot, surut, nousut ja ne laskut.

 

Kevättalvi, linnut laulavat, luonto herää. Vanhat hiekotukset rohisevat kenkien alla, lumi sulaa autotiellä ja valuu vetenä viemäriin. Kohotan katseeni, mutta lasken sen nopeasti auringon kirkkailta säteiltä piiloon. Jatketaan kävellen matkaa bussipysäkin ohi, ei enää ängetä aamun ruuhkadösään muiden kanssa. Meidän ei tarvii. Me ollaan vapaita.

 

Opetetaanko ihmisiä tekemään asioita, joita ne eivät todella halua tehdä?

 

Silloin se kolahti. Lens varmaan meidän yli – se mikä tekee elämästä elämisen arvosta. Onnellisuus on ihmisissä. Olen koko elämäni katsonut ylöspäin ihmisiä, jotka uskaltavat tehdä sitä mitä rakastavat. Inspiroidun. Tunnen sisälläni jotain omituista. Minä aion onnistua.

 

”Älä koskaan anna kenenkään sanoa, ettet voi tehdä jotain.”

 

Tee sitä mikä tekee sut onnelliseksi. Inspiroidu. Elä. Nauti.

 

 

Luettiin pienen projektiryhmämme kesken Ilmiön Kaava niminen kirja. Kirjan lopusta löytyy Ilmiön Happotestin nimeä kantava kysymyspatteristo, jonka läpikäymällä on mahdollista nähdä, onko omasta ideasta ilmiöksi ja miten voisimme sitä kehittää. Yläpuolella on Vaffan tarina ensimmäisessä muodossaan.

 

Idean perusta

 

Olemme rakentamassa Ilmiötä arvostamaan niitä ihmisiä, jotka tekevät sitä mitä rakastavat. Haluamme luoda jotakin rumaa ja kaunista, omaperäistä onnellisuutta. Ilmiöllä on tarkoitus saavuttaa näkyvyyttä ja sitä kautta hyödyntää sitä kaupallisessa tarkoituksessa. Ensimmäinen osa ilmiötä materialisoituu vaatteiden avulla. Myöhemmin haluamme esimerkiksi järjestää tapahtumia, taidenäyttelyitä ja tuottaa sisältöä, missä jokainen pääsisi näyttämään omaa juttuaan.

 

Tavoitteenamme on luoda pitkäaikainen prosessi, joka kuitenkin pitää sisällään lyhytaikaisia tempauksia (esimerkiksi vaatteet). Ilmiö siis koostuu lyhyemmistä sykleistä, jotka ovat osa suurempaa kokonaisuutta. Haluamme luoda jotain kestävää, mahdollisesti jotain joka työllistäisi jatkossa. Näemme Vaffan ennemmin hankkeena kuin projektina.

 

Kohderyhmä ja sen tarpeet

 

 

Näemme kohderyhmämme olevan marginaalin ulkopuolella. He ovat kulttuurista kiinnostuneita, oman elämänsä ”hippejä”. He ovat nuoria, jotka kulkevat omia teitään ja tekevät sitä mitä rakastavat. Uskomme että kohderyhmään kuuluvat ovat jollain tasolla myös muodista ja trendeistä kiinnostuneet, mahdollisesti sen takia, että ensimmäinen osa ilmiötä perustuu vaatekappaleeseen. Brändimme vahvistaa kohderyhmään kuuluvan henkilön identiteettiä ja kannustaa itsensä toteuttamiseen.

 

 

Pääkohderyhmä on melko pieni, mutta jokaisella on mahdollisuus löytää oma juttunsa ilmiön sisältä. Ilmiön fyysisten elementtien suhteen ilmiö saattaa olla hyvinkin rajattu (300kpl vaate erät), kun taas itse ilmiöön ja sen lupauksiin voi samaistua suurikin kohderyhmä. On tärkeää löytää ne ihmiset kohderyhmän sisältä, jotka ovat samalla aaltopituudella. Näitä ihmisiä yhdistää tarve kuulua ennemmin pieneen porukkaan, kuin isoon massaan. He ovat hyvin yhteisöllisiä oman heimonsa sisällä ja heillä on tarve ilmaista itseään eri keinoilla kuten esimerkiksi: pukeutuminen, valokuvaaminen ja musisointi.

 

Suurimman yleisön tavoitamme vahvistajiemme kautta. Suurin osa heistä on tällä hetkellä bloggaajataustaisia. Emme usko, että valtamedia tarttuu ilmiöömme ainakaan alkuvaiheessa. Suurempien projektien yhteydessä (esim. Avaruuskokeilu 1) saattaa media kiinnostua ilmiöstä hetkellisesti. Tietty jos oman tekemisen arvostaminen nousee ajankohtaisemmaksi aiheeksi, niin saatetaan ilmiömme nostaa näkyvämmäksi myös suuremman joukon silmille.

 

 

Tarina ja sen lupaukset

 

 

Tarinassamme kolme tärkeintä lupausta ovat:

 

– Vapaus ”Me ollaan vapaita”

– Itseilmaisu ”Tee sitä, mikä tekee sut onnelliseksi.”

– Onnellisuus ”Inspiroidu. Elä. Nauti” ”Onnellisuuden tavoittelu”

 

Lupausten viestiminen ei tähän mennessä ole ollut tuottamamme sisällön keskiössä. Jatkossa aiomme viestiä lupauksiamme selkeämmin tuomalla niitä esille ristiriidoin yhdistelemällä kaunista ja rumaa. Esimerkkinä rumaa taikka synkkää videota, kauniilla ajatuksilla. Vaikka lupauksemme ei tällä hetkellä selkeästi välity sisällöstämme, ovat tämän hetken videot sellaisia, joita me halusimme tehdä ja julkaista. Se on suuri osa brändiä ja myös keino erottumiselle. Viestintämme on sekavaa ja erilaista, eivätkä kaikki sitä ymmärrä. ”Tajuaa ketkä tajuaa”

 

Miten annetut lupaukset täytetään?

 

Tarjoamalla meidän näköistä sisältöä. Valmistamalla laadukkaita vaatteita. Näyttämällä muille, että me voidaan tehdä sitä mitä halutaan. Kannustamalla muita elämään enemmän intohimojensa mukaisesti. Jatkamalla sen tekemistä, mikä meitä inspiroi ja tekee onnelliseksi.

 

Haluamme ihmisten levittävän tarinaa, joka tuo kierolla tavalla hyvää fiilistä. Haluamme ihmisten löytävän syvempiä merkityksiä sisällöstämme ja että tarinoissa välittyy oman jutun rakastaminen. On tärkeää, että tarinassamme on sellaisia tekijöitä, jotka houkuttelevat ihmisiä kertomaan sitä eteenpäin. Suurin näkyvyys ja tarinan levikki tulee vaikuttajien eli ilmiön vahvistajien seuraajien kautta. Vaikuttajat ovat ihmisiä, jotka ovat menestyneet tekemällä omaa juttuaan. Jotta saamme ihmiset jakamaan tarinaamme sosiaalisessa mediassa, pyrimme sitouttamaan niitä ihmisiä, jotka ovat ilmiön ”sisällä”. Osallistamme heitä esimerkiksi lisäämällä käyttäjien kuvia omaan kuvavirtaamme ja pyytämällä ehdotuksia seuraavasta tempauksesta.

 

Tällä hetkellä ilmiön keskiössä on huppari. Se on erilainen, kuitenkin jo maailmalla vahvasti muodissa. On mahdollista, että vaate herättää huomiota sekä uteliaisuutta erilaisuudellaan ja saa tätä kautta jakamaan tarinaa.

 

Tarinaamme kertoessa kertoja pääsee jakamaan kokemiaan tunteita. Olemme pyrkineet siihen, että sisältömme herättää kysymyksiä ja omien merkitysten löytäminen materiaalista herättäisi halun jakaa tuntemuksiaan muille. Onhan tuottamassamme sisällössä myös viihde aspekti. Joku voi jakaa näkemäänsä viihdyttääkseen muita.

 

Teimme testin tarinamme muistettavuudesta antamalla sen muutamille koehenkilöille luettavaksi. Pyysimme seuraavana päivänä lukijaa toistamaan tarinan omin sanoin, niin tarkasti kuin muistaa.

 

Mikä muistui helposti?

 

Eniten muistan, että elä nauti, tee just sitä mitä haluut, äläkä anna muiden estellä, jotain satoi silmään”

 

”Jokin idea tai ajatus lens pään yli, se tyyppi sisäisti jotain suurempaa”

 

Mikä oli haparoivaa? Mikä unohtui täysin?

 

Yksi tärkeä ajatus ilmiön taustalla on kunnioitus niitä ihmisiä kohtaan jotka tekevät sitä mitä rakastavat. Tarinamme päähenkilö mainitsee sen vain kerran, joten ei ihmekään, ettei sitä heti muistettu. Tätä täytyy mahdollisesti tuoda enemmän esille.

 

Haluamme herättää tarinallamme vapauden ja inspiraation tunteita. Tunteet saavat varmasti aikaan puhumista, sillä yleensä uusista oivalluksista ja ajatuksista haluaa keskustella läheisten kanssa. Haluamme myös herättää ajatuksia Passion Testin mukaisesti ”elänkö nyt intohimojeni mukaisesti?” Haluamme, että ilmiö viestii arvoja joihin kohderyhmä voi samaistua. Toiveissamme tietenkin on, että nämä tunteet myös herättäisivät halun osallistua ilmiöön erinäisten artikkeleiden ostamisen kautta.

 

Tarinamme sankari on ihminen, joka uskaltaa kyseenalaistaa ja haastaa juurtuneet käsitykset yhteiskunnan sisimmästä olemuksesta. Ihminen joka kyseenalaistaa systeemin ja uskaltautuu katselemaan luovuuden tuhoavaa oravanpyörää ulkopuolelta.

 

Tarinan sankari on ihminen, joka elää unelmaansa.

 

Haluamme, että kohderyhmämme voi samaistua tarinan sankariin.

 

Tarinamme vihollinen on juurtuneet käsitykset työnteosta ja muiden sanelu siitä, miten sinun pitäisi elämääsi elää. Ihmiset, jotka kuvittelevat, että ei ole muuta tapaa elää, kuin sopeutua systeemiin. Ihmiset, jotka vastustavat erilaisuutta.

 

Innostujat

 

Lähipiiristä löytyy yleensä ensimmäiset innostujat. Tuttavien kautta on mahdollista saada apujoukkoja ilmiön luomiseen. Ulkopuoliset antavat freesejä erilaisia ajatuksia ilmiön rakentamiseen, useimmiten sellaisia joita ei itse ole osannut ajatella. Tuttavien kautta on mahdollista saada myös kontakteja, joita ei itsellä ole. Ystäviltä ja läheisiltä saa myös ”tervettä skeptisyyttä”.

 

Ilmiössä meitä innostaa onni siitä, että tekee asioita mitä haluaa ja mistä tykkää. Tekemisen vapaus. Uudet ideat ja niiden toteuttaminen. Se, että tekee itse asioita joita arvostaa ja joista nauttii, saattaa inspiroida myös muita ihmisiä tavoittelemaan intohimojaan. On siistiä päästä tekemään jotain konkreettista (huppari) ja vielä siistimpää olisi nähdä sitä ihmisten päällä, vielä niin, ettei niitä pakoteta siihen. Se, että voi sanoa olleensa osana jotain siistiä.

 

Pohdimme sukulaisilmiöitä, joista voisimme röyhkeästi varastaa innostujia. Facebook-ryhmä Hypend sivuuttaa ilmiönä siinä mielessä, että harvinaiset vaatteet ovat ilmiön keskipisteenä. Meillä vaatteet ovat osa ilmiötä, ei sen keskipisteenä. Innostujia Hypendissa ovat nuorekkaat ihmiset, jotka haluavat kokea olevansa osana tietynlaista muotikulttuuria. Jäsenet haluavat lukeutua johonkin viiteryhmään pukeutumalla tiettyyn brandiin. Vaatebrändit ovat muodissa. Olisi toivottavaa, että osa tämän ilmiön innostujista innostuisi myös meidän jutustamme.

 

Pyrimme tavoittamaan innostujat mahdollisimman monikanavaisesti. Haluamme tuoda markkinointiin oman twistimme ja kokeilla monia, jopa erikoisia keinoja. Esimerkkinä kaupunkiin jaetut dvd-levyt, jotka sisältävät erinäisiä tietoylläreitä brändistämme. Toisena esimerkkinä suunnittelemamme ”Avaruuskokeilu 1”, jolla pyrimme saamaan näkyvyyttä myös paikallisessa mediassa. Myös vahvistajien (tubettajat, bloggarit, muusikot, yms.) seuraajien kautta saamme innostujia. Aiomme myös mainostaa jonkin verran sosiaalisessa mediassa. Ei kuitenkaan tyrkyttäen. Emme halua mainosten olevan koko ajan feedissä. Haluamme säilyttää mystisyyden ilmiön ympärillä.

 

Innostujamme yhdistää yhteiset mielenkiinnon kohteet. Vahvat persoonat ja halu erottua massasta. Halu löytää porukka, jossa voi löytää oman itsensä. Myös asuinpaikalla on merkitystä, esimerkiksi Helsingin Kalliossa asuu huomattavan paljon ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita ympärillä tapahtuvista ilmiöistä ja trendeistä sekä osuvat kohderyhmään. Myös Jyväskylässä ”street” henkisyys näkyy vahvasti katukuvassa esimerkiksi nuorison tavassa pukeutua. Meillähän on kauppakadulla yksi suomen suurimmista street wear kaupoista.

 

Muita ilmiöitä, joista innostujamme saattavat olla kiinnostuneita ovat kasvisruokailu, yleisesti rakkaus elämää ja yksilönvapautta kohtaan sekä tasa-arvoisuus kaikkeen liittyen.

Me pystymme hyvin samaistumaan näihin trendeihin meidän oman tarinamme lupauksilla. (Vapaus, itseilmaisu ja onnellisuus). Koemme, ettei meidän välttämättä ole edes tarpeen erottua. Uskomme, että voisimme pikemminkin olla näiden kaikkien ilmiöiden kohtauspaikka. Kaikki ovat tervetulleita.

 

Miten voisimme edistää innostujien välisen yhteishengen rakentumista?

 

#Friendswithvaffa, on tarkoitus ottaa laajempaan käyttöön. Olisi hienoa luoda hashtagin taustalle jopa suurempikin konsepti. Voisimmeko hyödyntää sitä esimerkiksi syrjäytymisvaarassa olevien nuorten auttamisessa? Se ilmentää yhteisöllisyyttä ja käyttämällä hashtagia voit kokea kuuluvasi osaksi jotain suurempaa. Myös nimi Vaffa juontaa juurensa vanhaan suomenkieleen ja voi olla mahdollista, että sitä aletaan käyttämään puhekielessä yleisesti viittaamaan elämän iloon ja muuhun mitä edustamme. ”Toi jätkä elää aika vaffasti”.

 

Aiemmin oli puhetta tapahtumista ja niiden järjestämisestä. Olisi hienoa kutsua innostujiamme paikalle ja yhdessäolon kautta rakentaa yhteishenkeä. Haluamme myös luoda innostujillemme etuoikeutettua tunnetta. Olemme muun muassa suunnitelleet nostavamme vaatteestamme käyttäjien ottamia kuvia omaan sosiaaliseen mediaamme. Tietenkin myös rajatut 300 kappaleen tuote-erämme tuovat etuoikeutettua tunnetta. Vastaavaa tunnetta tuo myös ”heimopäälliköiden” palkitseminen henkilökohtaisesti vaikka tuotepalkinnoilla.

 

Myös innostujien osallistaminen ilmiöön rakentaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ilmiön saavuttaessa suurempaa tietoisuutta, olisi vähintäänkin järkevää järjestää erinäisiä kilpailuita, joissa ihmiset voisivat lähettää omia teoksiaan meille ja me voisimme esimerkiksi huutokaupata tuotteet taikka ottaa kilpailun voittaja uuden tuotteen suunnitteluun mukaan.

 

Tarkoituksenamme ei ole tyrkyttää ilmiötä väkisin suuren yleisön tietoon. Toiveemme on, että ilmiö leviäisi ”orgaanisesti” ja aidosti ihmisten mielissä. Jos ilmiön haluaa löytää, niin sen kyllä löytää, emme myöskään piilottele sitä.

 

Heimopäälliköt

 

Uskomme, että suurempien Facebook-ryhmien ylläpitäjät toimivat juurikin ”heimopäällikön” roolissa. He eivät välttämättä ole niin paljon näkyvillä, mutta auktoriteetti ja kunnioitus ryhmän sisällä on suuri. He pystyvät vaikuttamaan muiden innostujien mieliin kirjoittamalla palstoille omia ajatuksiaan ilmiöön liittyen. Alkuvaiheessa emme voi tarjota rahallisia kannustimia, emmekä haluakkaan, koska ilmiömme levittämisessä rahallinen motivaatio on väärä. ”Rakkaudesta lajiin”, voimme mahdollisesti tarjota ilmaisia kappaleita näkyvyyttä vastaan.

 

Juuri nämä heimopäälliköt toimivat ilmiön kohderyhmän auktoriteetteina. Näiden lisäksi auktoriteettia omaavat muutamat tubettajat, lumilautailijat ynnä muut omaa juttuaan tekevät tyypit. Arvojohtajat ovat kiinnostuneita ilmiöstämme juuri siitä syystä, että kokevat olevansa vapaita tekemään sitä mitä haluavat ja tuntevat onnellisuutta tätä kautta. Halajamme arvojohtajiksi/vahvistajiksi ainoastaan arvojamme ymmärtäviä ja hyväksyviä ihmisiä.

 

Mistä sitten lähdemme vahvistajia tavoittelemaan?

 

  1. Lähipiiri/kavereiden kaverit.
  2. Rohkeasti puhelimitse taikka savumerkein lähestymällä potentiaalisia hengenheimolaisia vahvistajia/vaikuttajia.
  3. Aktiivisesti seuraamalla sosiaalisen median keskustelua ja löytämällä sieltä uusia mahdollisia vahvistajia.

 

 

Minkälaisia hyötyjä vahvistajaksi ryhtyminen tuo arvojohtajalle?

 

Tällä hetkellä pystymme tarjoamaan ilmaiseksi fyysisen kappaleen tuotteestamme, joka edustaa arvojamme. Pyrimme myymään ajatuksen ja tarinan Vaffasta arvojohtajille ja saada heidät uskomaan lupauksiimme. Arvojohtajan täytyy itse allekirjoittaa arvot, jotta hän voi olla ilmiöstämme aidosti kiinnostunut. Tulevaisuudessa pystymme tarjoamaan näkyvyyttä, omaperäisyyttä ja verkoston.

 

Mitä jos joku on ilmiötämme vastaan?

 

Ikinä ei voi miellyttää kaikkia, varsinkin kun kyseessä on jotain hyvin valtavirrasta poikkeavaa. Joidenkin mielestä tuotteemme arvoa saattaa laskea se, että olemme edelleen opiskeljoita ja tuotteemme/ilmiömme on täysin uusi. Varmasti löytyy myös ihmisiä, jotka eivät pidä siitä, miltä vaatteemme näyttää. Tiedämme, että myös kohderyhmästämme löytyy ihmisiä, jotka eivät usko arvoihimme, tai pitävät niitä teennäisinä. Uskomme, että jotkut pitävät myös vääränä tehdä rahaa arvojemme/lupauksiemme kautta. Hyökkäyksiin vastaamme arvojemme mukaisesti, kuitenkin nöyrästi. Ei ole tarkoituksena puolustella kaikkea sanomalla ”tehdään mitä halutaan”. Ideana on kuitenkin pitää hauskaa ja säilyttää ilo ja nauttiminen tekemisessä. Tehdä niitä juttuja jonka takia jaksaa aamuisin nousta sängystä. Emme me tekisi tätä, jos ei oikeasti haluttaisi!

 

Juurruta ja uudista

 

Voiko ilmiö edes saavuttaa tarkoitustaan ja eläköityä? No kyllähän se voi. Ilmiöiden on unohduttava, jotta ne voivat syntyä uudelleen. Tavoittelemme ilmiöllä vakaata seuraajakuntaa, joka odottaa tuottamaamme sisältöä ja haluaa osallistua toimintaan. Pyrimme rakentamaan ilmiön avulla brändin, joka on hyvin muuntautumiskykyinen ja näin säilyttää sekä mystisyyden että yllätyksellisyyden.

 

Mahdollisuudet ilmiömme materialisointiin ovat rajattomat. Fyysiset tuotteet ovat suuressa roolissa ilmiömme luomisessa ja ylläpitämisessä. Aloitamme hupparin tekemisellä ja tulemme varmasti jatkossa tekemään muitakin vaatekappaleita. Olemme kiinnostuneita myös musiikista, tapahtumista, hyväntekeväisyydestä, taiteesta ja kulttuurista yleisesti.

 

Mainitsimme aiemmin, että tavoittelemme ilmiöllä vakaata seuraajaryhmää, jotka odottavat tuottamaamme sisältöä ja haluaa osallistua toimintaan. Koko homman ideana on, että seuraajat ovat perusluonteeltaan kiinnostuneita ja aktiivisia toimijoita. Haluamme osallistaa ydinryhmää tempauksiimme ja tätä kautta sitouttaa heitä entistä enemmän. Ydinryhmästä löytyy varmasti talentteja muun muassa tapahtumatuotantoon, taiteeseen, musiikkiin sekä muuhun kulttuurituotantoon liittyvää. Miksi emme voisi tuoda näitä taitoja ja ihmisiä näkyville?

 

Mitä tapahtuu, jos ilmiö saavuttaa hurjaa suosiota? Onko suosioon mahdollista vastata?

Hyviä asioita. Ilmiön fyysiset elementit ovat tarkoituksella eksklusiivisia ja rajattuja. Se on osa Ilmiötä ja sen mahdollista syntymistä. Haluamme, että ihmiset odottavat uusia rajattuja tuotteita. Saadessaan uuden tuotteen, kokee kuluttaja saamansa tuotteen persoonallisempana ja tärkeämpänä. Näkyvyyden ja ihmisjoukon saaminen ilmiön ympärille on kriittistä: ilmiö rakentuu ihmisten välillä.

 

Lopuksi

 

Ilmiön rakentajana toimii Vaffan projektiryhmä. Vastuu töistä pyritään jakamaan alkuvaiheessa mahdollisimman tasaisesti kaikille. Myöhemmin on tärkeää jakaa roolit selkästi. Ilmiöhän leviää tarinoiden kautta, joten suurimmat rakentajat ilmiössä ovat ihmiset. Tarvitsemme kuitenkin myös ulkopuolista osaamista. Haluamme tuoda piirtäjämme teoksia esille vaatteissa ja näyttelyissä, lahjakkaan valokuvaajamme kuvia näkyville tileillämme sekä vahvistaa vahvistajiemme näkyvyyttä ja arvostusta. Tekemämme happotestin perusteella uskomme, että Ilmiöllämme on mahdollisuus syntyä ja kukoistaa! Kukaan projektiryhmästämme ei ole ennen ollut rakentamassa ilmiötä, joten kokemus on kaikille uusi. Kunhan vaan tehdään pirusti hommia, on lopputulos varmasti Vaffa.

 

 Timi Maunula & Antti Stolt

Jyväskylässä tiistaina 13. helmikuuta 2018.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!