Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 07.11.18
Esseen kirjoittaja: Niko Nenonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Johanna Puolitaival, Lauri Hilliaho
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

1: Tarinoi intohimo. Tarinat ovat ihmiskuntamme vanhinta viihdykettä heti fyysisen itsetutkistelun jälkeen. Ne inspiroivat, viihdyttävät, itkettävät, naurattavat ja saavat meidät tekemään tai olla tekemättä asioita. Kuulostaako täydelliseltä vaikutuskeinolta?

Saunarekan 15v -juhlat ovat yksityistilaisuus, johon kutsutaan Saunarekan tärkeimpiä tukijoita, yhteistyökumppaneita sekä ystäviä. Kun lähdin kasaamaan kompleksia, kirjoitin ensimmäiseksi juhlan Facebook -eventin sivuille mielenkiintoa herättävän tekstin:

”Nyt juhlitaan Saunarekan tyyliin! Saunarekka kasaa Pieksämäen korpeen kemmakat, jotka näkyvät ja kuuluvat naapurikyliin asti. Samaan syssyyn paketoidaan Saunarekan kesäsesonki, 15-vuotinen saunataival sekä Saunamajuri -tittelin virallinen vaihdos. Iltaa tahdittavat saunojen, paljujen sekä porealtaiden lisäksi KISS:in kesähitti 2018 -tittelin ansaitusti voittaneet PASI & ANSSI, joilta ei esiintymisestä energiaa puutu! Tarjolla ruokaa, juomaa, sekä festarityyppinen yhteismajoitus kuljetuksineen. Vielä mukavampaa mukavuutta hakeville myös kuljetus lähikaupunkien hotelleihin mahdollista. (Varkaus – Pieksämäki) Pukukoodi: vähintään pyyhe. (80:lle ensimmäiselle sekin talon puolesta)”

Intohimon tulee näkyä ja kuulua kaikessa projektiin liittyvässä toimessa.

2: Sytytä innostujat. Pyrin luomaan Saunarekan juhlista minikoon ilmiön, jossa useat Face-eventtiläiset osallistuisivat toimintaan ja keskusteluun. Näin ollen hyvä fiilis juhlista kasvaa. Eventtisivuille lisätään lähes päivittäin jokin mielenkiintoinen ilmoitus tai hauska vitsi liittyen juhliin ja sen ympärillä tapahtuviin asioihin.

Kuten aina kaikessa, on eventtiryhmässä olevista ihmisistä vain osa niin kutsuttuja innostujia. Heidän osallistamisensa vitsiin on ryhmähengen kannalta kaiken A ja O. Esimerkiksi erääseen hauskaan poreallastanssivideoon tägättäessä useita innostujia, alkavat he kommentoida ja jatkaa vitsiä eteenpäin. Näin hiukan taka-alalta seuraavat tyypit saavat juhlista paremmin henkistä otetta, ja juhliin tulo alkaa tuntua enemmän omalta jutulta.

3: Värvää vahvistajat: Olin kutsunut juhliin myös monia viime kaudella tapaamiani julkisuuden henkilöiltä eri aloilta. Osallistumisprosentti tältä osa-alueelta on jäämässä hieman hääviksi, joten ilmiön vahvistajiin tulee kiinnittää huomiota varsinkin juhlien jälkimarkkinoinnissa.

4: Juurruta ja uudista: Juhlista on tarkoitus tehdä joka vuotinen perinne. Juhliin asetetaan myös valokuvausseinä, jolloin osallistuvat juhlijat innostetaan levittämään salamyhkäisten juhlien sanomaa sosiaalisen median puolella. Kuten aina, on elämys usein kertakäyttöinen. Näin ollen juhlien tulee uudistua joka vuosi. Juhlijoille on tultava vuosi vuodelta enemmän WOW -tunnetta.