Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 19.09.19
Esseen kirjoittaja: Samuli Ala-Kasari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Johanna Puolitaival, Lauri Hilliaho
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ilmiön kaava 

Ilmiöitä on ollut valtavasti ja jatkuvasti syntyy uusia. On erilaisia trendejä, julkkiksia, kansanliikkeitä ja luominen on markkinointia, mikä on kuitenkin tätä tavanomaista markkinointia askelia edellä. Uuden luominen vaatii tarkkaa suunnittelua, rohkeutta ja kohderyhmän tarpeiden ja toiveiden tutkimista. Parhaillaan uuden ilmiön luominen synnyttää uusia laumoja, kiivasta keskustelua ja suurta suosiota. 

 

Mikä on ilmiö ja mihin sitä tarvitaan? 

Ilmiö (kreik. phainomenon, verbi phainein, ’’näkyä, loistaa, ilmestyä, olla käsin kosketeltava’’), mikä tahansa havaittava tapahtuma.  

NEW OXFORD AMERICAN DICTIONARY, 2.PAINOS 

 

Ilmiö ei ole pelkästään henkilö, kampanja tai tuote vaan aiheen ympärille muodostunutta sosiaalista toimintaa. Ilmiö on huomiota herättävä tapahtuma tarinamuodossa, joka aktivoi sen ympärillä olevia ihmisiä tarinamuodossaerottuu toiminnallaan ja aiheuttaa kiivasta keskustelua ihmisissä ja mediassa. 

Ilmiön kolme keskeistä ominaisuutta: 

  • sosiaalinen toiminta 
  • leviävä tarina 
  • lupaukset, jotka innostavat ihmisiä olemaan mukana 

Mihin sitten ilmiöitä tarvitaan? Monella ilmiöllä on kaupallisia hyötyjä. Ilmiön herättämät tunteet ja ajatukset ohjailevat kuluttajien käyttäytymistä markkinoilla. Kaupallisen ilmiön tarkoituksena on kasvattaa myyntiä, markkinoida sekä lujittaa ja luoda brändiä. Ilmiöitä voidaan luoda myös epäkaupallisiin tarkoituksiin. Myynnin kasvattamisen sijaan tällä pyritään vaikuttamaan mielipiteisiin, lisäämään näkyvyyttä tai saada muutosta yhteiskunnallisesti. Tälläistä toimintaa on esimerkiksi erilaiset hyväntekeväisyystyöt.  

 

Ilmiön rakentaminen koostuu neljästä osasta: 

  • Tarinoi intohimo 
  • Sytytä innostajat 
  • Värvää vahvistajat 
  • Juurruta ja uudista 

 

Tarinoi intohimo 

Meillä jokaisella on oma tarinamme. Tarinoita kerrotaan edelleen aina lapsuudestamme asti. Tarinat ovat tarkoitettu viihteeksi, opiksi tai ihan vain hauskanpidoksi. Tarinat ovat ihmisille luontaisin tapa oppia ja muistaa asioita. Tarinat herättävät tunteita ja muodostavat keskustelua. Kuullessaan mukaansatempaavan ja hauskan tarinan se juurtuu ihmismieliin ja leviää muidenkin ihmisten kuultavaksi. Kukapa ei tykkäisi kertoa tai kuulla hauskoja tarinoita, jotka herättävät tunteita ja ajatuksia. 

Ilmiön luomisessa tarina on sen keskeinen kulmakivi. Tarinaa luodessa on tärkeää keskittyä tarinan yksinkertaisuuteen, kiehtovuuteen, tunteiden herättävyyteen ja koukuttaviin lupauksiin. Monimutkaiset ja epäloogiset tarinat ovat vaikea muistaa ja kertoa eteenpäin. Tässä tapauksessa koko ilmiön luominen hankaloituu. Tarina ei tartu ja muovautuu vääränlaiseksi. Ilmiön rakentajan tärkeät asiat katoavat ja synnyttävät väärinymmärrystä. Siksi on tärkeä muistaa tarinan yksinkertaisuus. Kaupallisesti ilmiön luonnissa on usein hyvä keskittyä lupauksiin. Koukuttavat lupaukset houkuttelevat ihmisiä olemaan läsnä ilmiössä. On erityisen tärkeää muistaa pitää lupauksista kiinni. Lupausten muokkaaminen kesken ilmiön aiheuttaa negatiivisuutta, joka voi pahimmillaan pilata kokonaisuuden ja olla merkittävä hyöty kilpailijoille. 

Tarinalla on kolme kertojaa. Ensimmäisenä kertojana on itse ilmiön rakentaja. Rakentaja on luonut mukaansatempaavan tarinan, joilla tarjoaa ainekset innostumiseen ja tarinan jatkumiseen. Hän on vaikuttamassa tarinaan koko ilmiön elämän ajan. Toinen kertoja on kuluttajat. He levittävät ja kasvattavat tarinaa. Kuluttajat synnyttävät ilmiön. Kolmas kertoja on media. Suositut ilmiöt herättävät median ja sen avulla ilmiöön saadaan lisää kiinnostuneita ihmisiä. 

 

Sytytä innostujat 

Ilmiön luomiselle on löydettävä innostuja joukko. Tästä kohderyhmästä riippuu lyökö ilmiö läpi vai ei. Innostujat levittävät tarinaa eteenpäin ja tuovat ilmiön ympärille uusia ihmisiä. Innostujat kehittävät kulttuuria tuotteen ympärillä ja heimoutuvat. Parhaillaan innostujat ovat innokkaita ja oma-aloitteisia. On kuitenkin tärkeä löytää henkilöt, jotka ovat aidosti innoissaan aiheesta 

Löydettyäsi sopivan innostujajoukon alkaa työnteko. Yhdessä tekeminen on tärkeää. Ryhmä pystyy isompiin ja merkittävimpiin asioihin kuin yksittäiset henkilöt. Tiiviin ryhmän muodostuessa, jokainen tuntee itsensä merkitykselliseksi. Ryhmälle luodaan yhteinen visio, jota kohti tehdään yhdessä työtä. Innostujat ovat joukko, jotka tekevät työtä ilmiön ympärillä ilmaiseksi, rakkaudesta lajiin. Aktiivisia innostujia on muistettava hyvästä työstään. Artistit voivat muistaa fanejaan erilaisilla fanituotteilla ja tapaamalla heitä kasvotusten tai eri palveluiden aktiiviset käyttäjät saavat ilmaisia toimituksia ja alennuksia. Tämä potkii innostajia entisestään tekemään kovempaa työtä yhteistä visiota kohti.  

 

Värvää vahvistajat 

Vahvistavat ovat vaikutusvaltaisempia kuin innostujat. Vahvistajat käyttävät omia kanaviaan ilmiön mainostamiseen ja vahvistavat sitä. Vahvistajien avulla ilmiö leviää suuremman ihmismassan saataville. Pienikin kehu tuotteesta tai palvelusta on positiivinen ilmiö. Vahvistajia on kolmenlaisia: heimopäälliköt, arvojohtajat ja media. 

Heimopäälliköt ovat tavan ihmisiä, heillä on vaikutusvaltaa oman yhteisönsä sisällä. Arvojohtajat ovat julkisuuden henkilöillä, joilla on laaja seuraajakunta ja vaikutusvaltaa. Media toimii tiedotusvälineenä, joka lisää ilmiön mainetta ja tunnettavuutta. Vahvistajien kanssa työskennellessä on muistettava, samoin kuin innostajien kanssa, että heillä on aito innostus ilmiötä kohtaan ja heidät on muistettava ottaa mukaan kehittämisprosessiin. Vahvistajat antavat ilmiöille kasvot. 

Jokaisen ilmiön ympärillä toimii ankeuttajia, jotka ovat ilmiötä vastaan. Ankeuttajat eivät suinkaan ole negatiivinen asia, vaan oikein toimittuna heillä positiivinen vaikutus. Vastustajia ei kannata vältellä, mutta heitä vastaan on toimittava nopeasti. Ilmiön rakentajan on oltava saavutettavissa ja reagoitava nopeasti ja asiallisesti. Kun ilmiötä vastaan hyökätään ei voi piiloutua. 

 

Juurruta ja uudista 

Ilmiön vaikutusta ja tapahtumia on seurattava. Ihmiset usein kyllästyvät nopeasti. Ilmiön luonnissa on osattava reagoida muuttuvalla kentällä.  Omat tavoitteet on muistettava ilmiön aikana. Tarpeen tullen on osattava reagoida ja uudistaa toimintaa tarpeiden ja tavoitteiden mukaan. Mikäli tarvittavat tavoitteet esimerkiksi palvelussa on saavutettu, eikä ilmiön pitäminen hengissä tuo merkittävää hyötyä on fiksua keskittyä enemmän nykyisiin asiakkaisiin ja pitää heistä hyvää huolta. 

Mikäli ilmiöllä tavoitellaan pitkäaikaisuutta on ilmiötä osattava uudistaa. On muistettava ajatella asioita asiakkaiden näkökulmasta. On osattava juurruttaa ilmiötä kuluttajien arkeen. Esimerkiksi erilaisilla fanituotteilla, helposti muistettavilla ja hauskoilla sanoilla/hastageilla tai luomalla perinne. 

 

Kirjan lopusta löytyy uuden ilmiön happotesti, jossa pääset vastaamaan ja pohtimaan ilmiötäsi ja sen toimivuutta. Näihin kysymyksiin vastaamalla huomaat oletko valmis aloittamaan ilmiön luonnin käytännössä. Kuitenkin reaktiot näkyvät vasta itse kokeillessa. Itse aion hyödyntää happotestiä luodessani jotain uutta. Ilmiön luonti on kuitenkin keskeistä monessa liiketoiminnassa. 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!