Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 10.01.21
Esseen kirjoittaja: Alpertti Korhonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho, Johanna Puolitaival
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitenhän tämän selittäisi, harvoin lähtee ajatukset näin ihmeellisille laukoille ihan melkein ohi koko kirjan. Ilmiön kaavan lukemisen aikaan Gravi esitteli heidän ”Napapiirin sankarit” seikkailukonseptiaan ja liikenteessä oltaisiin autoilla ja siinä oli vähän jotain Pimp My Ride henkeäkin. That’s all I could have asked for. Heti Sawaken whatsapp-ryhmässä kuhistiin, että onhan Aapon mersu one and only vaihtoehto lähteä reissulle. Eihän siihen koko tiimiä mahduta, mutta kyllä ehdottomasti sille kelpaa roadtrippi ja voi toimia yhtenä autoista. Olen itse ajanut autolla jo melkein 75 tuhatta kilometriä, niin eihän siihen enää muutama tonni paina päälle. Mitä ihmeellistä on vanhassa saksalaisessa kipossa? Ei yhtikäs mitään, mutta enter Vanilla Vintage. Vitsailen, että Vanilla Vintagen instagramissa autoni esiintyy useammassa postauksessa kuin omalla tililläni.

Auto on Mercedes-Benz 190E vuodelta 1987. Hiukan villimpiä malleja 190E:stä käytettiin 80-luvulla ja 90-luvun alkupuoliskolla kilparadoilla, lähinnä DTM:ässä. Näistä inspiroituneena ajattelin, että oman automobiilin voisi teipata tiimiä tukevilla ja palveluita mainostavilla teipeille, pääsponsorina Vanilla Vintage. Alumni Hanna Potentiasta lupasi teipata.

 

*Luonnos teippauksista, jahka saan suunniteltua*

 

Mikä on ilmiön määritelmä? Kirjan mukaan ilmiö on näkyvää sosiaalista toimintaa ja se sisältää leviävän tarinan ja lupauksia, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan. Ilmiön vaikutus on huomattavissa ihmisissä, elelee heidän ajatuksissaan ja keskenään tapahtuvassa vuorovaikutuksessa.

 

Ilmiön kaavaan koostuu intohimon tarinoinnista, innostujien sytyttämisestä, vahvistajien värväämisestä ja juurruttamisesta sekä uudistamisesta. Ilmiön suunnittelu ja karkea hahmottelu:

Muutamilla Sawaken tytöillä oli unelmana perustaa second hand verkkokauppa ja vaatemallisto, niin synti Vanilla Vintage. Olimme kuvaamassa Vanilla Vintagelle mainosvideota ja luonnollisesti olin saapunut paikalle autolla, sillä kuvaus suoritettiin parkkihallin ylimmässä kerroksessa. Autoa hyödynnettiin kuvatessa muun muassa korokkeena seisten auton katolla, mutta jostain kumman syystä se päätyi myös kameran etupuolelle propiksi. Jos olisi mahdollista laittaisin tähän kohtaan käsiä levittävän emojin. Teippauksien idea olisi ikään kuin (sissi)mainostaa Vanilla Vintagea (edistää kiertotaloutta) sekä tiimimme muita palveluita, lisätä myyntiä ja huvittaa ihmisiä. Hyvällä tuurilla ilmiöstä innostuisivat autoharrastajat sekä Vanilla Vintage herättäisi uteliaisuuden ihmisessä ja ajautuisi tutkimaan sitä enempi. Vahvistajana toimisi tähän hätään vaikkapa Vanilla Vintagen co-founder Jutta kaikkineen instagramseuraajineen. Moi Jutta!

 

Ilmiön jalkauttaminen ja levittäminen painottuisi suurimmalta osalta sosiaaliseen mediaan instagramiin ja uskomatonta, että kirjoitan tämän ääneen, mutta jopa voisin harkita tiktokin tekemistä. Miten ihmiset saisivat innostumaan teippauksista? Heidät voisi ottaa mukaan suunnitteluun tai vaikka tehdä muutama vedos ja tehdä niiden pohjalta äänestys. Kuluttajat pääsevät vaikuttamaan ja kokevat ehkä jopa pieni muotoista merkityksen tunnetta. Tottahan toki prosessista pitää tehdä youtubeen making of-sarja tai sisällyttää materiaalia Deep Inside Sawaken jaksoihin. Kun livery olisi valmis, tehtäisiin tietenkin näyttävä reveal video. Kirjassa mainittiin, että tarinoiminen ei tarvitse olla kielellistä kertomista, vaan se voi olla myös tykkäämistä ja jakamista.

Jopa jollekin iltapäivälehdelle voisi ujuttaa informaatiota ilmiön peakista, eli akatemian Lapin reissusta, sillä onhan se hienoa, kun opiskelijat lähtevät seikkailulle ja tekevät rahaa matkalla. Tietenkin tästä kasaillaan videokooste.

 

Annetaan kuulijan oivaltaa itse. Jos autoa joku tien varressa tai missä lie tuijottelee yhtään kauemmin, on Vanilla Vintage-teksti väistämättä ihmisen kiikarissa. Varsinkin jos store päätteinen nettiosoitekin komeilee autossa, niin varmasti jos kenenkin mielenkiinto herää kaupataanko tuolla upeita autoja vai antiikki kelloja. Se, että ihminen on googlettanut tai kaivanut somesta Vanilla Vintagea, niin sehän on jo puoli voittoa. Ja niin, ajatus second hand vaatteista on sysätty mieleen.

 

Ilmiön materialisoiminen. Totta kai ilmiön ympärille pitää kehitellä jotain rojua. Ensinnäkin tulee tietenkin mieleen vaatteet. Ehkä vintagehengessä näiden kuteiden pitäisi olla tietenkin käytettyä. Vaatteisiin voisi painattaa tai muulla tavalla liittää, vaikka auton sivuprofiilikuvan jotenkin leikkisästi ja niitä voisi olla vain joku aivan minimaalinen määrä vaikka viisi kappaletta maapallossa. Jokainen vaate voisi olla erilaisia?

Vanilla Vintage saippua? Lol I don’t know.

 

Kirjassa on joka luvun lopussa tapoja sössiä ja yksi tapa vähän raapaisi pienen haavan. Eli keskittyminen siihen, mikä itsestä on jännittävää. Kieltämättä tämä voi olla juuri sellainen asia mistä itse olen innoissani ja muut ei laisinkaan.

Innokkaimmatkaan innostajat eivät hyödytä mitään, jos ilmiö ei kiinnosta suurta yleisöä.

 

Todennäköisesti ilmiö eläköityy Napapiirin sankarit-seikkailun jälkeen, jolloin auton näkyvyys on varmaan korkeimmillaan. Uusiutumiselle ei ole varsinaisesti tarvetta. Toivon mukaan tässä ajassa on saatu jo lisää uskollisia seuraajia ja asiakkaita Vanilla Vintagelle ja suurin hyöty saavutettu.

 

Ihan asiasta kukkaruukkuun kirjassa neuvottiin olla tyytymättä kulahtaneisiin iskusanoihin ja saman tien kävin pohtimaan videoiden myynnin viestimistä. Miten ihmeessä muodostaa miellyttäviä myyviä lauseita, jotka eroavat toisista ilman jatkuvaa tukeutumista kliseisiin termeihin kuten laatu tai innovatiivisuus. Kaiken maailman rakkauden osoitukset videotuotantoakin kohtaan on käytetty. Lupaukset pitäisi sijoittaa pieniin kertomuksiin, niin uppoaisivat ehkäpä paremmin. Pitää varmaan toteuttaa Pelen kanssa se semmoinen videoelämän tarina höpinävideo mitä olen monesti pohtinut. Tiedä häntä miten sellainen toimisi tavanomaista showreel-videota vastaan. Siinä voisi olla materiaalia alusta nykyhetkeen B-rollina?

 

Tämä reflektio sisälsi melko hypoteettistä höpinää, mutta totta puhuen all I want for christmas, is a race car livery. Jos ei Vanilla Vintage niin otan Lyytikäisen Anttiin yhteyttä ja tehdään 27Composite livery.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!