Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava

Kirjoitettu 06.05.16
Esseen kirjoittaja: Jake Vitikainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho & Johanna Puoltaival
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 4.6. Strategiakirjat, 6. Markkinointi, 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Ilmiön synnyttäminen on tavanomaista markkinointia ainakin kolme askelta edellä, sillä ihmisten villitseminen vaatii paljon muutakin kuin mainostamista ja myyntilukujen kasvattamista. Vaativan tavoitteen saavuttaminen edellyttää kokonaisvaltaista ajattelua ja suunnittelua: teräviä oivalluksia, heittäytymistä ja rohkeutta, sekä kohderyhmän toiveiden ja tarpeiden tarkkaa tutkimista.”

 

Innostuin tästä kirjasta jo silloin kun kirjailijat Lauri Hilliaho ja Johanna Puolitaival kävivät vetämässä ilmiön kaavan tiivistetysti Tiimiakatemialla. Siitä lähtien olenkin odottanut sopivaa väliä lukea heidän kirjansa ja nyt se väli löytyi. Olemme Bisnerassa alkaneet erikoistua markkinointitoimistoksi, joten ilmiöiden luominen on erittäin ajankohtainen aihe, sillä haluamme löytää parhaimmat keinot ratkaista asiakkaidemme haasteet niin hyvin kuin mahdollista ja vielä sitäkin paremmin. Ilmiöt ovat mielestäni yksi erittäin tärkeä keino siihen! Mikä sitten saa ihmisten huomiot herätettyä? No tietenkin huomiota eniten saavat ne houkuttelevimmat, päättömimmät, oudoimmat ja puhutuimmat asiat. Eli juuri ne, ilmiöt! Tätä pyrimme tarjoamaan Bisneran asiakkaille ”hävyttömässä” muodossa eli: Hävyttömiä ideoita. Hävyttömällä asenteella. Vilpittömästi!

 

Mistä ilmiössä oikeastaan on kyse?

 

”Ilmiö on huomiota herättävä tapahtumien joukko, joka tiivistyy jonkin aiheen ympärille, erottuu selvästi taustastaan ja syntyy, kun tarina leviää tehokkaasti ihmisten välillä ja aktivoi heitä lupauksillaan.”

 

Kaikkia maailman ilmiöitä yhdistää kolme keskeistä ominaisuutta:

  1. Sosiaalinen toiminta, joka tekee ilmiöstä erottuvan.
  2. Leviävä tarina.
  3. Lupaukset, jotka innostavat ihmisiä osallistumaan.

 

Miten sitten ilmiöitä luodaan?

 

Kirjassa esitellään neliosainen ilmiön kaava, jota voi käyttää hyödyksi ilmiön luonnissa. Jokainen ilmiö on kuitenkin täysin omanlaisensa, joten järjestys ei välttämättä kulje aina samalla tavalla. Ilmiön kaavaan kuuluu siis neljä osaa: 1. TARINOI INTOHIMO 2. SYTYTÄ INNOSTUJAT 3. VÄRVÄÄ VAHVISTAJAT 4. JUURRUTA JA UUDISTA. Mitä nämä sitten tarkoittavat oikeasti? Pyrin kiteyttämään asiat osio kerrallaan…

 

TARINOI INTOHIMO

 

”Mukaansa tempaava tarina on tehokkain tie ihmismieleen, se on tunteen ja toiminnan syntymisen edellytys. Siksi tarina on ilmiön peruskivi.”

 

Meidän tehtävä ilmiön luojina on antaa kuluttajille aineksia kiinnostavaan tarinointiin, tarjottava tunteisiin vetoavia kertomuksia ja innostavia elämyksiä, joita kuluttajat voivat kertoa eteenpäin omissa tarinoissaan. Tarinat ovat niitä, jotka muistetaan. Vanha viisaushan on se, että jos kaikki historia opetettaisiin tarinoina, kaikki muistaisivat ne. Nykymaailmassa lasken ilmiöksi Elisan Saunalahti Missionariesit, sillä heidän mainoksensa puhuttavat ihmisten keskuudessa aina aika ajoin. Ne ovat jääneet meidän mieliimme hauskojen mainostensa ansiosta.

 

Mikä tekee hyvästä tarinasta hyvän?

Hyvä tarina tarjoaa yllätysarvoa ja tunnetta, joka painuu mieleen ja on helppo kertoa eteenpäin. Tarinoissa, joita luomme, on oltava aineksia selkeän ja viihdyttävän tarinan syntymiselle. Monimutkaista ja pirstaloitunutta tarinaa on todella vaikea kertoa ja vielä niin, että se lähtee muodostumaan ilmiöksi. Esimerkiksi yrityksen syntytarina voi olla loistava keino aloittaa tarinan luonti. Ei meillä Bisnerassakaan ihan tylsä syntytarina ole. Kahdeksan nuorta toisilleen täysin tuntematonta jantteria perustavat yhdessä yrityksen, ja vielä miltei kahden vuodenkin jälkeen viihtyvät loistavasti yhdessä ja haluavat painaa yrityksen kohti menestystä! Tarinassa täytyy myös olla jokin selkeä syy miksi ihmiset osallistuisivat ilmiöön. Se vaatii, että tarinaan saadaan houkuttelevia ja selkeitä lupauksia asiakkaille. Ja niitä ei missään tapauksessa saa pettää!

 

Keinoja onnistuneeseen lupausten viestintään:

  1. Anna kuulijan oivaltaa itse – Hienovarainen viestintä jättää kuluttajalle löytämisen ja keksimisen ilon.
  2. Tunnista tärkeimmät ja keskitä – Enempi ei ole parempi lupausten viestimisessä.
  3. Älä tyydy kulahtaneisiin iskusanoihin – Joitakin sanoja on käytetty niin paljon, etteivät ne enää merkitse mitään.
  4. Upota lupauksesi kertomukseen – Lupauksia voi viestiä pienillä kertomuksilla.
  5. Lunasta lupauksesi – Kerro siitä, mikä on todellisuutta, ja toimi kuten puhut.

 

SYTYTÄ INNOSTUJAT

 

”Jokaisella tarinalla on ensimmäinen yleisö. Tästä yleisöstä riippuu, leimahtaako tarina liekkeihin vai hiipuuko se. Siksi ensimmäinen yleisö on valittava tarkasti, eli innostujat.”

”Parhaimmillaan innostujat ovat joukko ihmisiä, jotka ovat oikealla tavalla verkottuneita, innokkaita ja aktiivisia ja joiden tarpeisiin ilmiön lupaukset tehokkaasti vastaavat.”

 

Kuluttajat arvostavat kaikkein eniten toisten kuluttajien viestejä ja kokemuksia. Innostujat tarjoavat juuri tätä. Innostujien etsimiseen kannattaa käyttää paljon aikaa, jotta löytää varmasti oikeat ryhmät. Ilmiötä kannattaakin testata ensiksi innostujien joukossa. Joskus tehdään virhe ja aletaan heti rummuttaa ilmiötä suurelle yleisölle ja luullaan, että kaikki ovat ilmiön innostujia. Silloin on hankalampi tyydyttää todellisen kohderyhmän tarpeet. Lisäksi pienemmässä joukossa testattua ilmiötä on helpompi muovata paremmaksi suuremmalle kohderyhmälle, kun saadaan dataa ensimmäisiltä innostujilta.

 

Innostamiseen on olemassa varmasti monia eri keinoja. Esittelen seuraavana kolme kirjasta löytyvää innostamisen keinoa:

  1. YHDESSÄ TEKEMINEN – Yhdessä tekeminen rohkaisee ja mahdollistaa sellaiset asiat ja muutokset, joita yksin ei voisi saavuttaa.
  2. EDELLÄKÄVIJYYS JA EKSKLUSIIVISUUS – On paljon ihmisiä, joille edelläkävijyys ja erityisyys ovat itseisarvo, joka tuottaa mielihyvää sekä ulkoisen statuksen että itsetunnon kohenemisen kautta. Pienissä piireissä on viehätystä.
  3. PALKITSEMINEN JA MUISTAMINEN – Korvaa innostujien antama panostus ja uhraus. Palkitse heidät ja tee heidän olonsa erityiseksi.

 

VÄRVÄÄ VAHVISTAJAT

 

”Vahvistajat lisäävät ilmiön uskottavuutta lainaamalla sille auktoriteettiaan ja levittävät ilmiön tarinaa omille seuraajilleen. Vahvistajien apu on tarpeen, kun ilmiö leviää innostujien pienistä piireistä suuren yleisön tietoisuuteen. Vahvistajien keskeisin tehtävä on tiedon levittäminen ja ilmiön uskottavuuden vahvistaminen.”

 

Vahvistajien eli kirjassa tärkeyden varmasti kaikki huomaavat, kun alkaa tosissaan pohtia omaakin elämäänsä. Kuka meistä kyseenalaistaa korkea-arvoista lääkäriä, joka sanoo esimerkiksi, että tomaatti on paras lääke flunssaan. Varmasti harva, vaikka aihetta ehkä olisikin. Tai kuka ihminen uskaltaa kyseenalaistaa jääkiekossa lätkävalmentajaa pelaaja valinnoistaan vaikkapa mm- kisoihin, joka on monia mestaruuksia voittanut valmentaja ja osoittanut taitonsa. Moni ihminen luottaa mielestäni liian sokeasti kaiken maailman tutkimuksiinkin. Olihan tupakkakin aikoinaan vain terveellinen piristystuote tutkimusten mukaan. Mutta joka tapauksessa voimme allekirjoittaa sen, että vahvistajien vaikutus voi olla valtava ilmiön luonnissa.

 

Vahvistajia voi olla kolmea erilaista, tässä siis ne:

  1. HEIMOPÄÄLLIKÖT – He ovat ruohonjuuritason vaikuttajia, joilla on suuri vaikutusvalta oman yhteisönsä sisällä. Heidän taustalla on usein hyvät sosiaaliset taidot ja karismaattisuus, sekä yhteisössä ansaittu arvostus.
  2. ARVOJOHTAJAT – Tyypillisiä arvojohtajia ovat julkisuuden henkilöt, eri tieteenalojen tutkijat ja asiantuntijat sekä poliitikot, joilla kaikilla on heimopäälliköitä suurempi kuulijakunta ja medianäkyvyys. Heidän vaikutusvaltansa perustuu suosioon, julkisuuteen tai asiantuntija-asemaan.
  3. MEDIA – Eli tässä yhteydessä joukkotiedotusvälineet. Suursuosion saavuttaneet ilmiöt ovat lähes poikkeuksetta saaneet median vahvistajakseen. Medianäkyvyys ruokkii sekä ilmiön tunnettuutta että lisää sen mainetta.

 

JUURRUTA JA UUDISTA

 

”Ilmiön hengissä pitäminen edellyttää kekseliäisyyttä ja työntekoa, sillä huomio ja kiinnostus lopahtavat helposti.”

 

Ilmiön matka loppuu aina aikanaan. Mikään ei kestä ikuisesti. Ilmiöissä tulee aika, jolloin täytyy pohtia, että onko ilmiötä kannattavaa jatkaa vai antaako sen kuolla pois. Siinä vaiheessa tulee aiheelliseksi esittää kysymykset, että miksi alun perin ilmiötä on lähdetty rakentamaan ja mitä sillä on tarkoitus saavuttaa. Ilmiön uusiutuminen on perusteltua, kun pitkäjänteisyys palvelee ilmiön tarkoitusta. Tietysti uusiutumisessa tarvitsee olla mukana myös jotain uutta, joka toimii polttoaineena asiakkaille.

 

”Ilmiö täytyy saada vaikuttamaan ja jäämään mieliin, jopa muuttamaan pysyvästi yhteiskuntaa ja kulttuuria. Ilmiön lopullinen menestys ja vaikutus riippuvat täysin siitä, miten saavutettu suosio ja huomio saadaan käytettyä hyväksi.”

 

Olipa kyse sitten ilmiön uudistamisesta tai täysin uuden ilmiön luomisesta, ilmiö täytyy juurruttaa asiakkaisiin. Miten sitten ilmiö saadaan juurrutettua? Seuraavana siihen keinoja:

 

  1. MATERIALISOIMINEN – Kun ilmiön ympärillä on jotain pysyvää ja käsin kosketeltavaa, ilmiö ei jää vain ajatuksiksi, ideoiksi ja tarinoiksi vaan ankkuroituu reaalitodellisuuteen. Fyysiset esineet toimivat keskustelun herättäjinä ja ilmiön levittäjinä.
  2. SANASTON LUOMINEN – Jos ilmiöstä halutaan tehdä parempi puheenaihe, kannattaa sen ympärille luoda jokin oma sana tai sanasto. Tarttuvan käsitteen luominen vaatii tasapainottelua. Hyvä käsite on uniikki ja mielenkiintoinen.
  3. PERINTEET – Perinne pitää julistaa ja vakiinnuttaa. Sinnikkäästi vakiinnuta perinnettä kehittämällä aina hiukan uutta ja parempaa.
  4. LOISIMINEN – Ratsasta jonkin toisen ilmiön kanssa. Kiinnitä ilmiö johonkin merkittävään ja usein mielenpäällä olevaan asiaan.
  5. OMISTAUTUJAT – Pidä huolta alusta asti mukana olleista. Ne jatkavat toimintaansa ilmiön parissa ja haalivat samalla uusia omistautuneita seuraajia. Ne ovat yhdessä uuden ilmiön uusi ydinryhmä.

 

Tässäpä oli tiivistettynä ilmiön kaava omasta näkökulmasta. Tätä aion käyttää, kun pääsemme luomaan asiakkaillemme isoja markkinointikampanjoita, joissa tarvitaan ilmiöitä. Uskon ja toivon, että Bisnerasta muotoutuu loistava ilmiöitä luova yritys. Loppuun laitoin tekstin, jonka haluan, että Bisulaiset painavat mieliinsä. Kiitos!

 

”Ilmiöitä syntyy vain, jos ilmiön rakentajalla on rohkeutta olla aidosti ja tinkimättömästi erilainen. Älä siis hyydy vastaamaan ikiaikaisiin tarpeisiin samalla tavalla kuin toisetkin vaan mieti, mitä juuri sinä voit tehdä toisin kuin kaikki muut tähän mennessä.”

Jake Vitikainen

Osuuskunta Bisnera

 

 

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!