Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ilmiön kaava, Lauri Hilliaho & Johanna Puolitaival

Kirjoitettu 25.02.18
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho & Johanna Puolitaival
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.6. Markkinoinnin käsikirjat projekteihin

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Ilmiö perustuu tarinaan, joka leviää ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Mitä enemmän tarina herättää tunteita, sitä mieluummin ihmiset sitä jakavat. Tarinaa jakamalla yksilöt pääsevät osaksi ilmiötä ja sen herättämiä tunteita. Tarina on ilmiön sielu.”

Oletko kuullut tarinan susijengistä, Granlundin ilmaveivistä tai kylähullusta? Muistatko kuulleesi oman tai kaverisi suvun mustasta lampaasta? Entäpä oliko sinulla tai sisaruksillasi mielikuvitusystäviä? – Käsi sydämellä, vastasitko yhteenkään kysymykseen ei?

Kirjassa kerrotaan Ilmiön kaavasta – no millainen se sitten on? Kirjassa jaotellaan kaava neljään pääkohtaan, jotka kuuluvat näin:

  1. Tarinoi intohimo
  2. Sytytä innostujat
  3. Värvää vahvistajat
  4. Juurruta ja uudista

Ennen kuin sukelletaan tarkemmin Ilmiön rakentamisen eri vaiheisiin, niin nostan mielestäni kaikista tärkeimmän pointin! Ilmiön rakentajan pitää alati tarkkailla ympäristöään ja kun aika on kypsä, niin on toimittava nopeasti ja juuri oikeaan aikaan.

Tarinointi

Miksi tarina sitten on ilmiön sielu?

Selitys on varsin yksinkertainen, sillä tarinoilla on iso valta ihmismieliin. Ne ovat ihmismielen vanhin ja alkuperäinen huume. Ihmiset saavat niiden kuulemisesta ja kommentoimisesta tyydytystä. Tarinat ovat portti vahvoihin tunteisiin.

Heränneet tunteet taas ajavat sosiaaliseen kanssakäymiseen ja toimintaan. Mieti hetki omaa reagointiasi, kun olet ihastunut, vihastunut, ilostunut tai ahdistunut. Käperrytkö omaan kuoreesi vai haluatko kenties kertoa ihastuksesta tai vihastuksesta jollekin? Itselläni ainakin kielenkannat virkistyvät kyseisissä tunnetiloissa, eli haluan jakaa kokemukseni myös muille.

Hyvä tarinan tulee olla simppeli, jotta se painuu mieliin ja sitä on helppo kertoa eteenpäin. Hyvästä ja innostavasta tarinasta tulee löytyä hyötyjä ja lupauksia, jotka saavat ihmiset osallistumaan. Lupauksia on erilaisia; konkreettisia tai/ja sosiaalisia. Trendidieetti voi luvata laihtumista ja paljaskenkäily rasitusvammojen vähentymistä tai vastaavasti tuotemerkkien avulla voi kiinnittyä haluamaansa viiteryhmään (esim. I- uskonto, Adduilijat tai bemarikuskit) tai vaikkapa osoittaa valveutuneisuuttaan (esim. ekologiset vaatteet). Ikea on esimerkiksi liittänyt onnistuneesti designin ja halpatavaran. Takavuosien Tamagotchit yhdisti uuden teknologian rakkauden ja hellyyden tarpeeseen. Näissä yhdistyy siis ihmisten sosiaaliset ja materiaaliset tarpeet ja ilmiöihin osallistumisessa on usein kyse molemmista. Tarina ilmiön taustalla on siis erityisen tärkeä, joten panosta siis siihen ja testaa sen aiheuttamia reaktioita ennen lanseerausta erilaisilla ihmisillä (muista myös lapset, sillä he ovat eksperttejä tarinoiden suhteen).

Innostujat

Ilmiöt heräävät eloon vasta ihmisten toiminnan ja aktiivisuuden ansiosta. Jokainen ilmiö tarvitsee siis omat innostujansa, mutta jotta asiat eivät olisi ilmiön luomisen kannalta liian helppoa, niin kaikkihan eivät innostu samoista asioista. Miten voi siis löytää ne oikeat ihmiset, joihin ilmiön tarina ja lupaukset purevat? On siis virhe kuvitella, että ilmiösi kiinnostaisi kaikkia.

Kun olet selvittänyt, keitä ilmiösi innostaa, pohdi seuraavaksi, mistä voisit löytää näiden innostujien tiivistymiä. Missä sijaitsee nykyajan Esson baarin nurkkapöytä? Internetissä: keskustelufoorumit, Twitter- hastagit, videopalvelut ja blogit – niiden löytäminen on usein varsin nopeaa ja vaivatonta. Parempia kohtaamispaikkoja voivat kuitenkin olla kellarikerroksen kuntosali, bisnestapahtuma tai agilitykentän laita. On ilmiön onni, että ihmiset muodostavat luonnostaan yhteisöjä esimerkiksi harrastusten, jaettujen tavoitteiden, seuran tarpeen ja paikallisuuden ympärille. Alun innostujaryhmän on hyvä olla sen kokoinen, että koko ryhmä saadaan tehokkaasti käännytettyä – tiiviys tuo pysyvyyttä.

”Parhaimmillaan innostujat ovat joukko ihmisiä, jotka ovat oikealla tavalla verkottuneita, innokkaita ja aktiivisia ja joiden tarpeisiin ilmiön lupaukset tehokkaasti vastaavat.”

Jos tekemisen into saadaan tarttumaan porukkaan ja tekemistä riittää, joukko ruokkii itse kasvuaan. Tärkeää on, että innostujaryhmässä vallitsee kannustava ja kehuva ilmapiiri. Johda itse esimerkilläsi sitä luoden tai värvää yhteisöön myyriä. Anna innostujille valtaa ja luovu kontrollista, sillä sen kääntöpuoli on luovuus ja tekemisen into! Keskity itse huolehtimaan ilmiön suunnasta.

Yleisesti ihmiset rakastavat sitä, mikä on yksinkertaista ja tuttua, ja vierastamme kaikkea liian outoa. Syynä lienee ihmisten sisäinen tarve ymmärtää maailmaa ja itseään – muiden kautta?

Vahvistajat

Kun ilmiö leviää innostujien keskuudesta suuren yleisön tietoisuuteen, niin silloin vahvistajien apu tulee tarpeeseen. Heidän tehtävänsä on tiedon levittäminen, sekä ilmiön uskottavuuden vahvistus. Vahvistaja antaa ilmiölle kasvot.

Vahvistajan kolme tärkeintä ominaisuutta:

  • laaja ja/tai keskeinen kuulijakunta
  • arvostus yhteisön parissa
  • sitoutuneisuus ja oma into ilmiöön.

Tuotekehittäminen ja palvelumuotoilu on aina ollut minun sydäntä lähellä ja kirjasta löytyi mitä erinomaisin vinkki siitä, että kuluttajat ja vahvistajat kannattaa ottaa mukaan tuotteiden ja ideoiden suunnitteluprosessiin. Se sitouttaa – Ihmiset ovat ylpeitä tuotteesta, jonka suunnittelussa he ovat olleet mukana. Win-win! Uusi lastensairaala, Movember ja Wikipedia ovat hyviä esimerkkejä yhteisen tekemisen tuloksista.

Mitä muuten tulee tapahtumaan tulevaisuudessa, kun kuluttajat saadaan valjastettua pelillistämisen avulla tuotekehitykseen? Seuraako tästä oppimisen vallankumous ja vanhan koulujärjestelmän kuolema vai kenties uusia maailmaa mullistavia keksintöjä?

Juurruttaminen ja uudistaminen

  • Kun ilmiö on saavuttanut suosiota, niin älä unohda ennakkoluulottomuutta ja uudistuksia
  • Pidä fokus olennaisessa ja tarkastele ilmiötäsi kohderyhmäsi silmin
  • Valitse mahdolliset oheistuotteet harkiten, tarinaa tukeviksi
  • Muista pitää huolta innostujista

Millainen suhtautuminen minulla itselläni on ilmiöihin?

Vastaus on ristiriitainen, sillä minua kuvaa parhaiten termit innostuja, kuten myös toinen ääripää jota voisi kuvailla sanalla vastarannankiiski. Minua ahdistaa lähes kaikki suuret muoti-ilmiöt ja jonkun jutun yltiöpäinen fanittaminen. Monesti mietin, että mihin ihmiset on hukanneet aivonsa, kun instagramissa ihmiset seuraa tilejä joissa julkaistut kuvat ovat toistensa klooneja. Yksinkertaisesti voisin kiteyttää sen niin, että suurin ongelma ilmiöissä on se, että ne eivät vain mielestäni tunnu aidoilta tai sitten ne vaan tylsistyttävät minua. En ole vaan koskaan ollut mainstreamiä kestävä yksilö, mulle innostavat jutut löytyy aina päävirran yläpäästä – arvostan ekslusiivisuutta ja varhain löytämistä. Profiloin itseni vahvasti innostujien ryhmään. Useimmiten tunnistan trendit jo, ennen kuin ne ovat trendejä. Kun trendi on kuumimmillaan, olen jo lopen kyllästynyt siihen.

Ilmiöitä, joissa olisin ollut pääkolmantena jalkana mukana ei tule äkkiseltään montakaan mieleen. Ala-asteella omistin Jojon ja Tamagotchin, koska kaikilla muillakin oli. Teini-iästä eteenpäin kaikki kuitenkin muuttui kohdallani monimutkaisemmaksi ja en ole osannut adaptoitua moneenkaan ilmiöön. Haglöfs on varmaan ensimmäisiä heimoja (kirpparihaukkailun lisäksi), johon olen oikeasti halunnut kuulua ja antaa sen näkyä. Oma aivopesuni kyseiseen ilmiön pitkäaikaiseksi kannattajaksi tapahtui, kun olin Intersportissa töissä kaksitoista vuotta sitten ja meille myyjille oli järjestetty koulutus Haglöfsin tuotteista. Omasta mielestäni, se olisi voinut olla yhtä hyvin tuotekehityksen luento, sen verran päräyttäviä yksityiskohtia ja argumentteja oli tarjolla. Mähän olin sen jälkeen ihan myyty ja myydä paukutin tuotteita myös asiakkaille. Vielä tänäänkin, voisin alkaa kertomaan Haglöfsin tuotteista suu vaahdossa. Uskallatko kysyä?

Haglöfs kolisuttelee minun arvoja monella tavalla edelleen: laadukkaat pitkäikäiset tuotteet, tarkkaan mietitty toiminnallisuus, visionäärinen vaatteiden kaavoitus!, esteettisyys, hienot yksityiskohdat ja värit. Brändin ilme ja markkinointimateriaali ovat kaunista katsottavaa ja ne saa huokailemaan, joten myönnetään, myönnetään että en ole immuuni ilmiöille.

En omista I- uskontoon liittyviä tuotteita, koska se saa minussa aikaan liian negatiivisia tuntemuksia. Itse aistin kyseisen ilmiön ympärille kehittyneen mielestäni kyseenalaisen ajatusmaailman. ”Rahalla voit ostaa itsesi menestyjien joukkoon, koska kaikilla menestyjillä on IPhone”. Itse olen ainakin useita kertoja kuullut jonkun ihmisen suu vaahdossa selittävän, että tuote on ylivertainen ja kaikkien muiden tuotteet on p*****a. Ilmiöön liittyvä ehdottomuus saa minut ahdistumaan ja se, että olennaisena osana vaahtoamista on muiden tuotteiden dissaus. Olenko tämän havainnon kanssa yksin vai ärsyttääkö se jotain muutakin? Eniten mietin ennen kaikkea sitä, että mistä se on saanut alkunsa?

I-tuotteiden eriomaisuudessa on varmasti paljon totuusperääkin, mutta itseäni tämä ajatusmalli ärsyttää niin paljon, että se on ainakin näihin päiviin saakka estänyt minua hankkimasta kyseisiä tuotteita. Jos omistaisin, niin minusta ikään kuin tuntuisi, että olen ostanut parempaa ihmisyyttä yleisen ajatusmallin takia ja kuulun nyt parempien uniikkien ihmisten kerhoon. Ajatus saa minut voimaan huonosti. Tätä ajatusmaailmaa korostaa myös se, että jokaisella vimpaimella on omanlaisensa latauspiuha ja käsitettä yhteensopivuus ei tunneta. Tätä kirjoittaessani naurahdin itselleni, mutta hei kyllä tollainen juttu kertoo yrityksen yhteistyökyvyttömästä arvomaailmasta jo jotain…

Mä vaan toivon, että kaikkien ihmisten annetaan olla erilaisia ja omanlaisiaan ja lopetetaan tasapäistäminen. Asioita ja tuotteita pitää muistaa katsella erikanteilta ja usein absoluuttista paremmuutta ei ole olemassa. Kukaan ihminen ei ole sen parempi ihminen, vaatteiden, asuinmuodon, auton tai minkään muunkaan ulkoisen tekijän ansiosta. Kiteytettynä, en osallistua ilmiöihin, jotka eivät tue arvomaailmaani, sillä en halua olla aivoton laumaeläin.

Kuukauden Waltari – kilpailuun olen soveltanut Ilmiön kaavaa:

1. Tarinoi: Kirjojen lukemisen ei tarvitse olla yksin puurtamista – innostetaan toisiamme asiassa ja palkitaan onnistujia

2. Globis on tämän ilmiön innostaja ryhmä ja valmentajat sen myyriä, tiimeistä toivotaan löytyvän lisää innostujia kevään aikana

3. Vierailevat tuomarit ovat vahvistajia

4. Vielä eletään luomisen aikakaudella ja juurruttamisen ja uudistumisen aikaa koittaa syksyllä, jos kilpailua halutaan silloin vielä jatkaa.

Imiöiden maailmassa tapanani onkin löytää ne omat pienet bileet, niin hei sehän ei introverttia yhtään haittaa. Nyt väitänkin, että ektrovertit ovat alttiimpia ilmiöiden aiheuttamille houkutuksille, koska kyllähän heitä kiinnostaa porukkaan kuuluminen ihan eri mittakaavassa, kuin introverttejä. Väitän ekstroverttien olevan ilmiöiden syntymiselle yhtä tärkeä, kuin kanankakka kasvimaata koristaville kasveille.

Ilmiön kaava

Mari Leskinen
045 676 7796

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!