Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Inbound Marketing

Kirjoitettu 12.12.18
Esseen kirjoittaja: Jani Tuoriniemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: Inbound Marketing: Get Found Using Google, Social Media and Blogs
Kirjan kirjoittaja: Brian Halligan & Dharmesh Shah
Kategoriat: 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjassa kerrotuissa esimerkeissä kerrotaan muun muassa miten Barack Obama käytti suunnitellusti presidentinvaalikampanjassaan Facebookia (Inbound-markkinointi), omia nettisivujaan (Inbound-markkinointi), Twitteriä (Inbound-markkinointi), YouTubea (Inbound-markkinointi), sekä LinkedIniä (Inbound-markkinointi) itsensä markkinoimiseen, sekä presidentinvaalien voittamiseen. Kirjan julkaisun jälkeen taisihan myös Donald Trump käyttää Twitteriä aika ahkerasti, ja taisihan hänkin myös vaalit voittaa.  Ei näemmä mikään turha kapistus tuo Inbound-markkinointi, jos sen avulla voi päästä maailman vaikutusvaltaisimman maan Presidentinvirkaan.

Inbound-markkinointi on siis markkinointia, joka koostuu pääasiassa mielenkiintoisen sisällön tuottamisesta nettiin. Asiakas itseohjautuvasti hakeutuu vuorovaikutukseen markkinoijan kanssa.

Markkinointi ei saa olla enää pelkkää huutelua, vaan markkinoin pitää tarjota jotain oikeasti arvokasta asiakkaalle. Esimerkiksi blogin pitäminen jossa jaetaan mielenkiintoisia blogi-kirjoituksia/postauksia, joita asiakas mielellään lukee/katsoo.  Ei siis markkinoida tuote edellä, vaan tuotteen markkinointi kulkee siinä sivussa, kun asiakkaat nauttivat muusta tuottamastasi mielenkiintoisesta sisällöstä.

Tärkeää inbound-markkinoinnissa on, että sen tehokkuutta voidaan seurata. Sivujen kävijämäärät, kuinka paljon somessa on seuraajia, kuinka monta ihmistä tykkää julkaisuistasi, kuinka monta ihmistä merkitsee sinut eri asioihin ja niin edelleen. Kaikki nämä asiat ovat tärkeitä ottaa huomioon ja tietysti enemmän näitä tietää suurempaa lohkoa markkinapaikasta sinulle.

Toinen tärkeä asia hyvän inbound-markkinoinnin aikaan saamiseksi on kirjan mukaan linkittyminen. Aina kun laitat jotain nettiin, siitä syntyy linkki. Aina kun ihmiset jakavat nettiin laittamasi asian, linkkisi vahvistuu. Mitä enemmän linkkejä johtaa sinun sivuillesi, sitä korkeammassa arvossa hakukoneet pitävät sivuasi ja sen seurauksena enemmän ihmisiä löytää sinun sivusi. Mitä enemmän ihmiset jakavat sinun asioitasi netissä sen parempi.

Se miksi itse näen Inbound-markkinoinnista tulevan tulevaisuudessa suosittua, on se, että se on täysin ilmaista, ja se asiakaskunta minkä se saavuttaa voi olla yhtä suuri, tai jopa suurempi kuin perinteisissä muissa markkinointikanavissa. Ja kyllähän kaikkien ihmisten mielenkiinto syttyy, kun tarjolla on ilmainen lounas. Markkinoinnissa oma nerous ja viisaus tulee siis olemaan suurempia avainsanoja kuin suuri pääoma joka löytyy markkinointibudjetista.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!