Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Innovatiivinen otsikko

Kirjoitettu 12.03.13
Esseen kirjoittaja: Antti Reijonen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Screw it, Let's do it
Kirjan kirjoittaja: Richard Branson
Kategoriat: 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet, 9.07. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjassaan, Screw it, Let’s do it, Richard Branson kertoo, mitä periaatteita noudattamalla hän on päässyt huipulle. Hänelle onkian Virginissä annettu lempinimi “Mr. Yes”, koska hän sanoo erittäin harvoin ei uusille ideoille ja liikemahdollisuuksille. Hänen periaatteensa eivät ole mitenkään ihmeellisiä, vaan ne ovat täysin arkipäiväisiä ja niitä voi soveltaa kuka vaan. Valitettavasti erittäin moni unohtaa hyödyntää näitä erittäin helppoja ohjenuoria.

Hauskuus
Itse olen huomannut, että valitettavasti myös Innomossa hauskuus on unohdettu. Olemme keskittyneet liian kovasti tuloksen tekemiseen ja virheiden etsimiseen. Branson sanookin, että hänelle raha on ollut vain mahdollistaja eikä itseisarvo. Olemmekin ajautuneet tilanteeseen, jossa emme teekkään enään hauskoja projekteja. Keskitymme vain rahan tekoon myymällä muiden tuotteita. Emme enää innovoi mitään hauskaa, vaan yritämme tahkoa rahaa, jotta pysyisimme edes irti velkakierteestä. Ehkä yksi syy meidän kannattamattomuuteen onkin se, ettemme tee enään mitään inspiroivia projekteja. Kaikki tuntuu työltä, josta emme nauti. Ainoa syy nousta sängystä on se, että on pakko.

Itselleni nukkumisesta on tullut ainut vapaalle vaihtamis keino. Se ei ole tervettä, sillä elämässä täytyisi olla muitakin keinoja vaihtaa vapaalle kuin tajunnanpoistaminen. Nykyajan mobiililaitteet ovatkin mahdollistaneet taskutoimiston mukana kantamisen 24/7 ja näin ollen koko ajan saatavissa olevuuden ja sen tunteen. Tästä syystä Richard Branson ei tukenutkaan mobiililaitteita, vaan mieluummin  käytti lankapuhelinta. Näin ollen toimistosta poistuessaan, hän oli vapaalla, eikä häntä saanut kiinni.

Olenkin jo aiemmissa esseissä kirjoittanut, että meidän kannattaisi karsia pois myyntiprojekteja, sillä emme pysty pitämään sitä lupausta, jonka olemme asiakkaalle antaneet. Sekös pilaa maineen, kun lupaat 100 kontaktia viikossa, mutta toimitatkin vain 0-50! Muiden tuotteita pukkaa ovista ja ikkunoista, vaikka ketään ei kiinnosta hoitaa edes nykyisiä kunnolla! Kirves käyttöön jaronskilla kädellä karsimaan! Siten vapautuu aikaa innovoida lisää projekteja, joista me inspiroidumme. “Have fun and the money will come and in turn so will your goals,” Bransonia lainatakseni.

Tämä ei kuitenkaan käy käden käänteessä, vaan jokaiseen projektiin pitää varautua kunnolla ja suunnitella, tuotteistaa ja asettaa tavoitteet. Ei sotaan soitellen lähdetä. Olemmekin tässä hieman turhan noviiseja, sillä yleensä suunnitteluvaihe jääkin liian hötöksi. Riskeihin varautuminen ja riskin hallinta, ovatkin erittäin tärkeitä asioita suunnittelussa. Esimerkiksi Keilahalli Kaadossa, meidän kannattaa välttää hallitsemattomia riskejä. Riskejä, joihin meillä ei ole minkäänlaista vaikuttamis mahdollisuutta. Mahdollisesti tehdä myös “Mitä jos?” -lista, johon listaamme mahdollisia juonenkäänteitä, jotka saattavat ilmaantua haittaamaan liiketoimintaa. Onkin paljon helpompaa napata listasta jo valmis Plan B, kun ongelma ilmestyy, kuin alkaa siinä myrskynsilmässä miettimään mahdollista ratkaisua.

Branson painotti myös oikeiden ihmisten löytämistä.Häneltä löytyi niin kova luotto omiin ihmisiinsä, että hän uskalsi jättää heidät keskustelemaan levy-yhtiö EMI:n ostamisesta, kun hänen itsensä täytyi lähteä kuumailmapalloilemaan. Innomossa on erittäin haastavaa löytää ne oikeat ihmiset ympärilleen. Ylipäätään saada ihmisiä ympärilleen. Koska kyse on yleensä jostain myyntiprojektista, johon tarvitsisi lisää ihmisiä, kukaan ei ole innostunut, sillä jokainen on korviaan myöten täynnä niitä. Mutta kun kyse on jostain aivan muusta, niin kyllä silloin alkaa aikaa löytymään. Tästäkin syystä, myyntiprojektit pois!

Jotenka, mitenkäs tästä lähdetään tätä tilannetta kehittämään?

1. Chop Chop, kannattamattomien ja kiinnostamattomien myyntiprojektien karsiminen, josta johtaa
2. Lisää aikaa innovoimiseen ja tuotteistamiseen, jotta saadaan lisää uusia innostavia projekteja, joissa motivaattorina ei ole vain raha
3. Asiakkaille luvataan realistiset luvut, eikä kuuta taivaalta. Jos kiinnostus ei riitä täyttämään tavoitteita, jätä projekti!
4. Radiohiljaisuudesta sopiminen, jotta jokainen saa vaihdettua vapaalle. Innomo ei ole koko elämä!

Antti Reijonen
Osuuskunta Innomo
044 7242801
Antti(ät)Innomo.fi

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!