Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Instagram ja Youtube somekanavat ja markkinointi

Kirjoitettu 08.06.18
Esseen kirjoittaja: Emilia Niemi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Instagram ja Youtube markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Mark Robertson,
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Instagram marketing

Instagram yhdistää sekä brändit että kuluttajat. Instagram on tällä hetkellä kaikista tärkein media, jonka vuoksi kaikkien yrityksien tulisi opetella käyttämään sen kautta markkinointia. Instagramin kuukausittainen käyttäjämäärä on jo 800 miljonaa ja jatkuvasti satelee lisää.

Instagramissa visuaalisuus on se juttu. Se on innostava, inspiroiva ja täynnä elämää. ”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.”

Instagram on hyvä markkinointikanava, sillä siellä pääsee asiakkaiden kanssa suoraan kontaktiin rennommassa ilmapiirissä. Tarinan kerronta on tärkeää. Tarinan on oltava helposti lähestyttävä ja tärkeä.

On hyvä muistaa, että hyvä postaus jää mieleen, joten postauksiin kannattaa käyttää aikaa. Yrityksen feedissä on oltava tietty linja, jotta kuvat sopivat jotenkin yhteen ja feedi näyttää houkuttelevammalta. Yrityksellä täytyy olla strategia, kuinka he käyttävät Instagramia markkinointivälineenä.

Kuvat on oltava tarkkalaatuisia, ja filtterit on tarkoitettu käytettäväksi. Mutta tässä on hyvä muistaa kuvien yhteensopivuus, jottei feedistä tule liian kirjava filttereiden vuoksi. Kuvien teksti täytyy olla lyhyt mutta ytimekäs. Kysymys on aina hyvä, sillä se herättää hieman katselijoita.

Päivitykset olisi hyvä tehdä 1-3 kertaa päivässä.

Instagramin päivityksien myötä sinne on tullut myös Snapchatin tyylinen tarina mahdollisuus tai jopa live video. Tämä uusi Instagram stories on ihan täysin räjähtänyt käsiin, sitä käyttää 200 miljoonaa ihmistä joka päivä. Live videot ovat spontaanisia ja tuovat asiakkaita vielä lähemmäs yrityksen arkea ja tekevät sen vielä enemmän läpinäkyväksi.

Yrityksen kannattaa luoda jokin oma hasgtag Instagramiin. Sellainen jonka asiakkaat tunnistavat, eikä sitä voi sekoittaa muuhun.

Miten saadaan seuraajia? Seuraajien kalasteleminen käy helposti erilaisten kipailuiden avulla. Esimerkiksi postataan kuva, jossa arvotaan jotain päivityksestä tykänneiden ja yrityksen sivun tykänneiden kesken.

Tänä vuonna Instagramiin on tullut myös yhä enemmän myyntimahdollisuuksia yritykselle. Eli Instagramiin on tullut myyntiinohjaavia työkaluja kuten collection-mainokset sekä tuotteiden tägäys kuvapostauksiin. Tutkimuksien mukaan Instagram vaikuttaa eniten 15-29 vuotiaiden naisten ostopäätöksiin.

Youtube markkinointi

Aloitetaan siitä, että luodaan käyttäjä Youtubeen. Valitaan kategoria esimerkiksi tuotteet ja palvelut tai fitness. Tämän jälkeen voit ladata videoita omalle käyttäjällesi. Käyttäjänimelle on järkevää tehdä napakka ja hyvä teksti yrityksestä.

Kun videoita aletaan tekemään, on tärkeää miettiä mitä kuvaa. Mitkä ovat vahvuutesi? Miten erotut muista? Tee videoita, josta itse tykkäät ja nautit niiden tekemisestä. Jos videointi on pakkopullaa, voin sanoa, että se myös näkyy. Et saisi joutua tilanteeseen, jossa joudut oikeasti etsimään aiheita mistä seuraavaksi höpöttelisi. Aiheiden on tultava omasta itsestään ja halusta kuvata niitä asioita.

Youtube videoiden tekeminen voi olla hauskaa ja tuottoisaa samaan aikaan. Youtube on kanava, jossa sponsorit etsivät ja uusia sponsoroitavia jatkuvasti.

Miksi videot ovat niin suosittuja nykypäivänä? Videot ovat loistava tapa tappaa aikaa. Jos odotat bussia pysäkillä tai istut autossa monta tuntia, videot ovat hyviä viihdykkeitä. Myös esimerkiksi Facebook on muuttunut hieman entisestä, sillä nykyään uutissivu on yleensä täynnä erilaisia videoita.

Hyvä video on sellainen mihin uppoaa ja se vetää sinut mukaansa. Videossa on myös jokin sanoma ja se saa katsojan tekemään jotain.

Nykyajan nuoriso eli 2000 luvun puolella syntyneet ovat niitä, jotka tuntevat Youtuben kuin omat taskunsa. Youtube on noussut nykypäivänä hurjasti ja uskon että nousee vielä lisää. Monet yritykset ovatkin ottaneet koppia uudesta erilaisesta somekanavasta, mutta ei suinkaan kaikki. Miksi Youtubeen sitten tulisi tutustua? Jos ajatellaan, että nämä 2000 luvun puolella syntyneet nuoret ovat jo pienempänä älyttömän lahjakkaita näissä asioissa, mikä tilanne on 10 vuoden päästä? Nämä 2000 luvun puolella syntyneet tuovat yhä enemmän ja enemmän työelämään tätä videokulttuuria. Siinä vaiheessa huomataan, kuka yritys on pysynyt mukana ja kuka ei. Videot herättävät katsojallaan tunteita.

Youtubesta on myös noussut vloggareita, jotka ovat ihan tavallisia nuoria ja tykkäävät videoiden otosta. Heille saattaa olla monia kymmeniä tuhansia seuraajia. Nämä seuraajat kuuntelevat tarkkaan mistä hän puhuu ja tekevät esimerkiksi ostopäätöksiä heidän mukaan. Mennään siihen, että monet yritykset alkavat maksaa näille vaikuttajamarkkinoijille mainonnasta.

Miten itse aion hyödyntää näitä kanavia? Saunakahvilalla meillä on käytössä Facebook, Instagram, Snapchat sekä Youtubea olemme miettineet myös. Youtube on siitä hankala, että siihen tarvitsee videopersoonan. Meillä on kuitenkin hyvää se, että meillä on 5 nuorta työntekijää ja heille yhdeksi työtehtäväksi on annettu somen päivittäminen. Olemme antaneet heille varsinkin nämä nuorekkaimmat kanavat kuten Snapchat, Youtube ja Instagram. Tulemme testaamaan ehdottomasti Instagramin uusia myyntiinohjaavia työkaluja. Laitamme kahvilan tuotteista ja annoksista kuvia ja tuotteistamme ne päivitykseen.

Yrityksellä, jolla on laaja kohderyhmä on oltava monta eri somekanavaa. Myös päivitykset täytyy olla erilaisia eri somekanavissa.

Youtubessa olemme ajatelleet tehdä Saunakahvilan arkea hieman näkyvämmäksi. Myös markkinointivideot sisällytetään kanavaan. Youtube videoita on taas helppo jakaa Facebookiin ja sitä kautta saada aluksi näkyvyyttä. Youtubessa esimerkiksi My day in Saunakahvila, annoksien testaus video ja tapahtumavideot voisivat toimia.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!