Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Instagram-markkinoinnin webinaari

Kirjoitettu 25.08.19
Esseen kirjoittaja: Anne Palmu
Kirjapisteet: 1
Kirja: Instagram-markkinoinnin webinaari
Kirjan kirjoittaja: Tradenomiliitto TRAL ry
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ilmoittauduin Tradenomiliiton tarjoamaan Instagram-markkinoinnin webinaariin, joka järjestettiin toukokuun puolessa välissä. Ajankohdasta (= LC:n jälkimainingit) johtuen tutustuin webinaarin materiaaleihin vasta jälkikäteen. Webinaarin piti Lotta Kinnunen, ”Creative Consultant” yrityksestä Someco. Webinaarin tarjoama hyöty oli laihanlainen, eikä Instagramin kanssa puuhailleelle tullut paljonkaan uutta tietoa. Näen kuitenkin tärkeänä kerrata välillä tuttujakin juttuja ja tarkistaa, että kurssi on edelleen haluttuun suuntaan.

Webinaarista bongaamiani asioita:

 

Ole johdonmukainen

Eli pidä kuva- ja tekstisisältö yhdenmukaisena. Kuvien pitäminen tyyliltään samantyyppisinä on useimmiten aika helppoa ja itsestään selvää, mutta -ainakin näin uskon- tekstin kohdalla asia saattaa unohtua. Tekstin tyyli ja pituus tulisi valita sen mukaan, mikä rooli kanavalla on yrityksen viestinnässä. Webinaarissa esiteltiin neljä mahdollista vaihtoehtoa:

  1. Mikroblogi. Pidempi, tarinankerronnallinen teksti.
  2. Less is more. Yhdestä sanasta kokonaiseen lauseeseen
  3. Dear Eki. Neuvoo ja auttaa seuraajia
  4. Journalistinen. Sävytön, tiedottava teksti, joka siirtää informaatiota tehokkaasti

Yrityksen tulisi valita jokin tyyli sekä kuville että tekstille ja pysyä siinä. Hankalinta tämä on yrityksissä, joissa somea ylläpitävät useat henkilöt ja postauksia toteutetaan impulsiivisesti. Markkinointiohjeisto (ja sen noudattaminen) on ratkaisu tähän, eli sovitaan etukäteen tekstin sävy, tyylit ja filtterit, joita kaikki käyttävät pyörittäessään somea.

Vaikka yhtenevä tyyli tuntuukin itsestään selvältä asialta, koen itsekin sen kanssa hankaluuksia. Innostun milloin mistäkin ja kyllästyn nopeasti. Välillä olisi mukavaa tehdä juuri sellaista mikä sattuu huvittamaan miettimättä punaisia lankoja. This is marketing -kirjassakin sanottiin, että samaa viestiä pitää toistaa vielä siinäkin vaiheessa, kun se tulee omista korvista, kollegan korvista ja kavereidenkin korvista ulos, siis aivan lopulliseen kyllästymiseen saakka. Vasta siinä vaiheessa tavallinen kuluttaja-asiakas alkaa ehkä huomata jonkin punaisen langan olemassa olon.

Näe julkaisemasi kuva houkuttelevana otsikkona, kuvateksti artikkelisisältönä. Kuva on siis Instagramissa se, joka onnistuessaan houkuttelee pysähtymään ja katsomaan mitä sen alla lukee ja jopa klikkaamaan eteenpäin yrityksen sivuille.

Kiinnitä huomiota kokonaisuuteen ja rytmiin

Webinaarissa kehoitettiin kiinnittämään huomiota myös kokonaisuuteen ja rytmiin. Ylläolevasta kuvasta käy ilmi, että esimerkkinä oleva kuvittaja julkaisee kuvansa kolmen sarjoissa, jotta kokonaisuus on tasapainoinen. Tällainen tili näyttää paitsi hyvältä, se myös tarjoaa seuraajilleen vaihtelua poikkeamatta valitusta tyylistä. Instagram-tilillä voi siis olla erityyppistä sisältä, kunhan sitä on tasaisesti, eikä tule sellaista vaikutelmaa, että postailija toimii hetken mielijohteesta. Omaa silmääni miellyttää, jos tilillä on sekä lähi- että kauempaa otettuja kuvia. Tai sitten muunlaisia vastakohtia: runsaasti yksityiskohtia/vähän yksityiskohtia, vaaleita/värikkäitä ja tummia kuvia jne.

 

Ole aktiivinen silloin kun seuraajasi ovat

Webinaarissa neuvottiin tietenkin käyttämään kanavien tarjoamia työkaluja analytiikan seuraamiseen. Tämä on todella tärkeää ja samalla todella haastavaa. Haastavaa siksi, että kävijätietojen ynnämuun datan seuraaminen kuulostaa vaivalloiselta, vaikka onkin sikahelppoa. En tosin tiedä koskeeko tämä vaivalloisuuskuvitelma ketään muuta kuin minua. Eikä enää minuakaan, sillä webinaarin inspiroimana klikkasin työskentelemäni yrityksen tilin auki, sieltä kolmea viivaa sivun ylänurkasta, sieltä kävijätietoja ja kappas, opin parissa minuutissa minkä ikäiset, sukupuoliset ja missä kaupungeissa asuvat yrityksen seuraajat. Ja mihin vuorokauden aikaan he tiliä seuraavat. Mielenkiintoista oli myös nähdä konkreettisia lukuja siitä, kuinka moni oli tullut asiasanojen (eli hashtagien #) johdattamana. Tästä tiedosta pystyy päätellä, mitkä sanat vetävät porukkaa ja mitkä eivät. Kävijätiedoista ei toistaiseksi kuitenkaan löydy erottelua kertomaan millä yksittäisillä asiasanoilla haettiin minkäkin verran.

En ihan tarkalleen tiedä, millä perusteella postaukset asettuvat jonoon seuraajien aloitussivuille ja miten julkaisuaika vaikuttaa sijoittumiseen. Se ei tietääkseni kuitenkaan toimi ihan niin yksinkertaisesti, että ”aikajärjestyksessä”. Yritykselle on kuitenkin huono, mikäli julkaisua ei ole ensinkään tehty siihen kellonaikaan mennessä, kun seuraajat niitä speksien mukaan kiivaimmin katsovat. Instagramissa ei jostain käsittämättömästä (!) syystä vieläkään (!!) pysty ajastamaan julkaisuja, joten sormi täytyy olla lähetä-näppäimellä siinä vaiheessa, kun julkaisun haluaa ilmoille. Kuulemma avustavia ohjelmiakin on, mutta ainakin aiemmin mm. Later-ohjelma lupasi ajastaa instajulkaisut, mutta siinäkin tapauksessa piti itse olla lähetysaikaan tietokoneella.

 

Kerro palvelulupauksesi biossa

Tämä on tärkeä juttu, joka pistää pohtimaan, mikä on kanavan tarkoitus asiakasnäkökulmasta, mitä sillä halutaan asiakkaille tarjota. Näkisin, että biossa tulee kertoa nimenomaan, mikä on kanavan tarkoitus, ei yrityksen yleisesti. Kaupan alan yrityksen somekanava saattaa esitellä uutuuksia, kertoa kampanjoista tai vaikka näyttää yrityksen arkea kulisseissa. Lopullisena tarkoituksena on asiakkaiden sitouttaminen ja myynnin lisääminen, mutta tätä ei kannata kirjata bioon.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!