Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

It’s not how good you are, It’s how good you want to be!

Kirjoitettu 22.04.14
Esseen kirjoittaja: Jari Savolainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: It's not how good you are, It's how good you want to be
Kirjan kirjoittaja: Paul Arden
Kategoriat: 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 7. Innovointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjan alkupuolella (s.28) löytyi ensimmäinen mielenkiintoinen kappale. Kappaleessa kerrotaan hyvinkin samanlaisia asioita, mitä kävimme juuri viime kirjatreeneissämme. Vastuunotosta ja muiden syyttämisestä sekä tiukkojen tilanteiden väistämistä.
Jos olet mukana tekemässä jotakin tiettyä asiaa, joka jostakin syystä meneekin päälaelleen, älä syytä tästä muita. Jos olet koskettanut omalla tekemiselläsi johonkin, hyväksy myös täysi vastuu siitä mitä lopputulos tuo.
Monesti itsekin kiinnitän muiden toimintaan enemmän huomiota kun omaani. Karu totuushan on, että eniten pystyn vaikuttamaan omaan panokseeni ja parantaa sitä aina kattoon asti. Muut työkaverit joko seuraavat esimerkkiä tai tekee asiat jollain muulla tavalla. Joka tapauksessa olen panostanut itse niin paljon kuin koskaan voin. Tämän takia on äärimmäisen tärkeää löytää dynaaminen ryhmä tekemään jotakin tiettyä projektia. Kun jokainen projektiryhmäläinen on samalla aaltopituudella, ymmärtäminen ja toimiminen on paljon helpompaa ja tehokkaampaa. Ehkä suurimpana ”eye openerina” toimii juuri se, että vaikka itse olet antanut 100% tehokkuudestasi ja panostanut työhösi täysillä, se ei lopputuloksen vastuuta siirrä yhtään muualle. Jos itse onnistuu ja muu projektiryhmä ei olekaan päässyt eteenpäin samalla tavalla, projektin lopputuloksesta on kannettava vastuu.

 

Kirjassa on lueteltu muutamia asioita, jotka ovat yleisimpiä tekosyitä epäonnistumiselle:

  • Tehtävänanto oli uskomattoman huono
  • Tarvitsen paremman kumppanin
  • Ei ollut tarpeeksi rahaa tehdä sitä tarpeeksi hyvin
  • Toimeksiantaja ei kuunnellut minua/meitä
  • Olin liian kiireinen muiden projektien kanssa
  • Minulle ei annettu tarpeeksi aikaa
  • Asiakas vei kaikki parhaat ideat

Itse pystyn allekirjoittamaan jokaisen näistä. Voisin jopa sanoa, että poikkeuksetta jokaisessa projektissani jollakin projektiryhmässä olijalla on ollut jokin ylläolevista tekosyistä sekoittamassa toimintaa. Toivottavasti jokainen lukija ymmärtää, että jos pystyt samaistumaan näihin kohtiin, jokin on hullusti. Muista, ne ovat tekosyitä!

 

“When it can’t be done, do it. If you don’t do it, it doesnt exist”

 

Varasta & Jaa

Minulla alkoi akatemiahommat ehkä vähän epävarmemmalla tavalla, kun meidän asiakkaalle esittämät ideat menivät käytäntöön asti ilman meitä. Suoraansanottuna idea varastettiin. Tämän jälkeen olen ollut todella varovainen, minkä verran pystyy kertomaan eteenpäin omasta ideasta ilman minkäänlaisia sopimuksia. Tässä kirjassa painotettiin myös tätä jakamisen tärkeyttä. Jos ideoita omii liikaa ja ei koskaanjaa sitä eteenpäin, voi olla että juuri se idea kuihtuu kasaan. Joku muu henkilö tulee keksimään saman idean ennemmin tai myöhemmin.  Vaikka vieläkin yritän suojella liikaa tiettyjä ideoita, tulen kokeilemaan tämänkin kirjan kehotusta, jossa ideat jaetaan avoimesti eteenpäin.
Mitä enemmän annat omaa tietämystäsi ja osaamistasi muille, sitä enemmän saat sitä myös takaisin. Ideat ovat yleistä tietämystä. Niitä ei tulisi omia liikaa.

 

Anna kaikkesi jokaiseen projektiisi!

Admit it, jokainen meistä on akatemian aikana odottanut juuri sitä oikeaa, täydellistä projektia/tehtävänantoa täydellisen asiakkaan kanssa. Tällaista tilaisuutta ei tule eteesi lähes milloinkaan. Mikäli edessäsi on projekti, tee se täysillä. Vaikka kuinka pienen yrityksen kanssa teet nappikauppaa, tee se nappikauppa hyvin. Vaikka juuri se työ ei olisi lähellekään sitä mitä itse haluaisit tehdä, älä ruikuta vaan tee se niin hyvin kuin ikinä pystyt. Kuinka moni teistäkin pystyisi sanomaan ettei juuri sinunkin tämänhetkisissa projekteissa olisi edes pienenpientä mahdollisuutta luoda tulevaisuutesi? Ei se tule olemaan helppoa jos vihaat asiakkaille soittamista. Jokatapauksessa, meni asia miten päin hyvänsä, voit olla aina ylpeä että annoit kaikkesi projektisi eteen. Jotta pääsee käsiksi niihin omia intressejä hipoviin projektinalkuihin, on kerättävä jonkinsortin ammattimaisuus ja maine. Kun asiakkaat tietävät että työ kuin työ onnistuu mutkitta, he alkavat luottamaan entistä enemmän. Tämän kautta he antavat yhä vaativampia sekä ehkä mielenkiintoisempia toimeksiantoja, joka kertoo eteenpäin liikkumisestasi.

Anna kaikkesi joka tilanteessa. Et voi hävitä. Kehityt. Uskot!

 

Jos se vuan ei ossoo ostoo?!

Liian monesti itsekin innostun omasta tuotteesta niin paljon, että unohdan asiakkaan todellisen tarpeen. Asiakkaalla on usein käsitys siitä, mitä hän haluaa. Jos tarjoat asiakkaalle jotain mitä sinä haluat, mutta hän ei, asiakas voi hyvinkin helposti kieltäytyä ja sanoa että  -”Ei tuo ole sitä mitä minä haluan”! Jos näytät hänelle ensimmäisenä hänen oman tarpeenmukaisen ratkaisun, hän on rentoutuneempi ja valmis katsomaan tarkemmin tarjontaasi.  Anna asiakkaalle juuri sitä mitä hän haluaa. Hän voi hyvinkin antaa sinulle sen mitä itse haluat. Summauksena, älä mene tuote edellä, mene asiakas ja hänen tarve edellä!

 

“if you cant solve a problem, its because youre playing by the rules.”

 

Hyvin helposti luettava kirja. Kirjassa ei käytetty hirveämmin esimerkkiselityksiä, joka oli todella hyvää vaihtelua. Jokainen aukeama kirjasta sisälsi lähes poikkeuksetta oman pointin, hiukan ”Banappelsiini”-kirjan tavoin. Jokaisen aukeaman karkea pääpointti avautuu jo pelkän otsikon kautta. Tämän vuoksi lisäsin muutaman quoten reflektiooni. Loppupeleissä todella mukava kirja, mutta hyvinkin pintaliitäjä. Kirjassa ei pureuduta mihinkään pointiin syvälle. Tämä on mielestäni aika-ajoin virkistävää.

Suosittelen kirjaa ns. kevyenä välikirjana.

 

Top 3 käytäntöön:

  1. Anna kaikkesi joka projektissasi, älä alisuoriudu!
  2. Älä piilottele ideoitasi vain oman pään sisällä.
  3. Pyri jatkuvasti eteenpäin!

 

Jari Savolainen
Osuuskunta Idealeka

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!