Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Itsensä brändäys!

Kirjoitettu 26.01.14
Esseen kirjoittaja: Aleksi Ihalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Ikimuistoinen kohtelu luo lengendan!

 

Jokaisella on varmasti jossain vaiheessa elämää tullut vastaan, jokin tapahtuma/tilanne missä on saanut aivan mahtavaa palvelua tai joku on pystynyt luomaan sinulle ikimuistoisen kokemuksen. Miksi sitä ei voi tapahtua useammin? Olemmeko liian kaavamaisia ja vanhoihin tapoihin jäykistyneitä pohjolan juntteja? Minä en ainakaan halua olla. Lukiessani tätä kirjaa otin yhden aihepiirin mihin voin tietoutta soveltaa ja löysinkin hurjia ajatuksia, joista käyn muutamia läpi kanssasi.

”Verkostoituneet ja sulavakieliset leimataan Suomessa usein lipeviksi. Myynti on monien suomalaisten mielestä rahvaanomaista. Oikeasti markkinointi on myyntiä. Ja brändäys tuotteen tai palvelun ominaisuuksien kultivointia vaikuttavuudeksi”.

Puhun itsekin myynnistä liian usein, kuin se olisi ainut oikea tapa saada tulosta aikaan. Myynti mielletään usein liian suppeasti, se on markkinointi se on brändäystä se on kaikkea mitä teet ja miten olet. Ei asiakkaasi mieti ensimmäisenä oletko hyvä myymään, hän miettii mielikuvaasi sinusta kun astut tilaan ja miten luot vaikutelman, sitä kautta ajatukset siirtyvät vasta aiheeseen. Oma käytöksesi vaikuttaa omaan brändiin enemmän kuin se mistä tulet tai mitä olet tehnyt, vaikka joku on kuinka kiinnostunut siitä mistä tulet, mutta sinä et ole yhtään kiinnostava, ei sinua jakseta kuunnella. Ei sinun tarvitse olla tylsä, pidä hauskaa ja tuo itsesi esille, hölmöilemälläkin saa paremman mielikuvan luotua kun olemalla tylsä.

Se mitä kautta lähdin ajattelemaan tätä kirjaa, niin oli Learning Expedition, koska siinä on haasteena sen tuominen esille. Kun aluksi lähdin miettimään mitä kautta sitä pitää lähteä myymään, oli kauhean vaikea keksiä mitään suoraa ratkaisua. Kun mietin miksi ne ihmiset ketkä siihen tulevat, niin suosittelisivat sitä tutuilleen ja kollegoilleen, niin meidän täytyy saada se heille ikimuistoisesti mieleen jääväksi kokemukseksi. Kun teemme kaiken niin hyvin kuin pystymme ja saamme heidät haluamaan tapaamaan meitä uudestaan, niin on uusien kontaktien luominen paljon helpompaa.

 

Persoona brändi on valttia

–       Brändikkyyttä ei voi peittää: käytöksesi kertoo arvoistasi

–       Tunnista muiden brändipanssarit. Kylmyys ja kovuus ovat usein epävarmuuden merkki

–       Huumori ja muiden huomioon ottaminen on seksikästä!

Meille on tulossa helmikuun alussa ensimmäinen ryhmä britanniasta, tiedän heillä olevan todella paljon odotuksia meidän suhteen, ja pidän siitä tunteesta, koska pieni jännite/jännitys ajaa kohti parempia suorituksia. Briteillä on usein aluksi hieman kylmä ja kova vastaanotto, joka voi johtua useinkin epävarmuudesta, ja nyt kun suurimmalla osalla ei ole pienintäkään hajua mihin ovat tulossa, niin se ei varmasti helpota asiaa. Pyrin panostamaan hyvin paljon heidän huomioon ottamisen, itsellä on ainakin todella paljon helpompi olla vieraassa paikassa kun tietää, että on henkilö jolta voi kysyä ihan mitä vain, tuli siihen tarvetta tai ei.

 

Suomalaisten haluttomuus markkinoida itseään on opittu ominaisuus, josta pitää päästä nopeasti eroon!

Tämä on tapa jolla viemme itseämme, ja koko Tiimiakatemiaa eteenpäin helmikuusta alkaen Learning Expeditionin kautta. Meillä on todella mahtavat ihmiset mukana tekemässä tänä vuonna projektia ja uskon todella vahvasti meidän pystyvän nostamaan tasoa hyvinkin paljon. Itselle itseni markkinointi on ollut vähän mysteeri viime vuosina, mutta alan ymmärtää sen tärkeyden kun huomaan miten sillä saa rakennettua todella hyviä verkostoja, joita ei uskaltanut aikaisemmin edes kuvitellakaan.

 

– Järjestä kemuja, älä kokouksia – fiilis nousee

– Näe pitkälle – teet yhdessä historiaa

– Sovi vastuista ja aikatauluista, mutta älä nysvää pilkkua

Nämä 3 asiaa nousivat kirjasta esille, joita aion viedä eteenpäin, koska vihaan kokouksia, lyhyt näköisyyttä ja pilkun viilaamista. Tietyt suunta viivat on aina hyvä antaa ihmisille, mutta liian tarkasti ei kannata ketään lähteä kahlitsemaan sääntöihin. Mietin miten saisin kokouksista hauskempia, en keksinyt suoraan vastausta tähän, mutta kun olen vienyt ajatusta itselläni eteenpäin, uskon keinojen tulevan kyllä esille kun niitä löydän ympäriltäni.

 

Eteenpäin pyrkivän on kuitenkin kestettävä vainoa ja alistusta.

Vaikka elämmekin yhteisössä, jossa tuetaan ja kannustetaan eteenpäin, välillä tuntuu kun joillakin on flow päällä ja he tekevät uskomattomia suorituksia, että alkaa kateus iskeä ihmisille ja monesti jotkut alkavat selitellä ”tekemättömyyttään”. Itse en tuhlaa aikaani selittelyihin vaikka en olisikaan juuri onnistunut vaan käännän katseeni, kohti seuraavaa päämäärää. Toivon muidenkin löytävän halun keskittyä olennaiseen ja jättää turha taakse, kuitenkaan läpikäymättä niitä, koska siellä ne parhaat opit löytyvät.

 

Donald Trump arvioi ihmisen kolmessa sekunnissa. Energia ja katse ratkaisevat. Trump vaatii, että näytät ja kuulostat siltä, että kanssasi tahtoo tehdä diilejä.

Kun tapaa uusia ihmisiä, niin kannattaa panostaa edes tämän verran heihin! Koskaan et tiedä noudattaako hän samoja ohjeita, kun Trump.

 

Osuuskunta Millio

Aleksi Ihalainen

aleksi@millio.fi

 

 

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!