Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Jab, Jab, Jab, Right Hook

Kirjoitettu 09.05.21
Esseen kirjoittaja: Elias Litmanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Jab, Jab, Jab, Right Hook
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuck
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gary Vaynerchuck, Jab, Jab, Jab, Right Hook

Olen tässä viimeaikoina perehtynyt enemmän ja enemmän digimarkkinoinnin maailmaan. Olenkin miettinyt, että kenellä voisi olla ajankohtaista asiaa somesisältöihin liittyen ja sain onneksi vinkin, että Gary Vee:llä voisi olla asiaa. Aluksi kuuntelin hänen podcastejaan ja myöhemmin löysin tämän kyseisen kirjan. Tässä opuksessa käydään läpi kuinka pystyt menestymään somessa menemättä sen syvemmin sisältöihin, eli mikä on menestyksekäs strategia.

Nykyään somepreesens on lähes välttämätöntä yrityksen brändin luomisessa, ainakin Gary:n mukaan. Itse taidan olla hyvin samoilla linjoilla. Kun löydän mielenkiintoisen yrityksen, ensimmäisen lähden tutkailemaan heidän sosiaalisen median tilejään. Uskon, että näin tekee moni muukin. Onhan se hiukan omituista, jos nykypäivänä yrityksellä ei ole MITÄÄN some tilejä. Siinä rupeaa miettimään, että hetkonen, miksi asian laita on näin?

Vaikka suurin osa yrityksistä on somessa, niin sen todellista arvoa ei täysin ymmärretä. Somejen pyörittäminen jätetään esimerkiksi sihteerin harteille ja työtehtävänä on laittaa kuva instagramiin kerran viikossa. Sen toivotaan tuovan tuhansia seuraajia ja tykkäyksiä ja sitä kautta myyntiä. Valitettavasti asianlaita ei ole näin, todellisuudessa se ei tuo mielestäni juuri yhtään arvoa yritykselle. Monet, ehkä enemmän vanhanliiton firmat eivät vaan yksinkertaisesti ole valmiita panostamaan ajallisia ja rahallisia resursseja somen kehittämiseen, sillä sen tuomat hyödyt eivät ole heti nähtävissä. Näissä vanhanliiton yrityksissä panostetaan muihin asioihin, joihin on aina aikaisemminkin panostettu; myyntiin, hiukan vanhentuneeseen markkinointiin. Sen takia mielestäni nyt olisi oivallinen hetki Akatemialaisten, sekä muiden markkinoijien iskeä juuri näihin vanhanliiton yrityksiin, jotka eivät ole tajunneet somen tuomia hyötyjä, sillä itse pystyt luomaan raamit, joiden puitteissa lähteä rakentamaan sisältöä.

Monen yrityksen ongelmana somessa on juuri sisältö. Tehdään Facebookiin päivitys kahvipöydän äärestä, että nyt on oivallinen hetki pistäytyä puodissamme tai jotain samantyylistä. Ymmärrätte varmasti mistä puhun. Valitettavasti tällainen sisältö kovin kilpaillulla alalla ei ole kiinnostavaa, eikä se tuo minkäänlaista arvoa mahdolliselle asiakkaalle. Jos sisältö ei ole kiinnostavaa, ei kerry seurauksia, tykkäyksiä tai yhtään myyntiäkään. Juuri siksi somesisällön on oltava kiinnostavaa, suunnitelmallista ja tavoitteellista, juuri niin kuin Gary mainitsee kirjassaan.

Gary ei tarkemmin kertonut, että millainen sisältö iskee ihmisiin, koska jokaisella yrityksellä on omat kohderyhmänsä. Sen takia sinun on tiedostettava oma kohderyhmäsi ja ajatella minkälainen sisältö voisi heihin iskeä. Tässä voidaan hyvänä nyrkkisääntönä pitää, että jos sinua itseäsi ei kiinnosta tuottamasi sisältö, niin ei varmasti asiakkaitasikaan. Sen takia sisältöön on panostettava, ajallisesti ja rahallisesti. Suunnitteluun, tuottamiseen ja toteuttamiseen. Tässäkin asiassa pätee vanha viisaus, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Varaat kuukaudesta yhden päivän pelkästään sisällölle, sen suunnittelulle, kuvaukselle, editoimiselle ja toteutukselle. Yhdessä työpäivässä voit kuvata seuraavaksi kuukaudeksi sisältöä somealustoille ja ajastaa ne tulemaan kolme kertaa viikossa, seuraavan kuukauden ajan. Tällä tavalla esimerkiksi algorytmit nostavat tilejäsi esiin orgaanisesti ja tilejäsi voidaan löytää helpommin, sekä tuottamasi sisältö on aidosti kiinnostavaa asiakkaittesi mielestä. Ja nyt kun asiakas tykkää tuottamastasi sisällöstä, hänen on huomattavasti helpompaa tehdä myönteinen ostopäätös.

Nyt olisi mielestäni hyvä aika iskeä yritysten kimppuun, joilla somejen pyöritys on hiukan retuperällä. Liian usein kiinnitämme huomiomme yrityksiin, jotka osaavat valmiiksi sen homman. Sen sijaan katseet pitää kääntää vanhanliiton firmoihin, joita aidosti pystyy auttamaan ja luomaan raamit tehokkaaseen somen hyödyntämiseen. Loppujen lopuksi kirja osoittautui oikein hyväksi eepokseksi ja sai miettimään paljon sellaisia asioita, mitä ei ehkä ole tajunnut ottaa huomioon omassa duunissa. Vielä ehkä olisin kaivannut enemmän yksityiskohtiin uppoutumista, mutta toisaalta ehkä jokaisen on itse oivallettava somettamisen salat ja löydettävä se, mikä oikeasti toimii. Kiitos ja anteeksi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!