Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Jaksaisinko vieläkään nähdä vaivaa?

Kirjoitettu 07.12.14
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Viisaan toiminnan taito - 52 harhapolkua, jotka on parasta jättää muiden kuljettavaksi
Kirjan kirjoittaja: Rolf Dobelli
Kategoriat: 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Toinen Dobelli samana päivänä, huh huh. Saman suuntaisia ajatuksia kuin edellisessäkin esseessä. Aloitan kuitenkin jälleen lainauksella.

Minkään muun noin sadan ajatus- ja toimintavirheen korjaaminen ei tuota yhtä suurta hyötyä kuin uutisista luopuminen. Pelkäätkö, että joudut uutisista tietämättömänä juhlissa piirin ulkopuolelle? No, ehkä et tiedä, että jokin lentokone on murskaantunut Siperiassa, mutta sen sijaan ymmärrät maailmassa syvemmällä ja usein näkymättömissä vaikuttavat yhteydet. Näistä voit keskustella muiden kanssa. Äläkä koe, että sinun pitäisi olla puhumatta uutisettomasta kuuristasi. Sinua kuunnellaan päinvastoin ihastuneena. Lyhyesti sanottuna: luovu kokonaan uutisten kuluttamisesta. Lue niiden sijaan pitkiä, taustoittavia artikkeleita ja kirjoja. Kirjoja parempaa tapaa ymmärtää maailmaa ei ole olemassa.

-Rolf Dobelli

BOOM!

Uutisharha

Olen joku reilu puoli vuotta sitten tehnyt tavallaan yllä olevan lainauksen mukaisen päätöksen, tosin pienemmässä mittakaavassa. Olen päättänyt järjestelmällisesti jättää lukematta keltaisen lehdistön artikkelit, oli ne sitten Facebookissa tai jossain muualla. Täyskielto siis Iltalehdelle, Ilta-Sanomille ja kumppaneille. Täytyy myöntää että tämäkin tuntuu jo virkistävältä, kun pystyy välttämään klikkihuoraukset.

Koskaan en ole myöskään ollut kiinnostunut ulkomaan uutisista. Tämä tekee mut sinänsä erikoiseksi uutisten lukijaksi, että en tyypilliseen tapaan pyri lukemaan ja tietämään kaikkea maailmalla tapahtuvaa. En kuitenkaan halua lopettaa kokonaan esimerkiksi Keskisuomalaisen aamuista lukemista, koska koen itseni uteliaaksi. Keskarin taloussivut ja muu yrittäjyyteen liittyvä näyttää mulle uusia yrityksiä ja näkökulmia, joiden avulla voi oppia jotain tärkeitäkin asioita. Voisin kuitenkin valikoida vielä tarkemmin mitä uutisia luen.

Mutta hei, se korvaava lääke on tärkeä! Eli mitä luen uutisten sijaan? No ainakin Tiimiakatemialla nää kirjat on ahkerasti luvussa. Luen myös aika paljon eri artikkeleita Twitterin ja muiden nettilähteiden kautta. Mittava tietää että oon yhden jos toisenkin kiinnostavan artikkelin joskus laittanut jollekin. Haluaisin kuitenkin löytää enemmän. Parahin lukija, onko sinulla hyviä vinkkejä artikkeleiden löytämiseen?

 

Höpötystaipumus

Tunnistan tämän, sorrun välillä itsekin! Eli jos en ole aivan varma jostain, niin haluan naamioida tietämättömyyteni pitkiin korulauseisiin ja diipadaapaan. Tästä olen onneksi pyrkinyt pääsemään myös eroon treeneissä. Vain kiteytettyjä ajatuksia! Jack Welchin sanoin, ”Ette voi uskoa, miten vaikeaa on olla puheissaan yksinkertainen ja selkeä. Ihmiset pelkäävät, että heitä pidetään typeryksinä. Todellisuudessa asia on juuri päinvastoin.”

Joten tästä on hyvä jatkaa omalla kohdalla. Entistäkin kiteytettyä, timanttisempaa viestintää!

 

Vaihtoehtosokeus

Miksi olemme usein sokeita parhaalle vertailukohdalle? Käytetäänpä ensin suoraa Dobellin esittelemää esimerkkiä:

Kaupungissasi on joutoniitty, johon suunnitellaan urheiluhallia. Hankkeen kannattajien mielestä urheiluhalli on tottakai parempi, kuin joutoniitty. Sen takia kannattaa rakentaa urheiluhalli. Vertailukohta on kuitenkin väärä. Todellisuudessa pitäisi miettiä myös mitä kaikkea muuta joutoniitylle voisi rakentaa. Koulu, sairaala, jätteidenpolttolaitos ja niin edelleen. Myös myynti on yksi vaihtoehto.

Vaihtoehtoja ei siis koskaan ole vain kahta. Vaihtoehtoja on todellisuudessa mieletön määrä, joten on syytä verrata kovatasoisiin vaihtoehtoihin. Sovelletaan projektiympäristön esimerkkiä, tarkemmin sanoen Saunalautan markkinointiympäristöä. Oletetaanpa, että Maiju markkinointivastaavana olisi kesällä esittänyt että nyt tarvitaan lehtimainos Keskisuomalaiseen, joka maksaa 1000 euroa. Perusteluna hän käyttäisi sitä, että siinä tavoitetaan 100 000 ihmistä, mikä on parempi kuin ei mainosta ollenkaan. Todellisuudessa täytyisi verrata muissa sanomalehtimedioissa julkaistaviin mainoksiin ja vasta realistisen vertailun jälkeen päättää, mihin mainos laitetaan.

Kun vaihtoehtoja on A ja nykytila, niin muista että kirjaimia riittää kyllä enemmänkin; B, C, D ja niin edelleen. Joudut näkemään vaivaa, mutta se on sen arvoista.

 

 

Tulipa samalla vastattua otsikon kysymykseen, että jaksaisinko vieläkään nähdä vaivaa. Tämän kirjan luettuani olen sitä mieltä että kyllä, jaksan nähdä näihin asioihin vaivaa. Ajattelun taso eli edellinen essee oli ehkä liikaa teoreettista ja ajatuksen tasoa, kun taas tässä päästiin konkreettisempaan. Näihin viitsii laittaa sitä kuuluisaa effortia!

 

 

 

Henry Vesin
Tarinankertoja
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

Tagit: , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “Jaksaisinko vieläkään nähdä vaivaa?”

  1. Timo Lehtonen sanoo:

    Kerronta jäi vähän kapeaksi, mutta ilmeisesti ydin on kirjasta löytynyt

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!