Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Jaksanko nähdä vaivaa?

Kirjoitettu 07.12.14
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Selkeän ajattelun taito - 52 ajatusvirhettä, jotka on parasta jättää muiden huoleksi
Kirjan kirjoittaja: Rolf Dobelli
Kategoriat: 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Minä tässä taas hei. Aloitan esseeni lainauksella Dobellin kirjan jälkisanoista.

Ajatusvirheiden välttäminen on kytköksissä vaivannäköön. Olen asettanut itselleni tälläisen säännön: Tilanteissa, joiden mahdolliset seuraukset ovat merkittävät (merkittävissä henkilökohtaisissa tai yritystoimintaan liittyvissä päätöksissä), yritän tehdä päätökset niin järkevästi ja rationaalisesti kuin suinkin. Kaivan esiin ajatusvirheiden luettelon ja käyn sen kohta kohdalta läpi kuin lentäjä tarkistuslistansa ikään. Olen suunnitellut itselleni kätevän tarkistuslistan tai päätöksentekopuun, jonka avulla voin punnita tärkeitä ratkaisuja pohjia myöten.

Tilanteissa joiden seuraukset ovat vähäiset (kuten valitsenko BMW:n vai Volkswagenin), luovun rationaalisesta optimoinnista ja annan intuitiolleni vallan. Selkeä ajattelu on työlästä. Kun siis mahdollinen haitta on vähäinen, älä mieti päätäsi puhki, vaan salli itsellesi virheen mahdollisuus. Se tekee elämäsi helpommaksi. Luonto ei näytä suuremmin kantavan huolta siitä, ovatko päätöksemme täydellisiä vai eivät, kunhan vain suunnistamme, jossain määrin turvallisesti elämämme läpi – ja kunhan pidämme varamme silloin kun todella tärkeistä päätöksistä on kysymys.

-Rolf Dobelli

Tähän kiteytyy se mitä ajattelin koko kirjan lukemisen ajan. Miksi nähdä näin suuri vaiva kehittää ajattelua äärimmäisyyksiin? Onneksi myös Dobelli tiedostaa tämän. Nyt voin hyvillä mielin keskittyä purkamaan muutamaa kolahtanutta ajatusvirhettä ja jatkaa sitten elämääni, pitäen jossain takaraivon uumenissa tämän opuksen parhaat palat, ja palaten kuitenkin silloin tällöin näihin muutamaan hoksaukseen.

Lopputulosharha (eng. Outcome Bias)

Lopputulos voi olla vääristynyt. Oikeanlaiset päätökset voivat muiden muuttujien takia näyttää huonoilta päätöksiltä. Olin viime talvena Kotakahvilan projektipäällikkönä. Olen purkanut sitä aikaa muissa esseissäni ja tiedostan tehneeni siellä monta huonoa päätöstä. Lopputulos sinä talvena oli jotakuinkin keskinkertainen. Saimme raavittua tuloksen positiiviseksi, mutta toisaalta työtuntien arvo oli häviävän pieni. Talven aluksi teimme kuitenkin päätöksen viikonlopun vastuuhenkilöstä. Joka viikonlopulle on nimetty yksi vastuuhenkilö, joka aamulla hoitaa tavarat Kodalle, illalla sieltä pois ja laskee kassan sekä on myös hälytysvalmiudessa, mikäli jotain puuttuu päivän aikana. Tämä ratkaisu nosti työtuntien määrää selvästi, ja näin ollen myös laski työtunnin arvoa. Lopputulokseen peilaten se oli siis huono päätös.

Käytännön prosessi kuitenkin osoitti toisin. Jokainen viikonloppu oli inhimillinen jokaiselle työntekijälle, kun vastuu ei kasvanut liian suureksi. Tavaraa oli aina riittävästi ja lisää sai soittamalla. Vaikka lopputulos huononi päätöksen johdosta, oli valinta silti oikea ja tekisin sen uudelleen. Muista aina arvioida prosessia, älä lopputulosta.


Niukkuusharha (eng. Scarcity Error)

Suomalaiset ovat käsittämätöntä kansaa. Ihmiset ovat valmiita jonottamaan esimerkiksi ämpäreitä, kun niitä riittää vain ensimmäiselle tuhannelle. Tätä kannattaa hyödyntää aina kun itse on myymässä jotain tuotetta. Nyt viimeisimpänä tästä tulee mieleen Tiimiakatemian yhteisössä käyty keskustelu Nimionin pop-up-myymälän kehittämisajatuksista. Siellä peilattiin edellisten vuosien kokemuksia ja erityisesti sitä, kuinka ihmisiä kiinnostaa tarjoukset, ja rajoitetut erät.

Tämä ei toimi ainoastaan myynnissä, vaan myös muilla aisteilla. Dobelli itse käyttää kirjassaan tutkimusta, jossa kahdelle samanlaiselle kohderyhmälle annettiin samanlaisia keksejä syötäväksi. Se ryhmä, joka sai ainoastaan kaksi keksiä per henkilö, arvioi keksien maun selkeästi paremmaksi kuin ryhmä, josta jokainen sai pussillisen keksejä arvioinnin avuksi. Tämä kannattaa pitää siis mielessä kun pelkästään tarjoaa maistaisia.

 

Ankkurointi (eng. The Anchor)

Odotukset tuotteeseen on mahdollista syöttää pienillä ankkureilla. Tällä hetkellä tämä on näkyvimmin esillä Yhden miehen videoiden nettisivuilla. Ilmoitan selkeästi tuntihinnan, jotta asiakas osaa ankkuroida ajatuksensa oikein. Tietää jo ennen tarjouksen pyytämistä, että missä hintaluokissa mahdollisesti pyöritään. Tätä on tärkeä hyödyntää myyntitilanteissa. Vaikka hinta räätälöitäisiin joka kerta, on asiakkaalle hyvä jo varhaisessa synnyttää mielikuva hinnasta. Sen jälkeen jos myöhemmässä vaiheessa antaa selkeästi halvemman hinnan kuin aiemmin on ankkuroitu, niin asiakkaan kynnys ostaa madaltuu huomattavasti. Mielenkiintoista ostamisen psykologiaa. Tätä kannattaa myös soveltaa markkinointiin ja muihinkin elämän osa-alueisiin.

 

Ja lopuksi: Hallintaharha (eng. Control Illusion)

Loppujen lopuksi, erittäin harva asia on omissa käsissä. Yritä siis keskittyä elämiseen. Ajatusvirheet on parasta jättää muiden huoleksi, eli älä suotta yritä itse niistä liikaa ottaa paineita.

 

Serenity Prayer by PaperPath

 

Henry Vesin
Tarinankertoja
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

 

Tagit: , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!