Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Jatkuvan kokeilemisen ja oppimisen kautta kannattavaan liiketoimintaan

Kirjoitettu 08.10.17
Esseen kirjoittaja: Petteri Vuorenmaa
Kirjapisteet: 3
Kirja: Lean StartUp - kokeilukulttuurin käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Eric Ries
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 3. Yrittäjyys, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Starup on inhimillinen instituutio, joka on suunniteltu luomaan uutta tuotetta tai palvelua äärimmäisen epävarmoissa olosuhteissa.” – Eric Ries

Lean StarUpin juuret tulevat Toyotalta, jossa Taiichi Ohno ja Shigeo Shingo kehittivät tuotanto menetelmän, jossa kutistettiin eräkokoja, tuotettiin autoja juuri oikeaan tarpeeseen sekä tuotiin enemmän esille työntekijöiden eri osaamisia ja hyödynnettiin luovuutta. Tätä menetelmää kutsuttiin Lean-tuotannoksi.

Yksinkertaisesti Lean StarUp menetelmässä on jatkuvalla kokeilemisella ja oppimisella tarkoitus kehittää kannattavaa liiketoimintaa, ja mahdollisen taloudellisen menestymisen jälkeenkin tuoda uusia innovatiivisia tuotteita tai palveluita.

Miten Lean StarUp menetelmä sitten loppujen lopuksi toimii, ja miten mikä tahansa yritys voi sitä hyödyntää?

Lean-startup-21-300x290

Kuva 1 Raknna-Mittaa-Opi- sykli

Rakenna-Mittaa-Opi palautesykli avaa mielestäni parhaiten koko kirjan ja Lean StartUp menetelmän. Ideana on rakentaa omasta ideasta MVP (Minimum Viable Product = Pienin toimiva tuote), mitata asiakkaiden avulla riittävän kattava data tietääksesi tulisiko pivotoida vai sinnitellä tuotteen kanssa.

Rakenna: Kun sinulle syntyy idea jostakin, mitä ihmiset kaipaavat, on aika rakentaa tuote tai palvelu idean ympärille. Normaalisti tähän kohtaan käytetään liikaa aikaa, jonka vuoksi tuotteen lanseeraus hetkellä on jo liian myöhäistä, sillä joku muu on esimerkiksi voinut jo kehittää kyseisen tuotteet tai palvelun. Usein myös liian pitkä rakentamisvaihe voi johtaa siihen, että se ei ole ollenkaan asiakaslähtöinen ja ihmiset ei eivät tunne tuotetta/palvelua omakseen.

Tämän vuoksi on tärkeää luoda pienin toimiva tuote ja päästä lähelle asiakasrajapintaa mahdollisimman nopeasti.

Esimerkkinä todella minimaalisesta tuotteesta kirjassa kerrotaan Food on the Table-yrityksestä, joka luo asiakkaille viikoittaisia ateriasuunnitelmia ja ostolistoja asiakkaan omien mieltymyksien mukaan, ja auttaa löytämään parhaat tarjoukset ainesosien löytämiseen paikallisista lähikaupoista. Alussa yritys hankki itsellensä ainoastaan yhden asiakkaan, jota yrityksen työntekijät palvelijat kuin mitäkin kuninkaallista: Toimitusjohtaja teki viikoittain henkilökohtaisen vierailun asiakkaan luokse, jossa käytiin tulevan viikon ateriat läpi. Lisäksi yritys selvitti asiakkaalle, mitä tarjouksia hänen suosimissaan lähikaupoissa oli tarjottavana.

Tätä kautta Food on the Table-yritys sai vastauksen, että tälle on kysyntää. Pikkuhiljaa yritys alkoi hankkia lisää asiakkaita ja ovat kasvaneet yhden Austin, Teksasista kotoisin olevan asiakkaan yrityksestä maanlaajuiseksi yritykseksi.

Mittaa: Tämä on mielestäni tärkein kohta sykliä. Jos ette tiedä mitä asiakkaat odottavat tuotteelta, eivät asiakkaat mitä luultavammin tuotetta tule käyttämään. Eli tässä kohtaa on tärkeää selvittää, mistä asioista asiakkaat pitävät tuotteessa, ja mitkä asiat eivät heitä miellytä.

Aloittaessasi mittaamisvaiheen, tulee sinulle olla selvää, mihin asioihin haluat asiakkailta vastauksen. Kirjassa kysymyksistä puhutaan hypoteeseina, eli olettamuksina, mitä asiakas oikeasti kokee tuotetta/palvelua käyttäessä. Nämä olettamukset on jaettu kahteen tärkeään hypoteesiin, jotka ovat Arvohypoteesi (luoko tuote asiakkaalle arvoa) ja Kasvuhypoteesi (miten asiakkaat löytävät tuotteen/palvelun).

Opi: Kun olet saanut tarvitsemasi datan asiakkailta, on elintärkeää osata reagoida siihen. Tässä mielestäni voisi hyvin käyttää Sinisen Meren Strategia-kirjasta POISTA-SUPISTA-KOROSTA-LUO nelikenttää. Tätä käyttäessä poistatte tai supistatte tuotteestanne/palvelustanne asiat, joita asiakas ei näe merkittävänä, ja alatte korostamaan tai luoda asioita, jotka asiat näkevät merkittävinä tuotetta/palvelua käyttäessä.

Tämä ajaa mielestäni saman asian, kuin kirjassa käytetty pivotoi tai sinnittele metodi, mutta paljon yksityiskohtaisemmin. Kun alatte panostamaan asioihin, jotka asiakas näkee tärkeinä ja ette keskity asiakkaan näkökulmasta ajatellen turhiin asioihin, varmistatte asiakastyytyväisyyden, joka tarkoittaa myös lisää rahaa toiminnallenne.

Aina oppiessanne uutta, rakennatte ”uuden” tuotteen, mittaatte tämän arvo- ja kasvuhypoteesin, opitte asiakkailta ja taas luotte ”uuden” tuotteen (eli muutatte tuotteen ominaisuuden asiakaslähtöisemmäksi).

Käyttäessänne tätä metodia, syklien tulisi olla lyhyitä ja jatkuvia. Lyhyillä sykleille tunnistetaan nopeammin, onko tuotteelle kysyntää, ja jos on, mitä siinä tulisi parantaa. Tämä säästää sekä aikaa että rahaa yrityksessä.

Tagit:

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!