Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

JES-Stagella Joni Jaakkola – Optimal Performance

Kirjoitettu 29.03.18
Esseen kirjoittaja: Aleksi Iittainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: JES Stagella
Kirjan kirjoittaja: Joni Jaakkola
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

 

JES:in stagella taas, tällä kertaa vieraana hyvinvointialan yrittäjä Optimal Performancen perustaja Joni Jaakkola. Joni on LinkedIn aktiivi, joka uskaltaa ottaa asioihin kantaa. Tämä herättää tunteita puolesta ja vastaan, mutta tuo tehokkaasti näkyvyyttä Jonin henkilöbrändille, jonka johdosta hän onkin suosittu puhuja tällä hetkellä. Hän on menossa puhumaan myös Huipulla Tuulee -tapahtumaan.

 

Yrittäjyydestä yleisesti

”Kaikki alkaa arvomaailmasta.”

  • Minkälaisen jäljen haluat jättää?
  • Et voi kusta yhteiseen murokulhoon
  • Arvot eivät ole toimivat, jos ei niiden takia joudu tinkimään jostain
  • ”Jos et poista mätää omenaa, mädättää se muut”

 

Osakeyhtiön ristipaine:

Tahot, jotka haluavat/ottavat sinulta jotain…

  1. Työntekijät
  2. Asiakkaat
  3. Omistajat
  4. Säästöt pahan päivän varalta
  5. Hyvä tuuri

Kuluttaja- vs. yrittäjämindset:

Kuluttaja menee kahvilaan, tilaa kahvin, juo sen ja lähtee jatkamaan matkaansa. Yrittäjä menee kahvilaan ja ovi ei meinaa aueta ja heti alkaa päässä raksuttaa, että kuinkakohan moni asiakas päivässä törmää tähän samaan pieneen ongelmaan, joka vaikuttaa heidän kokonaiskuvaansa palvelusta. Sisään päästyä alkaa hintojen tuijottaminen ja miettiminen kateprosenteista ja eri tuotteiden kannattavuudesta. Huomiota kiinnitetään myös työntekijöiden määrään ja asiakaspalvelun laatuun.

Yrittäjämindsetin omaava henkilö on koko ajan miettimässä mitä voitaisiin kehittää ja tehdä paremmin. Huomaan itsessäni tämän piirtein usein. Sen vahvuus hieman vaihtelee ajoittain, mutta jatkuva asioiden kehittämisen halu on aina läsnä ajatuksissani.

Tyytyväinen työntekijä on sitoutunut

Työntekijöiden tyytyväisyys on nykyään erityisen tärkeää. Mikäli haluat pitää hyvät työntekijät töissä, tulee heitä kuunnella ja arvostaa. Kun ymmärrät ja arvostat työntekijöitäsi ja he sinua, on myös helpompi lähteä toteuttamaan heiltä tulevia kehitysehdotuksia.

Mielekkään tekemisen ytimessä on itseohjautuvuus, eli voit itse vaikuttaa miten teet annetut työtehtävät. Meille tämä vaikuttaa itsestäänselvyydeltä, sillä Tiimiakatemia on erittäin itseohjautuva organisaatio.

 

”Yrittäjyydessä parasta on se, että kusipäiden kanssa ei tartte tehdä hommia!” -Mato Valtonen

 

Myynti ja markkinointi

  • Social selling -> Saa asiakas tulemaan sinun luoksesi mielenkiintoisella somesisällöllä eli sisältömarkkinoinnilla
  • ”Kaikki on markkinointia”

àKaikki kommunikaatio ulkomaailman kanssa on yrittäjille markkinointia. Kommunikoidessa myydään jatkuvasti omia ajatuksia ja osaamista.

  • Tartu klick momentteihin, ne ovat niitä yllättäviä ja heittäytymistä vaativia hetkiä, jolloin olet hieman epävarma riittääkö osaamisesi.
  • Jos ei kysy, vastaus on aina ei
  • Kaikki toimii suhteilla, eli verkostoitumisen tärkeys tulee muistaa päivittäisessä tekemisessä

 

Johtaminen

  • Johtamisessa kaikki menestys mitataan loppujen lopuksi euroissa.
  • Itseohjautuvuus on sitä, että joukko ihmisiä soutaa samaan suuntaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki ymmärtävät yrityksen yhteisen päämäärän ja heille annetaan oman pestinsä raameissa vapautta toteuttaa työnsä tavalla joka vie kohti sitä.
  • ”To earn more you need to read more” Lukiessa oppii tärkeitä taitoja yrittäjyyttä varten.
  • Nopean intervention taktiikka aina, kaikkialla ja kaikessa. Epäkohtiin tulee puuttua saman tien, jotta ne eivät pääse eskaloitumaan isommaksi ongelmaksi

Neljän kohdan ohjausprosessi:

  1. Kuka tekee?
  2. Mitä tekee?
  3. Milloin tekee?
  4. Miten seurataan?

Tämä sopisi tiimillemme tällä hetkellä erityisen hyvin, sillä meillä on haasteita viestin selkeässä välittämisessä. Meillä on nyt pari kertaa ollut turhan kiire päästä tekemään, jonka takia on unohtunut pysähtyä hetkeksi ja miettiä, että kuka tekee ja mitä tekee. Milloin ja miten kohdat tuovat pidempiaikaisiin tehtäviin kätevästi seurattavuuden mukaan.

 

Käytäntöön:

  • Kuuntele ja ymmärrä työntekijöitäsi. Tämä viedään käytäntöön Pitstopilla kannustamalla poikia kehittämään meidän toimintaa esim. pienellä rahallisella palkinnolla.
  • Yllä esitellyn 4. kohdan ohjausprosessi ja erityisesti kuka ja mitä tekee. Käydään nämä huolella läpi ennen kuin aletaan tekemään.
  • Ymmärrys siitä, että kaikki viestintä on itsensä markkinointia.
  • Oman arvomaailman selvittäminen
    • Ihmislähtöisyys
    • Eettisyys (sataman kesän jälkeen ymmärrys tästä, itsekeskeisyys ja ”äijämeininki” ei yhtään meikäläisen juttu)
    • Matala organisaatio
    • Työpaikka, jonne ei vituta mennä aamuisin

 

Kritiikkiä:

  • Konkretian puute
  • Kysymyksiin ei todella vastattu, keskustelu kääntyi nopeasti johonkin toiseen aiheeseen, josta Joni osasi puhua
  • Jotkut väitteet jäivät vähän auki, esim. Miksi tehdä itse talousjuttuja, jos myöntää olevansa niissä paska, eikä palkkaa jotain osaavaa kaveria tekemään sitä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!