Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

JES Stagella Kyrö Distilery

Kirjoitettu 12.12.17
Esseen kirjoittaja: Aleksi Iittainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: JES Stagella Kyrö Distillery
Kirjan kirjoittaja: JES Stagella Kyrö Distillery
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Kävin JES stagella tapahtumassa syksyn alussa katselemassa vähän meininkiä ja kuuntelemassa mielenkiintoista puhujaa. Puhuja oli Kyrö Distilleryn perustajajäsen Miikka Lipiäinen. Itse halusin päästä kuulemaan, miten pienestä, erittäin tarkkaan alkoholisäädellystä Suomesta voi nousta maailman parhaaksi Ginin valmistajaksi.

 

Yrityksen tarinassa hienoa oli, että vaikeuksista huolimatta ollaan painettu kohti omaa visiota. Hommassa on ollut sitä kuuluisaa tekemisen meininkiä ja intohimoa. Intohimo hyvään giniin on tuonut mukanaan maailman parhaan ginin ja hyvän maineen, mutta tekemistä ei koskaan viety eteenpäin nämä palkinnot tai maininnat mielessä. Tavoitteena oli yksinkertaisesti tehdä parasta mahdollista giniä.

 

Miten tässä sitten onnistuttiin? Ensinnäkin tarvitaan ympärille oikea porukka ja olosuhteet. Tiimin täytyy jakaa samat arvot, mutta olla kuitenkin erilaisia taidoiltaan. Tämä on hyvin tuttua meille Tiimiakatemialla, sillä tiimimme rakennetaan juuri tämän periaatteen mukaan. Päästäksemme parhaaseen lopputulokseen, on meidän opittava hyödyntämään toistemme taitoja omiemme lisäksi.
Tämän lisäksi Kyrö tarvitsi sopivaa vetoa ja työntöä. Veto löytyi pienpanimobuumista Suomessa, koska paikallisesti tuotetut alkoholit olivat erittäin trendikkäitä. Työntöä löytyi tekijöiden lähipiiristä kannustuksen muodossa. Omaa unelmaa jahdattiin yhdessä hyvällä porukalla.

 

Kuten kaikki hyvät ideat, myös Napue Gin sai alkunsa saunasta. Kaveriporukan saunaillassa saatiin hyvä idea, että perkele tehdäänkö oma gini ja näin siinä sitten kävi.
Napue Gin on myös luonut itselleen omaa brändiä, joka näkyy erityisesti fontissa. Pullon kyljessä oleva fontti on kasattu Kyrön alueen muistomerkeissä käytetyistä fonteista. Tämän lisäksi pullon erottaa muista vastaavista tyylikkäästä muotoilusta ja puukorkista. Nämä ovat tietoisia valintoja, jotka välittävät aitoutta kuluttaja-asiakkaille. Ollaan vaatimattomasti hyviä!

 

Kyrö Distillery on luonut brändiään aidolla suomalaisella meiningillä. Kuvissa ollaan vähän juntteja, mutta se kuuluu asiaan. Brändiä on ajateltu myös Napue Ginin tarjoilussa, sillä siihen kuuluu aina tietty määrä karpaloita, sekä tinjamin oksa. Pelkistetty, mutta tyylikäs drinkki.

Kyrön haasteena on ollut juoman nopea suosio maailmalla, johon ei olla täysin pystytty vastaamaan valmistuksen kestosta johtuen. Ulkomaille ollaan menty erillisten maahantuojien kautta, mutta tässä on myös omat haasteensa. Tästä johtuen Napuen näytteillepanosta ja käyttötarkoituksista/-paikoista on mahdotonta pysyä perillä. Tämä aiheuttaa haasteen ”premium” tuotteelle, jonka tarjoiluehdotus on tarkka.

 

Suurin oppi itselleni tästä oli, että saavuttaakseni jotain suurta, vaatii se innostusta ja omistautumista niin itseltä, kuin tiimiltä. Yhteiset arvot ja erilaiset taidot on hyvä muistutus myös tulevaisuuden työpaikkaa varten.

 

JES

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!