Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

JES-stagella Ukko.fi

Kirjoitettu 28.01.18
Esseen kirjoittaja: Aleksi Iittainen
Kirjapisteet: 1
Kirja: JES-stagella Ukko.fi
Kirjan kirjoittaja: JES-stagella Ukko.fi
Kategoriat: 1. Oppiminen

JES-stagella Ukko.fi, 3.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Tällä kertaa JES:in stagelle saatiin Veturitalleille vieraaksi Ukko.fi laskutuspalvelun perustajajäsen Ukko Kumpulainen. Ukon tehtävänä oli kertoa hänen polustaan yrittäjänä ja kertoa kuulijoille hänen omista virheistä sekä onnistumisista.

Ukko on itse taustaltaan koodari, mutta omien sanojensa mukaan huono sellainen. Hänen mielenkiintonsa vaihtelee jatkuvasti, joten päivästä toiseen tietokoneen ruudun tuijottaminen ei ollut hänen juttunsa. Hän myös vertasi yrittäjyyttä suunnistamiseen, sillä molemmissa lajeissa maali/tavoite on heti lähdettäessä melko lähellä, mutta se saavutetaan vasta pitkän kiertoreitin ja monen mutkan jälkeen.

Pääpointteja Ukon puheesta:

  1. Retargetoinnin merkitys mainonnassa. Retargetointi on suhteellisen tuntematon markkinointilaji, jota hyödyntämällä saadaan markkinointi tarkasti kohdennettua ja kohderyhmä huomaa markkinoinnin varmasti. Tämän takia oman asiakaskunnan tunteminen on erityisen tärkeää.

 

  1. Markkinoi isosti, eli Fake it ’till you make it. B2C bisneksessä yrityksesi täytyy voittaa asiakkaan luottamus. Luottamusta saavutetaan erityisesti uusilla markkinoilla mm. näkymällä isommissa medioissa. Pelkkä somemarkkinointi koetaan vielä hieman epäilyttävänä, mutta kun siihen lisätään tv-mainos, on tarina toinen.

 

  1. Suunnittele sisältömarkkinointisi tavoite. Tavoitteeton sisältömarkkinointi on turhaa ja väärin asetettu tavoite ajanhukkaa. Mieti tarkkaan mitä haluat saavuttaa tekemälläsi blogin tai muun vastaavan alustan sisällön avulla.

 

  1. Automatisoi kaikki mitä voit. Automatisaatio auttaa sinua yrittäjänä keskittämään aikasi tärkeisiin asioihin. Miksi kaikki pitäisi tehdä käsin, jos kone pystyy siihen ajan murto-osassa?

 

  1. Tekemällä oppimisessa fakkiintuu” Tällä Ukko tarkoitti sitä, että mikäli teet kaiken käytännössä, niin unohdat helposti muut näkökulmat toiminnastasi. Oma tapasi nousee esille ja näet sen aina parhaana vaihtoehtona. Meillä Tiimiakatemialla tämä ei tunnu pitävän paikkaansa, sillä saamme erilaisia näkökulmia asioihin tiimiläisiltämme päivittäin. Näen tämän lauseen osuvan hyvin yksinyrittäjiin, jotka ovat oman tuotteensa valmistamisen ammattilaisia, eivätkä ota helposti kritiikkiä vastaan toiminnastaan.

 

  1. Johtajan tehtävä on pohjustaa muiden toimintaa. Tästä en voisi olla enempää samaa mieltä. Johtajuuden kanssa paljon painineena olen päätynyt hyvin samaan johtopäätökseen nykyaikaisesta johtamisesta. Johtaja on mahdollistaja, jonka ansiosta muiden ihmisten ei tarvitse vaivata päätään turhilla asioilla, vaan fokus työssä voidaan pitää oleellisessa.

 

Kysymykseeni parhaasta vinkistä aloittavalle yrittäjälle Ukko vastasi: Ala tekemään!
-> Hommaa itsesi kuseen ja taistele tiesi voittajaksi
-> Muista kokeilla ideoita MVP-muodossa, jotta et turhaan käytä aikaa tuotteen kehittämiseen, jolla ei lopulta olekaan kysyntää.

Yritystoiminnasta Ukko totesi, että:
-> Se ei ole vakavaa
-> Hutiloidenkin voi onnistua

 

Puheessa tuli myös esille kommentti ”Kaikki virheet johtuvat viestinnästä”, itseäni jäi hieman harmittamaan, etten huomannut kysyä tarkemmin, että mistä viestinnästä puhutaan. Viestintä on ollut oma viimeaikainen kuuma aiheeni. Olen saanut kuulla viestinnässäni olevan parantamisen varaa ja haluan tehdä asialle jotain. Tämän takia kutsuin treeneihimme kandia kirjoittavan viestinnän opiskelijan yliopistolta.

Eli seuraavana päivänä Ukon puheen jälkeen meillä oli aamutreenit, jonne olin kutsunut Jennin kertomaan meille lisää viestinnän saloista ja auttamaan meitä ymmärtämään lisää kaikesta siihen liittyvästä. Hän aloittikin kumoamalla perinteisen viestintäkuvion, jossa pallo heitetään vastaanottajalle, ja toi sen tilalle viestintätavan, jossa vastuu on molemmilla osapuolilla. Tämä on erityisen hyvä huomio siitä, että myös vastaanottajalla on vastuu vuorovaikutuksessa. Hänen täytyy osata kysyä, mikäli joku asia jää vaivaamaan tai mikäli hän ei ymmärrä jotakin.

Tiimissämme viestiessä on hyvä muistaa, että palautetta antaessa ja saadessa pitää muistaa konteksti. Olemme kaikki akatemialla, koska haluamme oppia ja kehittyä. Palaute ajaa juuri tätä, eli auttaa meitä oppimaan ja tajuamaan toimintamme epäkohtia. Kontekstina tiimissämme on, että haluamme kaikki auttaa toisiamme eteenpäin, eli jopa hieman ilkeältä kuulostavan kommentin takana saattaa olla halu kehittää toimintaamme. Mikäli tapa, jolla asia sanotaan kuulostaa liian hyökkäävältä tai loukkaavalta on asiasta sanottava toiselle ääneen. Tällä hetkellä tiimissämme toimii palautekulttuuri melko hyvin, mutta toivoisin erityisesti tiheämpää säännöllistä palautekeskustelua.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!