Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

@jklsatama

Kirjoitettu 28.06.15
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Markkinoinnin musta kirja
Kirjan kirjoittaja: Teemu Takala
Kategoriat: 6.4. Uuden aallon markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olin kaksi vuotta Saunalautta-yrittäjänä Jyväskylän Satamassa. Siinä toimiessa huomasin tarvetta yhteistyölle satamassa toimivien yrittäjien kesken. Laskentatavasta riippuen satamassa toimii lähes parisen kymmentä yrittäjää, joista jokainen toimii pienellä tai keskisuurella volyymillä. Viime talvena sain muutaman ratkaisevan potkun toiselta satamayrittäjältä lähteä toteuttamaan yhteistä markkinointikanavaa kaikkien toimijoiden kesken. Nyt ollaan siinä pisteessä että jklsatama.fi on käynnistetty ja toiminnassa.

Markkinoinnin musta kirja on ensimmäinen ehkä oikeasti markkinointiaiheinen kirjani Tiimiakatemian aikana. Ainakaan heti ei tule mitään muuta kirjaa mieleen. Tämä kirja kuitenkin napsahti kuin vasara naulaan aiheensa puolesta. Jyväskylän Satama-palvelussa suurin huomio nimittäin keskittyy toimivan Facebook- ja Instagram-aktiivisuuden ympärille.

 

Mitä huomioita olen tähän mennessä tehnyt?

Nettisivuilla käy erittäin vähän porukkaa. Se ei ole mennyt aivan sillä tavalla kuin oli tarkoitus. Toisaalta, sen tarkoitus olikin olla lähinnä staattisena sivuna. Paukut on laitettu nimenomaan sosiaaliseen mediaan.

Facebookissa on tällä hetkellä reilu 1400 tykkääjää. Ohitimme juuri toisen ison toimijan, Mustan Magian, ja olemme nyt Sataman toimijoista tykätyin sivu. Otin mukaan remmiin Dynaamian Tanjan tuossa toukokuun lopussa kun huomasin että mulla alkaa olla paljon muutakin tekemistä ja aika ei ihan riitä. Silloin olin saavuttanut itsekseni 800 tykkääjän rajapyykin. Tanja on kyllä ottanut homman loistavasti haltuun! Tässä parin kuukauden aikana ylivoimaisesti tykätyin on ollut (tietysti) kuvakisa meiningillä tykkää kuvasta. Nyt viime aikoina on myös ollut muutama tykätympi julkaisu, kuten Tom Jones ja satamassa kelluvat asunnot. Tällä hetkellä näyttää siltä että tuollaiset mielenkiintoiset, positiiviset julkaisut saavat tykkäyksiä. Informatiivisemmat ja mainosmaisemmat puolestaan eivät. Kommentteja ei kuitenkaan ole juuri missään kuvassa, joten sitouttaminen sillä saralla on vielä vaiheessa.

Instagramissa on seuraajia piirun verran alle 500. Se on selkeästi eniten kaikista sataman toimijoista. Tämä on ollut itselleni ehkä se suurin yllättäjä. Tykkäyksiä on parhaimmillaan yhdellä kuvalla lähes sata, ja jatkuvasti tulee sekä lisää seuraajia, että myös tykkääjiä. Myös Instagramin puolella suosituimpia kuvia ovat fiilistelyt ja kauniit kuvat. Tässä on hyödynnetty muiden käyttäjien ottamia kuvia paljon, eli ns. ”repostausta”. Harrastan myös tägien läpikäyntiä, eli seuraan kaikkia kuvia joihin on tägätty esimerkiksi #jyväskylä, #jyväsjärvi ja #jklsatama. Tykkäämällä niistä saan myös paljon nostettua seuraajakantaa.

Instagramissakin on kokeiltu muutamia kisoja, mutta ne eivät ole toimineet ihan samalla tavalla kuin Facebookin puolella. Facebookissa on helpompi jakaa ja tykätä, ja ihmiset eivät ehkä ole vielä tottuneet Instagram-kisoihin. No, kokeilut jatkuvat.

Mitä jatkossa?

Maalin sijainti on hyvä selvittää ennen hyökkäämistä, kuten Takala kirjassa mainitsee. Tavoitteita täytyy siis asettaa jatkossakin. Minulla on ollut tavoitteena päivittää Instagramia lähes päivittäin. Siinä tavoitteessa voin sanoa onnistuneeni, yhtään kahden päivän taukoa ei ole tainnut olla. Facebookin puolella julkaisuja on tultava vähintään kolme viikossa. Heinäkuussa, kun todellinen kesä vasta alkaa, täytyy ottaa myös muunlaisia tavoitteita esiin, kuten esimerkiksi tiettyihin kuviin tykkäysmäärät, viikossa saadut seuraajat/tykkääjät, etc. Kilpailuja jatketaan edelleen, koska ne on ihmisiä kiinnostavia. Niissä täytyy tosin kokeilla enemmän sitouttamista, eli miten saada asiakas oikeasti sitoutumaan, ei vain tykkäämään tai tekemään jotain pientä.

jklsatama.fi-tarrat on jo painettu, ne täytyy saada jakoon. Vielä on harkinnassa tehdäänkö myös juliste. Tarroista voisi ottaa toisen painoksen, vähän irrottelevamman ja räväkämmän. Myös juurikin niistä sataman palveluista on käytävä ottamassa enemmän mielenkiintoisia kuvia, ihan omin voimin, ja testattava minkä tyyliset kuvat toimivat.

Ja videot! Vielä ei ole yhtään itsekuvattua videota, ja siihen mulla on kuitenkin osaamista! Toivottavasti ehdin heinäkuussa hieman paneutua asiaan muilta töiltäni, että saataisin huumoria ja muutakin kuin pelkkää pysyvää kuvaa. Tässä kohdassa otetaan mielellään ehdotuksia vastaan. 😉

 

 

Henry Vesin
Nuori tarinankertoja
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

Tagit: , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!