Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Johda tunteita

Kirjoitettu 15.05.19
Esseen kirjoittaja: Johanna Lamberg
Kirjapisteet: 2
Kirja: Johda tunteita: menesty työelämässä
Kirjan kirjoittaja: Camilla Tuominen
Kategoriat: 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 4.4. Johtamisen haasteet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Menestyäkseen työelämässä kuin johtajana on opittava järjen lisäksi myös tuntemaan tunteita. Kun opimme ymmärtämään tunteiden kieltä, ymmärrämme paremmin tunteiden, ajattelun ja tekojen välisiä yhteyksiä. Kirjassa ”Johda Tunteita: menesty työelämässä” kerrotaan, että 90 prosentilla työstään parhaiten suoriutuvilla on korkea tunneäly.

Itse uskon vahvasti positiivisten tunteiden voimaan. Olen alkanut ymmärtämään, että tiimissä kaikkien tunteilla on väliä ja jos jollakin on negatiivisia tunteita pitkin päivää, se hidastaa omaa tekemistä ja huonontaa omaakin mielialaa. Positiivinen mieli lähettää keholle viestin: ”Ei hätää, olet turvassa”, joka tuo yksilössä monet vahvuudet esille. Kun koet olevasi positiivisella ja rauhallisella mielellä, saat esimerkiksi seuraavat edut:

  1. Läsnäolo
    Tämä on yksi tärkeimpiä taitoja tiimityöskentelyssä. Esimerkiksi treeneissä läsnäolo on niin sanotusti pakollista, ettet menetä saatua tietoa ohitse. Osoitat läsnäolollasi myös osallistuvasi tiimin toimintaan.
  1. Älykkyys
    Positiivinen mieli antaa tilaa kognitiivisille kyvyille. Ajatukset alkavat kulkea ja annat tilaa älyllesi.
  1. Luovuus
    Ideat alkavat pulpahdella kuin itsestään. Itse olen huomannut monesti, että rentoutuneena saan parhaimmat ideat. Paineen alla työskenteleminen hidastaa omaa luovuutta paljonkin, joten parhaimmat ideat yleensä tulevat urheillessa tai ennen nukkumaan menoa.
  1. Yhteys, haavoittuvaisuus ja kokeileminen
    Kun kokee olevansa turvassa, uskaltaa olla haavoittuvainen ja näyttää tunteensa. Uskallan itsekin esimerkiksi olla eri mieltä asioista ja joskus jopa heittää jonkun hullun idean. Ei pelkää epäonnistua.

Pettymyksen tunteet nousevat yksilöillä pintaan, kun odotukset ja todellisuudet eivät kohtaa. Ne vievät energiaa niin itseltä kuin tiimiläisiltään. Tunnen muutamia henkilöitä, joilla on tapana valittaa monesta asiasta. Se ärsyttää itseäni, mutta minun on ymmärrettävä myös, mikä kyseisen henkilön taustalla on. Miksi hän tuntee noin ja valittaa vähän väliä? Miten voisin ehkäpä auttaa häntä?

 

Onko tiimissämme turvallinen ilmapiiri?

Google on tutkinut yli viisi vuotta sitä, mikä tekee parhaan tiimin. He eivät löytäneet  yhteistä tiimien väliltä, vaan päinvastoin: tiimit olivat hyvin erilaisia. Kuitenkin löytyi yksi yhteinen piirre. Parhaissa tiimeissä vallitsi turvallisuus.

Olen pohtinut, onko tiimissämme kaikilla turvallinen olo. Uskaltavatko kaikki vieläkään sanoa omia mielipiteitään. Tuntuu, että ei vielä ja tästä seuraa se, että pysytään hiljaa. Tiimeissä yksilöt voivat pelätä esimerkiksi sitä, että joutuvat naurunalaiseksi, ivallisiin kommentteihin tai joka hylätään ryhmästä. Kirja esittääkin ydinhuolen: ”Miten yritykset tulevat pärjäämään tulevaisuudessa, jos ihmisten luovuus, ideat ja aidot näkemykset jäävät panssarin alle piiloon?”

Mikä tähän on ratkaisu? En itsekään ole varma. Uskon, että tehtyä tiimimme kanssa kahden viikon reissun Eurooppaan, saimme parannettua turvallista ilmapiiriä välillämme. Aloimme olemaan jo enemmän avoimempia ja kertomaan mikä oikeasti esimerkiksi ärsyttää.

4 askelta turvallisempaan ilmapiiriin

Ensimmäinen askel on, että lopetetaan feikkaaminen, sillä totuus tulee ilmi kuitenkin. Totuus voi paljastua myös muutenkin kuin sanoina. Jokaiset katseet, eleet, asenteet ja tunteet kertovat yksilöistä jotain. Jos yrityksessä on huono ilmapiiri, se tarttuu myös asiakkaisiin ja kumppaneihin, mikä on aika huolestuttavaa. Tiimillämme on joskus tapana olla hieman vakavalla asenteella liikenteessä, jota pitäisi muuttaa rennommaksi ja iloisemmaksi.

Toinen askel on, että opettele arvostamaan eriäviä mielipiteitä ja tuo aidot mielipiteet rohkeammin esille. Itsellä on vielä kehittämisen varaa aitojen mielipiteiden tuomisessa. Useasti saattaa pelätä, että sanooko jollekin loukkaavasti tai ettei vaan pahoittaisi kenenkään mieltä. On kuitenkin ymmärrettävä, että meidänkin tiimissä on 15 erilaista mielipidettä ja niitä jokaista tulisi arvostaa ja ymmärtää.

Kuule ja kohtaa oikeasti on kolmas askel turvallisempaan ilmapiiriin. Tämä vaatii aitoa läsnäoloa. Viimeisenä askeleena on luottamus. Kuinka saamme luotua tiimiimme täydellisen luottamuksen jokaisen välille? Se vaatii tekoja, avoimuutta ja rehellistä palautetta ja palautteen vastaanottamista. Sitähän harjoittelemme Tiimiakatemialla päivittäin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!