Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Johdata asiakkaasi verkkoon

Kirjoitettu 24.02.19
Esseen kirjoittaja: Ida-Maria Muilu
Kirjapisteet: 3
Kirja: Johdata asiakkaasi verkkoon
Kirjan kirjoittaja: Katri Tanni & Kati Keronen
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Katri Tannin sekä Kati Kerosen kirja johdata asiakkaasi verkkoon – kirja poikkesi paljon niistä kirjoista joita yleensä tulee luettua, mutta kuitenkin hyvällä tavalla. Kirja opastaa luomaan yritykselle koukuttavaa sisältöstrategiaa, ja vaikka opit sopisivat ehkä paremmin hieman isompaan yritykseen ja jotkut asiat hieman ehkä vanhentuneita, sai tästä muutamia hyviä vinkkejä ja oppeja niin Waiston kun asiakkaidenkin sisältöstrategian luomiseksi. Lisäksi oli mielenkiintoista lukea markkinoinnin kirja, joka oli näin digipainotteinen.

Sisältöstrategia on tapa rakentaa läpi verkkokanavien kulkeva, koukuttava sisältöjen jatkumo, joka ottaa kantaa kaikkiin usein erillisinä kokonaisuuksina nähtyihin verkkotoimintoihin pitäen tärkeimpänä lähtökohtana sisällön asiakaslähtöisyyttä. Sisältöstrategia toimii myös muutosjohtamisen välineenä, sillä perinteisen yrityslähtöisen tuote- ja palvelumarkkinoinnin tehokkuus laskee koko ajan. Markkinoinnin muutosta tarvitaan, sillä arjen työhön vaikuttavat globaalit ilmiöt:

  • Osaaminen erikoistuu koko ajan. Tämän takia tiedon tarve syventyy, ja ennen ostopäätöstä tarvitaan paljon tietoa ja tulkintaa oman alan tulevaisuuden suunnasta.
  • Edellisestä johtuen yleisöt sirpaloituvat yhä useampiin kanaviin. Tämä tekee tavoittamisesta entistä haastavampaa.
  • Tavoittamishaasteista johtuen työntävien markkinointisisältöjen määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Tämä on aiheuttanut entistä negatiivisemman asenteen keskeyttämismarkkinointia kohtaan ja luonut sukupolven, joka ohittaa sisällöstä irralliset mainosbannerit kuin niitä ei olisikaan.

Perinteisesti on ajateltu, että markkinoijan kannattaa mennä sinne, missä asiakkaat ovat. Sisältöstrategian aikakaudella ajatellaan, että yritys johtaa asiakkaita verkon eri kanavia pitkin sinne, missä yrityksen hyvä sisältö on. Kun yritys haluaa johtaa asiakkaita verkossa läpi kanavien, tarvitaan kolmen laista sisältöä:

  1. Tavoittava sisältö
  2. Sitouttava sisältö
  3. Aktivoiva sisältö

Eri kanavien ja sisältöjen avulla yrityksen tulee luoda asiakkailleen yhtenäinen sisältö, joka johtaa asiakkaan pitkin edellisiä sisältöjä. Tärkeää on, että asiakas ymmärtää sisällön, vaikka hän tulisi yrityksen kanavaan vasta palvelupolun keskeltä.

Waisto käyttää kanavinaan www-sivuja, Facebookia ja Instagramia sekä lisäksi waistolaisten omia LinkedIn profiileja. On tärkeä miettiä myös Waistolle sisältöstrategia, jossa mietimme mistä tavoitamme asiakkaat, sillä ainut aktivoiva kanava, joka meillä on edes jotenkin käytössä, on Facebook, muttas se ei ole paikka, jossa asiakkaamme on. Muuten käytämme asiakkaiden tavoittamiseen lähinnä soittelua ja LinkedIniä. Maaliskuussa onkin tarkoitus tehdä Waiston sivuille Googlemarkkinointia, jolla tavoitamme paremmin kohderyhmämme. Nettisivujen lisäksi olemme miettineet blogia, jossa on enemmän tarinoita tekemistä projekteistamme, josta asiakkaamme saavat lisätietoa tekemisistämme ja saamme sitoutettua sekä aktivoitua heitä. Lisäksi voisimme kokeilla suoramarkkinointia Waiston asiakkaille sähköpostin muodossa.

Waisto voisi siis johdattaa asiakkaitaan verkon läpi esimerkiksi näin:

Waiston sisältökanavat (1)

Sisältöstrategian kantava ajatus on se, että se markkinoinnin ja myynnin tulisi tehdä yhteistyötä. Välttämättä verkossa olevan sisällön ei tarvitse tuottaa suoraa kauppa, vaan ohjata potentiaalisia ostajia myyjien käsiin. Näin myyjien kylmien kontaktien lämmittelyyn käytetty aika vähenee ja potentiaaliset asiakkaat ovat tutustuneet jo yritykseen ja sen tarjontaan. Tämän takia on tärkeää, että jokainen yrityksen osasto on mukana suunnittelemassa yrityksen sisältöstrategiaa.

Sisältöstrategia tulee myös tehdä asiakaslähtöisesti. Mitä asiakas haluaa kuulla, mitä kautta hän löytää verkkosivuille ja mikä saa yrityksen erottumaan muista kilpailijoista asiakkaan näkökulmasta. Esimerkiksi, jos yritys myy erikoista tuotetta, kuten Waiston verkkokauppa myy jalkapallosukkia, jotka pitävät säärisuojat paikallaan. Näille on varmasti joku virallinenkin nimi, mutta kannattaa tuotetta markkinoida myös nimellä, jota asiakkaat tästä käyttävät. Näin potentiaalinen asiakas löytää nämä ensimmäisellä haulla, eikä aikaa mene ensimmäisenä oikean termin etsimiseen ja tämän jälkeen oikean termin alta löytyykin jo rivi muita kilpailijoita.

Lisäksi sisältöstrategiassa kannattaa käyttää asiaa, joka saa oman yrityksen erottumaan muista yrityksistä.  Tarjonta on nykypäivänä niin laajaa, että valinnanvaraa samankaltaisille tuotteille ja palveluille löytyy rutkasti. Esimerkiksi Waiston tapauksessa voisimme tuoda vielä enemmän esille nettisivuillamme ja tulevassa blogissa esille nuorta ja innovatiivista näkökulmaa ja sitä, kuinka toimimme yhdessä tiiminä. Lisäksi voisimme tuoda enemmän esille sitä, että olemme huomattavasti halvempi vaihtoehto verrattuna esimerkiksi markkinointitoimistoihin. Muutenkin voisimme enemmän kuunnella palautetta asiakkailtamme, miksi he valitsivat juuri meidät ja mitä hyvää tekemisissämme on. Näin voisimme käyttää tietoa hyväksi markkinoinnissa sekä muissa myyntitilanteissa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!