Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Johtajuuden ristiriidat

Kirjoitettu 23.06.20
Esseen kirjoittaja: Riku Kylä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Johtamisen ristiriidat
Kirjan kirjoittaja: Alf Rehn
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Voi johtajuus, taas kirjoitan sinusta. Muistan edelleen vuoteni Dynan leaderina. Sen kauheuden, sekä myös sen ihanuuden. Sen ristiriidan. Sitä johtajuus on, ristiriitoja. Niistä myös Alf Rehn on kirjoittanut kirjan ’Johtajuuden ristiriidat’.

Johtajuus ei ole klassisesti ajateltuna vaikeiden päätösten tekemistä, vaan vaikeiden kompromissien selvittelyä. Vaikea ymmärtää? Johtaminen ei ole joko-tai -juttuja. Johtaminen sekä-että -juttuja

”Se on näyttämistä mitään näyttämättä.

Se on tilan luomista tilaa rajaamalla.’’

Kuinka ymmärrät nämä lauseet? Minulle näyttäminen mitään näyttämättä avautuu pitkälti ajattelemalla, kuinka valmentajamme toimivat. He johdattelevat ajatuksiamme, mutta eivät anna suoria vastauksia. He siis näyttävät suuntaa, mutta antavat meidän määrittää lopullisen määränpään ja kulkuneuvon sinne.

Tilaa johtaja voi antaa rajaamalla kentän, jossa työntekijä saa toimia oman mielen mukaan. Tässä mallissa johtaja on asettanut rajat, mutta luottaa työntekijäänsä, että hän osaa toimia tuloksekkaasti näiden sisällä ilman suurempaa valvontaa.

Jokaisen johtajaksi haluavan tai johtajana jo toimivan tulee vain hyväksyä se, että johtaja epäonnistuu aina. Tiimiakatemialla tämä varmasti korostuu vielä enemmän. Meitä kannustetaan koko ajan tekemään uusia kokeiluja. Näissä jokainen toimii jonkinlaisena johtajana varmasti akatemia aikanansa ja jos ei hyväksyä sitä, että sinulla on lupa epäonnistua, niin epäonnistumisen voi koitua vaarallisenkin suureksi möröksi.

Usein johtajat on määritelty vahvoina erehtymättöminä alfauroksina, mutta tosiasia on se, että nämä niin sanotusti erehtymättömät osaavat käsitellä vastoinkäymisensä siten, että eivät lamaannu heti niiden jälkeen. Itsellä on hieman tehtävää tässä. Vaikka kykenenkin käsittelemään minuun kohdistuvaa palautetta niin siitä saattaa jäädä pieni kummitus takaraivoon kytemään: ”Enkö olekaan tarpeeksi hyvä?” Tämän olen huomannut etenkin valokuvistani keskustellessa ja asiakkaiden kanssa toimiessa. Lääkkeenä tähän on usein toiminut katsominen taaksepäin ja tarkastellen mitä kaikkea on jo tullut tehtyä ja niistä hyvistä töistä saadut palautteet. Toki kaikki nyt ja tulevaisuudessa tulevat palautteet tulee ottaa vakavissaan, eikä vain tuuduttautua menneisyyteen. Niiden palautteiden ei vain pidä antaa lannistaa.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!