Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Johtaminen käytännössä

Kirjoitettu 02.12.13
Esseen kirjoittaja: Unna Ahokas
Kirjapisteet: 3
Kirja: Johtajuuden 21 kiistatonta lainalaisuutta
Kirjan kirjoittaja: John C. Maxwell
Kategoriat: 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.7. Johtamisen klassikot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Käyn Johtamisen 21 lainalaisuutta-kirjan läpi lukujen lopussa olevien tehtävien avulla. Lisäksi mietin mitä vien käytäntöön. En käy läpi niitä lukuja, joiden tehtävät ovat samanlaisia kuin jossain toisessa luvussa.

 

Lupaan palata tähän esseeseen tehdessäni tammikuussa oppimissopimusta.

 

1. luku: Rajoitusten laki

 

Rajoitusten laki kertoo siitä, että jos ei pysty johtamaan ei voi myöskään edetä. Kuten tiedämme, johtajuudesta puolet on itsensä johtamista (Dee Hock-malli) joten tämä on varmasti erittäin totta.

 

Luvun lopussa on tehtävä jonka avulla voi tutkia omaa johtajuuden tasoa.

Tehtävä 1: Kirjoita muistiin tärkeimmät päämääräsi. Mieti mitkä tavoitteet vaativat toisten ihmisten osallistumista ja yhteistyötä.

*Avata ravintola Turkkiin

*Saada oppari valmiiksi ja valmistua

*Saada MYM-rahat kasaan

*Muuttaa ulkomaille

*Saada ”pyhäkolmio” toimimaan (ruoka, uni ja liikunta)

 

Yhteistyö Mamman kanssa on erittäin tärkeä osa kolmea/neljää tavoitetta. Lisäksi tiimini on suuri osa tavoitteita.

 

Tehtävä 2: Arvioi johtajuustaitosi kirjan lopussa olevan taulukon mukaan.

 

  1. 2, 2, 2 = 6
  2. 2, 2, 1 = 5
  3. 2, 1, 3 = 6
  4. 2, 2, 2 = 6
  5. 1, 2, 2 = 5
  6. 2, 3, 2 = 7
  7. 1, 2, 2 = 5
  8. 1, 2, 2 = 5
  9. 2, 3, 2 = 7
  10. 2, 2, 3 = 7
  11. 3, 2, 2 = 7
  12. 3, 2, 2 = 7
  13. 1, 2, 3 = 6
  14. 3, 2, 1 = 6
  15. 2, 2, 3 = 7
  16. 2, 1, 1 = 4
  17. 1, 2, 1 = 4
  18. 3, 2, 2 = 7
  19. 1, 2, 1 = 4
  20. 2, 2, 1 = 5
  21. 2, 1, 2 = 5

 

Tehtävä 3: Pyydä muita arvioimaan sinun johtajuustasoasi eri osa-alueilla.

 

Käytäntöön: Teen tehtävän 3. Sen jälkeen katson, mihin johtajuuden osa-alueisiin tarvin eniten apua ja mitkä ovat vahvuuksiani. Valitsen kevään lukusuunnitelman näiden tietojen perusteella.

 

2. laki: Vaikutusvallan laki

 

 

Vaikutusvalta on yksi niistä asioista, joita on parempi kehittää luonnostaan kuin ostaa rahalla.

 

Tehtävä 1: Mitkä johtajuuden myyteistä olit omaksunut aiemmin? Miksi ole tollut altis kyseiselle myytille? Mitä se kertoo tämän hetkisestä johtajuuskäsityksestäsi? Mitä sinun tulee muuttaa ajattelussasi, jotta voit avautua johtajuuden kehittämiseen tulevaisuudessa?

 

Hallinnointimyytti. Ajattelin keväällä, että pystyn johtamaan Kaatoa hyvin koska osaan organisoida asioita. Saimmekin ravintolan hienosti pystyyn, mutta työilmapiiri ei ollut hyvä. En ymmärtänyt, että minun olisi tullut johtaa ihmisiä ensin, sitten vasta asioita

 

Pioneerimyytti. Olen nähnyt meidän tiimissämme ja projekteissa usein tilanteita, joissa joku muu kuin johtaja on johtanut tilannetta. Itsellänikin on tapana astua muiden varpaille, jos johtajuus ei ole vahvaa. Ennen luulin johtajan olevan aina se, joka on korkeimmassa asemassa.

 

Tehtävä 2: Mihin tavallisesti tukeudut saadaksesi ihmiset seuraamaan sinua? Arvioi itsesi (1-10) seuraavien ominaisuuksien osalta:

*Luonteenlujuus 2

*Suhteet 2

*Tietämys 5

*Vaisto 10

*Kokemus 8
*Aikasempi menestys 6

*Kyky 7

 

Kuinka voit kehittää paremmin ominaisuuksia tai asioita, joissa annoit itsellesi alhaiset pisteet?

Haluan oppia käyttämään verkostoja. Lisäksi haluan oppia ymmärtämään valtasuhteita ja sitä kuka on ns. avainpelaaja

 

Tehtävä 3: Etsi järjestö, johon voit mennä mukaan vapaaehtoistyöhön ja harjoittele sen kauttaa vaikutusvallanlakia. Kokeile johtajuutta.

 

Olen jo Jolpissa mukana, ja vielä puheenjohtajana 😀 Olen oppinut paljon sen kautta.

 

Käytäntöön: Tarkkailen omassa ja muissa tiimeissä avainpelaajia. Keväällä käyn ristipölyttämässä tämä asia mielessä. Opettelen käyttämään näitä avainpelaajia siinä, että saamma Golden Stepin.

 

Parannan omaa brändiäni. Aloitan omasta tiimistäni. En enää vähättele itseäni ja koitan poistaa niitä tekoja, joilla saan aikaan huonoa kuvaa itsestäni. Tuon lisää teoriatietoa jokapäiväiseen tekemiseen (treenit, projektipalaverit tms.)

 

3. luku: Prosessin laki

 

Prosessin laki tarkoittaa sitä, että pienet päivittäiset teot kartuttavat kekoa. Ajan myötä siitä kasvaa iso.

 

Tehtävä 1: Mikä on kasvusuunnitelmasi?

 

Oppimissopimus vastaa kasvusuunnitelmaa

 

Tehtävä 2 & 3: Auta alaisiasi kasvamaan ja kannusta kasvamisen kulttuuriin

 

Tämä on asia joka minua kiinnostaa koko ajan enemmän. Haluan olla se, joka pitää huolta, että kaikki tiimissäni ja projekteissani kehittyvät.

 

Tehtävä 3:

 

Käytäntöön: Teen erittäin hyvän ja tarkan oppimissopimuksen tammikuussa. Teen sen vähintään vuodeksi eteenpäin.

Panostan synttäreissä vielä viimeisen kuukauden aikana siihen, että kaikki oppivat. Vaadin kaikki tuomaan ainakin yhden teorian jota käytämme synttäreihin.

 

Pidän huolta, että aloitamme keväällä tiimissäni kirjaesitelmät ja kaikki tekevät sellaisen kevään aikana. Lisäksi vaadin, että koulutusohjelmista tuodaan oppeja. Lisäksi kannustan ihmisiä tekemään hyvät projektisuunnitelmat. Pyydän ihmisiä käyttämään siilikonseptia kevään oppimissopimuksissa.

 

4. luku: Suunnistamisen laki

 

Johtajan on osattava suunnistaa. Johtajan vastuulla on kaikkien pääseminen perille.

 

Tehtävä 1: Onko tapanasi tutkia säännöllisesit myönteisiä ja kielteisiä kokemuksiasi?

 

Ei ole.

 

Tehtävä 2: Tee toimintasuunnitelma harkitun tiedon keräyksen jälkeen.

 

Opin tämän Kaadosta. Hugi pyysi monta kertaa meitä benchmarkkaamaan muut keilahallit ja emme silti tehneet sitä. Nämä ovat niitä asioita jotka minun on ollut pakko oppia kantapään kautta.

 

Tehtävä 3: Kumpaan luotat enemmän: uskoon vai tosiasioihin? Etsi itseäsi tasapainottava työkaveri.

 

Todella vaikea kysymys. Useimmiten taidan luottaa omaan uskooni, koska en jaksa selvittää tosiasioita. Lisäksi minulla on usko, että kaikesta selviää jos haluaa ja silloin ei kannata antaa prosenttien tai tutkimusten masentaa itseään.

 

Käytäntöön: Teen nykyään joka viikko tuntienkirjauksen. Tästä lähtien kirjoitan muistiin yhden tärkeimmän onnistumiseen ja epäonnistumiseen liittyvän opin. Aloitan tämän heti tästä viikosta.

 

Benchmarkkaamme ravintolat Turkki-projektia varten. Pidän huolta, että haastattelemme ainakin viittä eri ravintolanpitäjää! Lisäksi haastattelemme ainakin yhtä ulkomaille Suomesta lähtenyttä yrittäjää.

 

5. luku: Arvon lisäämisen laki

 

John C. Maxwell uskoo hartaasti, että muita auttamalla omakin menestyminen onnistuu.

 

Tehtävä 1: Onko sinulla johatessasi palvelija asenne? Tee pieniä tehtäviä muille ilman kiitosta.

 

Tehtävä 2: Mitä sinua lähinnä olevat ihmiset arvostavat? Laadi lista elämäsi tärkeimmistä ihmisistä. Mieti mitä kukakin heistä arvostaa eniten. Arvioi kuinka hyvin samaistut tämän ihmisen arvoasteikkoon. Jos et tiedä mitä joku läheisesi arvostaa, tai annat alemman arvosanan kuin kahdeksan, vietä enemmän aikaa hänen kanssaan.

 

Äiti: Perhe, työ ja olla osa yhteiskuntaa. 6

Isä: Simppeli elämä, ei tarvitse tehdä mitää erikoista. 5

Ystävä 1: Perhe ja rakkaus 7

Ystävä 2: Rakkaus ja hyvä elämänlaatu. Pienet asiat. 7

Ystävä 3: Ystävät, rohkeus. 10

Ystävä 4: Rakkaus, aitous. Elämästä nauttiminen 8

Mamma: Omien unelmien tavoittelu, vastuunotto. 9

Karkkis: Työnteko, toisten kunnioitaminen ja huomioonotto. 7

 

En tiedä auttaako ajanvietto toisen kanssa asiaan? Tämä vaikuttaa vähän liian uskonnolliselta huuhaalta minulle. Ehkä hassua on se, miten vähän samaistun vanhempiini. Toisaalta asia on alkanut muuttua vuosien varrella kun olemme alkaneet puhua suorempaan toisillemme.

 

Tehtävä 3: Tee arvon lisäämisestä toisten ihmisten elämään osa elämäntyyliäsi. Aloita lähimmistä ihmisistä. Siirry sitten ihmisiin joita johdat.

 

Käytäntöön: Olen viime aikoina tehnyt jo paljon juttuja, jotka auttavat muita. Jatkan samaa linjaa, enkä odota kiitosta (vaikka onhan se ihana kun sitä saa :D)

Otan keväällä enemmän aikaa käydä ystävieni luona. Lisäksi kirjoitan kirjeitä ja skypettelen enemmän! Vietä joululomalla aikaa isäni ja äitini kanssa.

Koitan miettiä jokaisen innomolaisen kohdalla jokapäiväisessä elämässä, miten voin heitä auttaa enemmän. Lisäksi kiinnitän huomiota siihen, että autan synttäriporukkaani.

 

6. luku: Vakaan pohjan laki

 

Jos ihmiset eivät voi luottaa johtajaan, eivät he luota myöskään johdettavaan projektiin/yritykseen. Siksipä on tehtävä töitä luottamuksen luomisen eteen, vaikka se olisikin rankkaa.

 

Tehtävä 1: Kuinka luotettavana ihmiset sinua pitävät? Kertovatko he sinulle mielipiteensä? Kertovatko he mitä heidän vastuualueellaan tapahtuu?

 

Välillä en ole ollut tiimiläisteni luottamuksen arvoinen. Olen yrittänyt parantaa käytöstäni viime aikoina, jotta minuun voidaan luottaa. On henkilöitä joiden tiedän sanovan minulle asiat suoraan ja henkilöitä joiden tiedän pitävän palautteen omana asianaan. Haluan päästä kaikkien kanssa vähintään hyvälle tasolle.

 

Tehtävä 2: Kuinka kehität luonnettasi? Suoraselkäisyys, aitous ja itsekuri.

 

Haluan jatkuvasti muuttaa itseäni parempaan suuntaan. Olen vähentänyt paljon paskanpuhumista ja yritän sanoa ihmisille asiat suoraan päin naamaa. Tämä on jotain sellaista, missä minun tulee kehittyä ja tehdä töitä vielä paljon.

 

Itsekurini on työasioiden osalta hyvässä jiirissä. Henkilökohtaisessa elämässä ei ehkä niinkään, koska en ehdi keskittymään siihen tarpeeksi.

 

Tehtävä 3: Pyydä anteeksi jos olet rikkonut jonkun luottamuksen.

 

Minulla onkin tapana tehdä näin, mutta heti tulee mieleen pari juttua joista voisi pyytää anteeksi.

 

Käytäntöön: Käytän treffikulttuuriamme hyväksi siinä, että luon kaikkiin tiimiläisiin avoimen puheen suhteen. Jatkan tämän ylläpitämistä kesällä siten, että otan asiakseni puhua kaikille tiimiläisillemme viikottain.

 

Kerron palautteen suoraan ihmisille. Tämänkin voin tehdä helpommin treffikulttuurin avulla.

 

Teen keväälle myös henkilökohtaiseen elämään oppimissopimuksen.

 

Pyydän heti maanantaina anteeksi niiltä, joiden luottamuksen olen pettänyt.

 

7. luku: Kunnioituksen laki

 

Ihmiset seuraavat itseään vahvempia johtajia. Jos johdat jotakuta, joka on sinua vahvempi johtaja, homma ei välttämättä onnistu.

 

Tehtävä 1: Kun pyydät ihmisiä tekemään jotain, kuinka innokkaasti he tekevät sen?

 

Olen nykyään oppinut muotoilemaan asiat niin, että ihmiset lähtevät mukaan. Sanoisin, että tasoni on 7-8 luokkaa. Se on suuri parannus, sillä ennen se oli alle 5.

 

Tehtävä 2: Tarkastele ominaisuuksia, jotka lisäävät ihmisten kunnioitusta johtajaa kohtaan:

*Luontaiset johtajanominaisuudet 5

*Toisten kunnioittaminen 6

*Rohkeus 9

*Aikaisempi menestys 7

*Uskollisuus 9

*Toisten elämään tuotu lisäarvo 8

 

Tehtävä 3: Kysy läheisiltä ihmisiltä, mitä he kunnioittavat eniten sinussa. Kysy myös missä on parannettavan varaa.

 

Käytäntöön: Pidän yllä rohkeuttani ja uskollisuuttani. Yritän kunnioittaa toisia ihmisiä enemmän ja löytää heistä hyviä puolia, vaikka se olisi vaikeaa. Samalla tuon lisäarvoa muiden elämään, esimerkiksi tuomalla oppeja enemmän tiimiimme. Tärkeimmäksi tehtäväksi koen kuitenkin sen, että teen jokapäivä oman osani ja siten saan aikaa menestystä itselleni ja muille.

 

8. luku: Oivalluksen laki

 

Oivallus tarkoittaa sitä mitä me monesti kutsumme ison kuvan näkemiseksi, vision löytämiseksi tai pelkäksi onneksi. Se on sitä, että johtaja osaa olla oikealla paikalla oikeaan hetkeen.

 

Tehtävä 1: Luotat oivallukykyysi? Mikä on suurin luontainen lahjakkuutesi? Pettävätkö vaistosi sinua tässä asiassa? Jos pettävät niin milloin?

 

Tämä on ehkäpä vaikeimpia kysymyksiä tässä kirjassa. En osaa sanoa varmasti, mikä on minun suurin vahvuuteni. Luulen sen olevan pelottomuus. Joskus koen sellaisia hetkiä, joissa tiedän mitä pitää tehdä, mutta en tiedä miksi.

 

Tehtävä 2: Osaatko lukea ihmisiä?

 

En osaa tätä luonnostaan. Minulle ei ole luonteenomaista välittää muiden tunteista ja fiiliksistä.

 

Tehtävä 3: Opettele käyttämään ihmisten voimavaroja. Älä tee asioita itse vaan delegoi.

 

Käytäntöön: Alan kiinnittää treeneissä enemmän huomiota ihmisten tunteisiin. Alan kirjoittaa treenimuistiinpanoihini keskustelun lisäksi ajatuksiani siitä, millaisia tunteita muilla saattaa olla ja mikä on yleinen fiilis.

 

Alan delegoimaan synttäreissä enemmän! Lisäksi koitan käyttää tiimiläisiämme enemmän omissa projekteissani ja Innomon jutuissa.

 

9. luku: Vetovoiman laki

 

Ihminen vetää puoleensa itsensä tapaisia ihmisiä. Siksipä kannattaa luoda itsestään sellainen ihminen jonka kanssa haluaa itsekin tehdä töitä ja viettää aikaa.

 

Tehtävä 1: Millaisten ihmisten kanssa haluan tehdä töitä?

 

Rohkeita, päämäärätietoisia, esimerkillisiä, idearikkaita, käytännöllisiä, vastuunottajia, pystyvät tekemään kompromissejä… listaa voi jatkaa aika pitkälle. Suurin ero minun ja sellaisten ihmisten joita etsin välillä on ehkä sellainen talentti, taiteellisuus, lahjakkuus tai miksi sitä haluaa sanoa. En koe, että olen missään asiassa erikoisen lahjakas, vaikka olenkin hyvä monessa asiassa. Miten voisin kasvattaa omaa lahjakkuuttani? Ehkä minun tulisi keskittää tekemiseni vieläkin tarkemmin tiettyihin asioihin?

 

Tehtävä 2: Hanki mentori

 

Olen miettinyt jo pitkään mentorin hankkimista. Tämä on vaikeaa minulle, koska en todellakaan pidä tuntemattomilta ihmisiltä palveluksen pyytämistä.

 

Käytäntöön: HANKIN SEN MENTORIN!

 

10. luku: Yhteyden laki

 

Yhteys tarkoittaa sitä, että aidosti ymmärrät ympärilläsi olevia ihmisiä ja välität heistä. Se on oman itsensä sivuun laittamista ja muihin panostamista.

 

Tehtävä 1: Mittaa itsetuntemuksesi. Pyydä myös muita antamaan mielipiteensä näistä asioista.

 

*Kuinka kuvailisin itseäni ihmisenä:
-Olen intohimoinen, äänekäs ja innostunut ihminen, jolle päämäärät ja toiminta ovat tärkeää. Minuun tutustuessa voin olla aika päällekäyvä, mutta kun minut oppii tuntemaan olen toisista välittävä yksilö.

 

*Mikä luonteessani on vahvinta?
-Seison arvojeni takana ja olen aito.

 

*Mikä luonteessani on heikointa?
-Kateellisuus ja katkeruus

 

*Mikä on suurin vahvuuteni?

-En osaa vieläkään vastata tähän täysin. Pelottomuuteni?

 

*Mikä on heikoin osaa-alueeni?

-Toisten ihmisten ymmärtäminen

 

*Kuinka hyvin kykenen samaistumaan toisiin?
-Sanoisin, että numero on 5. Se on ollut aiemmin alempana, mutta ei se vieläkään ole korkealla.

 

*Kuinka hyvin kykenen ajatustenvaihtoon toisten kanssa?

-Tämä riippuu niin paljon ihmisiestä. Sanoisin että numero on 6-7.

 

*Kuinka pidetty olen?

-Tämäkin taas riippuu ihmisestä ja heidän suhtautumisestaan minuun (ja minun suhtautumisestani heihin). Tiedän, että en ole helpoimmasta päästä. Luulisin, että numeron keskimäärin 6. Se ei ole korkea, mutta toisaalta olen ollut ympäristössä jossa tuo numero olisi ollut negatiivinen 😀

 

Tehtävä 2: Puhu ihmisille muustakin kuin työhön liittyvistä asioista.

 

Tehtävä 3: Millaisena puhujana pidät itseäsi?

 

Aiemmin ajattelin, että olen hyvä puhuja. Ennen Tiimiakatemiaa näin puhumisen taidon siten, että kun osaa vain selkeästi ilmaista ajatuksensa niin se riittää. Nyt olen ymmärtänyt, että siihen liittyy paljon muutakin. Pitää ottaa huomioon tilanne, ihmiset ja vaikka mitä muuta. Aitous onkin tärkeämpää kuin olla jokin ylväs puhuja hienolla korokkeella.

 

Käytäntöön: Puhun tiimimme ihmisille muustakin kuin työasioista.

 

Kuten aiemmassa luvussakin, kysyn ystäviltäni ensimmäisen tehtävän kysymykset. Pyydä myös palautetta tiimiläisiltämme joryn valinta treeneissä. Aion myös olla ensi keväänä vähintään kerran kuukaudessa puhujana jossain tilanteessa, jotta oppisin paremmaksi.

 

 

13. luku: Esikuvan laki

 

Minä uskon vahvasti tähän lakiin. En itse ole onnellinen johdettava, jos johtajani ei ole esimerkillinen. Haluan myös itse johtajana olla esimerkillinen. Itse asiassa en pelkästään johtajana vaan myös tiimiläisenä tai projektilaisena.

 

Tehtävä 1: Mieti omaa luonteenlujuuttasi. Onko tullut hetkiä kun et ole toiminut esimerkillisesti?

 

Kyllä sellaisia hetkiä on ollut. Synttäreissä olen pari kertaa sanonut tekeväni jotain, mutta sitten unohtanut asian. Tiimissäni olen mielestäni tehnyt tehtäväni. Näin talvella myöhästyminen on paheeni, sillä minun on erittäin vaikea jaksaa nousta kun on pimeää. Olen koittanut tehdä tästä helpompaa sillä, että olen mennyt aikaisin nukkumaan ja en ole käyttänyt alkoholia suuria määriä.

 

Tehtävä 2: Mitkä ovat ne asiat mitä toivoisit johdettavien tekevän paremmin?

 

*Oma-aloitteisuus

*Suunnitelmallisuus

*Reagointikyky

 

Käytäntöön: Koitan hallita aikani paremmin, sillä epäonnistumiseni esimerkillisyydessä johtuvat suuresti ajan puutteesta. Keväällä en ota kolmea projektia enempää, sillä selvästi neljän projektin pallottelu on minulle liikaa.

 

Luku 16: Liikevoiman laki

 

Liikevoima lähtee johtajan sisältä ja johtajan tehtävä on laittaa se alulle organisaatioon. Tämä on haastavin tehtävä, sillä liikevoiman ohjaus onkin jo helpompaa. Liikevoiman avulla voidaan saavuttaa suuria tekoja!

 

Tehtävä 1: Oletko innoissasi näystä? Näkyykö intosi muille? Pyritkö muuttamaan toisten asenteita parempaan suuntaan vaikka siltä ei tuntuisikaan?

Minä voisin näyttää enemmän innostustani synttäreistä. Kun tehtävää on paljon, innostus monesti jää taka-alalle. Tiimissämme innostukseni on monesti ollut jopa ongelma ja minun on pitänyt löytää uusia keinoja tuoda esille asiat joista olen innostunut.

 

Tehtävä 2: Mitkä asiat lannistavat ihmisiä ympärilläsi? Miten ne voi poistaa?

Synttäreissä on pari lannistavaa tekijää. Yhdellä on haaste myynnin parissa, toista stressaa liikaa. Minä olen yrittänyt poistaa näitä tekijöitä, mutta minun on tehtävä lisää.

 

Tehtävä 3: Palkitse ihmisiä saavutuksista.

 

Käytäntöön: Synttäreissä minun on innostettava ihmisiä lisää. Aion siis ihkuttaa sitä, kuinka mahtavaa hommaa ollaan tekemässä! Lisäksi käyn ensi viikolla jokaisen kanssa läpi heidän tilanteensa ja teen parhaani poistaakseni heidän estonsa.

 

Käyn myös kehumassa synttäriporukkaa kun he tekevät hyvää työtä. Tiimissämme vaadin uudelta joryltä tiimiläisten palkitsemista.

 

17. luku: Tärkeysjärjestyksen laki

 

Hyvä johtaja pystyy priorisoimaan ja tekemään myös vaikeita päätöksiä. Pitää pystyä päättämään sen lisäksi, että tekee jotain, myös se, mitä asioita ei tee.

 

Tehtävä 1: Oletko valmis tekemään muutoksia? Mitä sinun tulisi dramaattisesti muuttaa?

 

Jatkuva haasteeni Tiimiakatemian aikana on se, että haluan olla niin monessa mukana. Lisäksi haluan auttaa kaikkia ja tehdä kaikki hommat parhaani mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että jokin osa-alue tulee aina laiminlyötyä. Minun on alettava karsia hommia, sillä en voi tehdä näin paljon hommia loppuelämääni.

 

Tehtävä 2: Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

*Mitä minulta edellytetään?
-Opintojenkirjaukseen liittyvät asiat eli kirjat ja treeni- ja projektitunnit. Tiimin mittareiden (raha,. asiakaskäynnit) täyttäminen. Projektisuunnitelma, viestintä ja motorola omista projekteista.

 

*Mikä antaa suurimman tuoton?

-Suorittavat projektit. En vielä osaa tehdä projekteja sillä tavalla, että ne olisivat tuntipalkalla järkeviä.

 

*Mikä on palkitsevinta?

-Unelmaprojektit kuten Turkkiin ravintola.

 

Mitkä asiat eivät kuulu noihin?

-Joryssä toimiminen ja tiimin asioiden teko. Kummastakaan ei rahaa suoraan saa ja ne vievät valtavasti aikaa. Ehkä minun pitää ottaa takapakkia ja keskittyä enemmän omaan tekemiseeni.

 

Käytäntöön: Keväällä minun on oikeasti tehtävä kovaa priorisointia. Kolme projektia on maksimi. Lisäksi minun on lopetettava tiimin asioiden hoitaminen ilman korvausta. Teen vain niitä asioita joista olen todella innostunut ja jotka vievät tiimiämme paljon eteenpäin.

 

18. luku: Uhrautumisen laki

 

Johtaminen vaatii uhrautumista. Johtajan on löydettävä tapa olla onnellinen tästä, sen sijaan, että katkeroituu.

 

Tehtävä 1: Mistä olet valmis luopumaan johtajuutesi tähden?

Tämä on helvetin hyvä kysymys. Tänä syksynä olen luopunut lauantaipäivistäni, melkein kaikesta vapaa-ajastani ja pitkistä viikonlopuista (perheeni ja ystävieni näkemisestä). Olen kahden vuoden ajan tehnyt joulun ja uudenvuoden töitä. Olen nytkin kirjoittamassa esseetä vaikka haluaisin mielummin tehdä jotain ystäväni kanssa. Osa näistä asioista on ollut pakko tehdä sillä olen halunnut olla esimerkillinen. Rahan tienaaminen, projektien hoitaminen hyvin ja tiimin tavoitteissa pysyminen ei ole aina helppoa. Silti olen tehnyt parhaani, sillä olen valmis uhrautumaan. Toisaalta näen, että minun tehtäväni ei ole olla tiimimme uhrautuja. Haluan saada keväällä pitkiä viikonloppuja ja muuta kivaa. Jos olen joryssä, minulla on vähemmän mahdollisuuksia sellaisiin, sillä foorumit ovat perjantaisin. Lisäksi esimerkillisyys ei ole joryssä vaihtoehto vaan pakko.

 

Käytäntöön: Valitsen ne asiat jotka uhraan työlleni. Olen niistä asioista iloinen. En uhraa niitä asioita joita en halua, vaikka siihen olisikin painetta.

 

21. luku: Henkisen perinnön laki

 

Kuten Hyvästä paras-kirjassa todettiin, johtaja voi saada yrityksen suureen nousuun. Todellinen johtajuus mitataan kuitenkin siinä, miten yritys jatkaa kun johtaja on lähtenyt pois virastaan.

 

Tehtävä 1: Millaisen haluat henkisen perinnön olevan?

 

En ole miettinyt periyttämistä aiemmin, sillä minulla ei ole ollut siihen tarvetta. Rooliani rekrytointipäällikkönä johti entinen tiimiläiseni, joten suuria tekoja en siihen tehnyt. Nyt minulla on kuitenkin viestintäpäällikön roolini periytettävänä. Vaikka tiimimme ei valitse VP:tä, silti jonkun joryssä on tehtävä niitä hommia mitä minä olen tehnyt. Haluan, että oppimiseen ja positiivisuuteen keskittyminen sekä haasteisiin tarttuminen pysyy tiimissämme edellleen.

 

Tehtävä 2: Mitä sinun tulee muuttaa itsessäsi, jotta voisit jättää haluamasi perinnön?

 

Viestintää on parannettava. Minun on opittava kertomaan oppimastani ja niistä asioista joita olen tehnyt. Lisäksi minun on panostettava aikaa johtajieni johtamiseen.

 

Tehtävä 3: Keihin aiot panostaa?

 

Tulevaan joryyn sekä kaikkiin muihin tiimiläisiini.

 

Käytäntöön: Menen ristipölyttämään tulevaa joryä ja kertomaan mitä olen tehnyt ja oppinut. Jos olen joryssä, jaan oppejani uusille joryn jäsenille.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!