Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Jos et innosta ja erotu, unohdut!

Kirjoitettu 30.11.14
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Brändikäs
Kirjan kirjoittaja: Lisa Sounio
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lisa Sounio- Brändikäs

Lisa Sounion kirja Brändikäs sai ajattelemaan, ihmettelemään ja oivaltamaan. Kirjasta pystyi poimimaan hyviä pointteja, ja räväkkä kirjoitus tyyli piti mielenkiintoa yllä. Sounio kertoi avoimesti omista kokemuksistaan ja yrittäjyydestään, mutta kirjaan mukaan mahtui myös kasallinen oppeja ja tarinoita muiden suomalaisista yrittäjistä, mainittakoon esimerkkinä kirjassa paljonkin seikkaillut Kirsi Paakkanen.

Sana Brändi voi herättää ihmisissä monenlaisia ajatuksia, suomalaisen korvaan se saattaa jopa kuulostaa epämiellyttävältä ja välteltävältä asialta. Brändäyshän on oman itsensä tai asiansa esiin tuomista ja korostamista, joka meille niin vaatimattomille suomalaisille ei välttämättä ole se luonnollisin asia. Kuitenkin, jos uskoo omaan juttuunsa ja seisoo sen takana, miksei sitä voisi tuoda ylpeänä esille? Tärkeää on se, että brändäys on rehellistä ja aitoa. ”Hyvä brändi antaa enemmän kuin lupaa”

Kirja oli juuri nyt hyvin ajankohtainen minulle. Olemme vähitellen saaneet osuuskuntamme Bisneran toiminnan rullaamaan, ja onkin aika miettiä sitä, mitä me todella olemme ja miltä me näytämme ulospäin. Ihastuin kirjan ajatukseen lähestyä brändäämistä tarinoiden kautta. Tärkeää tarinoissa on ihmiset tarinoiden takana. Itse ainakin koen, että luottamus ja yhteistyö halu yrityksen ja asiakkaan välille syntyy paljon helpommin, jos he tuntevat toisensa paremmin, eivätkä näe pelkkää pintaraapaisua yrityksestä. Tarinat herättävät muutenkin mielenkiintoa ja keskustelua. Sounio vie tarinoinninkin vielä seuraavalle tasolle, ja heittää ilmoille käsitteen turina. Turinalla pyritään kehittämään ja ilmaisemaan tarinaa sillä tavalla, että kuuntelijalla riittää siitä keskusteltavaa ja ajateltavaa turinoinnin jälkeenkin. Turina on mieleenpainuvaa, tunteita herättävää ja riemukkaampaa tarinointia.

”Brändi on pärstä ja sielu samassa paketissa”, Lisa Sounio tokaisee. Brändissä olennaista on sen look& feel. Minulle itselleni tulee ensimmäisenä brändistä mieleen vain se, miltä jokin asia juurikin ulkonäöllisesti viestii ulospäin. Millainen logo ja värimaailma esimerkiksi jollain yrityksellä on?  Brändi on kuitenkin paljon muutakin. Brändin täytyy herättää tunteita, ja sillä täytyy olla syvällisempi tarkoitus. Brändiä voi lähteä rakentamaan yrityksen arvojen ja vision pohjalta, jotka eivät kyllä nekään ole lainkaan yksiselitteisiä asioita. Arvojen miettiminen yritykselle voi olla pitkä prosessi. Arvojen pitää olla sellaisia, joiden takana jokainen työntekijä voi todella seisoa, ja joita toteutetaan yrityksen toiminnassa. Minusta arvoissa on tärkeää näkyä persoonallisuus ja hauskuus. Tietenkin monilla yrityksillä voi olla arvoina luottamus, tasa-arvo jne. Mielestäni kuitenkin arvoja pitäisi lähteä miettimään pidemmälle, ja pohtia mitkä ovat oikeasti asioita, jotka sopivat ja kuvasta juuri meidän toimintatapaamme. Olemme osuuskuntamme kanssa miettineet arvoja jo muutamaan otteeseen, muttemme ole päässet vielä lopputulokseen.

Kirjassa tutustuttiin myös markkinoinnin saloihin. Sounio muistuttaa kirjassaan, että markkinoinnin ei tarvitse välttämättä olla kallista, se vaatii vain kekseliäisyyttä. Markkinoinnin keinoja löytyy loputtomiin, jos vain uskaltaa lähteä kokeilemaan ja antaa mielikuvituksen laukata. Täytyy keksiä uusia huomiota herättävä ideoita, jotka saavat ihmiset kiinnostumaan asiasta. Meidän olemme juuri siinä vaiheessa, että on aikamme lähteä markkinoimaan tiimiämme asiakkaillemme. Olen itse vastuussa ulkoisesta viestinnästämme, joten markkinointi liittyy oleellisesti vastuualueeseeni. Kuitenkaan parhaat ideat eivät välttämättä synny ajatellessani omassa pienessä päässäni, vaan lyömällä koko osuuskuntaamme ”viisaat päämme yhteen” voimme kehittää jotakin mahtavaa. Porukalla tekeminen innostaa ja saa ideat lentämään. Päivän aikana kuitenkin myös omassa pienessä päässämme vilisee valtavasti ajatuksia, joista osa saattaa olla vaikka kuinka huikeita. Unohdamme kuitenkin monet ajatuksistamme päivän myötä. Sounio kertoo kirjassaa ideakirjasta, johon merkataan muistiin uudet ideat. Aion ottaa tämän käyttöön, sillä en halua heittää hukkaan yhtäkään mahtavaa ideaani huonon muistini takia.

Sounio korostaa kirjassaan sitkeyttä ja rohkeutta. Asiat eivät tule luoksemme, vaan meidän täytyy itse tehdä töitä asioiden eteen. Täytyy olla intoa ja halua oppia uutta, ja asenne täytyy olla kohdillaan. Välillä täytyy tehdä virheitä ja epäonnistua, että toisena hetkenä voi puolestaan loistaa ja nousta takaisin jaloilleen. Tiimiakatemialla on korostettu verkostoitumisen tärkeyttä, ja niin myös Souniokin nostaa kirjassaan esille verkostoitumisen. Verkostoitua voi missä vain, kenen kanssa hyvänsä, koskaan ei voi tietää minkälainen ihminen ja mitä mahdollisuuksia ja neuvoja voit saada vieressä istuvalta mieheltä bussissa. On tärkeää muistaa olla ystävällinen ja avoin kaikkia kohtaan, itsekkyydellä ja vain oman edun tavoittelulla ei pääse pitkälle.

Annetaan persooniemme leiskua ja ideoiden lentää, maailma tarvitsee erilaisuutta ja uusia toimintatapoja. Pelkällä oikeanlaisella asenteella voi päästä jo hyvinkin pitkälle, päättäväisyys, kärsivällisyys ja usko itseensä ovat yrittäjän tärkeimpiä piirteitä.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!