Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille

Kirjoitettu 09.02.20
Esseen kirjoittaja: Roosa Tiainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille (tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast)
Kirjan kirjoittaja: Katleena Kortesuo
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Verrattuna viime kirjaan, missä puhuttiin sisällöntuotannosta, niin tämä oli paljon helppolukuisempi. Kirja oli vielä tuore 2019 painettu niin ei tarvinnut miettiä, että oliko kirjassa paljon vanhentunutta tietoa. Some elää ja muuttuu vauhdilla, niin on varmasti haastavaa tehdä tällainen kirja nykypäivänä. Nyt omia pohdintoja kirjasta.

 

Sosiaalisen median tuottamisen ei tarvitse olla niin tarkkaa. Ainakin itse olen tätä mieltä. Kirja antoi silti hyvät perusteet kohderyhmään, kanaviin, sisältöön ja huumoriin. Itse suosin tuota huumoria! Kukapa ei tykkäisi saada päiväänsä piristystä ja nauraa. Olen seuraillut parin isomman ruokakaupan Instagram tilejä. Jo seuraaja määrissä huomaa, että yhdellä niistä on eniten ja voin vakuuttaa, että sen perusteella, koska tili on hauska ja kekseliäs. Huumori vetää puoleensa. Cleveran päivittely on saatu parempaan kuntoon kuin mitä se olin, mutta se ei ole vielä johtanut mihinkään. Meillä on suunnitelmat jokaiselle viikolle, postaus päivä jne. Oikeat kanavat hakevat vielä paikkaansa. Tuntuu ettei meillä ole kunnon sisältöä jakaa. Haluamme olla avoimia kanavissamme ja läpinäkyviä. Toivoisin vain lisää hauskuutta sinne. Meidän myös pitäisi olla eri tavalla aktiivisia ulkopuolelle. Jutella kanavissa ihmisten kanssa, tykätä kommenteista tai muuta vastaavaa. Hyvät käytös tavat vievät pitkälle.

Kirjassa oli puhe yrityksen YouTube kanavasta. Olemme myös puhuneet tuosta somepalavereissa, mutta asia on vain jäänyt vasta suunnittelu vaiheelle. Olen sitä mieltä, että se voisi tuoda lisää hauskuutta tähän hommaan ja myöskin tuomaan ulospäin sitä. Täytyy vain keksi jotain persoonallisia ideoita. Voisimme jakaa siellä hyviä vinkkejä, mitä tulee arjessa vastaan, kertoa, mitä meidän päiviimme sisältyy tiimiakatemialla. YouTube kanava myös suosisi meitä hakukoneissa. Oikea otsikointi ja sisällysteksti nostaisi videon hakukoneissa ylös. Olen sitä mieltä, ettei meidän sosiaalisen mediamme kanavat pomppaa kovinkaan ylös ja olemme panostaneet vain niihin kanaviin, mitkä ei näy google haussa.

 

Tämän takia, kun luin, mitkä kanavat näkyvät hyvin google haussa. Innostuin, kun kirjassa puhuttiin paljon bloggaamisesta ja diojen tekemistä nettiin. Tästä innostuneena aion ottaa puheeksi tiimilleni, että jokainen alkaisi laittamaan meidän nettisivuillemme näitä kirjaesseitä. Näissä esseissä on paljon hyödyllistä sanastoa, jotka auttavat meidän sijoitukseemme googlessa. Ihmiset voivat saada myös paljon apua, jos etsivät kirjaa ja me olemme tehneet siitä esseen niin apua kirjan valitsemiseen. Vielä palatakseni tuohon diojen tekemiseen. Kirjassa vinkattiin ladata Slideshare.net. Siellä myös muut yritykset jakavat aktiivisesti julkaisujaan. Kirjassa mainittiin, että tämä on unohdettu kanava ja mikä kummallisinta, koska todella hyödyllinen hakutuloksissa. Tänne sisällöntuottaminen parantaa hakukonetulosta. Ja siltikään vain harva käyttää tätä. Tuonne voisimme tehdä jokaisesta vaikka jonkinlaiset esittelyt tai muita mahdollisia esityksiä, mitä olemme tehneet.

Bloggaamista on jo nyt 2 kirjassa melkeinpä ylistetty niin paljon niin alan jo uskomaan siihen. Sekin kuin moni muukin jo mainitsemani kanavan ylläpito auttaa hakukonetuloksissa. Siellä voi tehdä pitkiä postauksia kuin taas esim. Instagramissa tai Twitterissä on tekstin pituuteen rajat. Siellä voi myös hyvin kommunikoida lukijoiden kanssa, kunhan vain muistaa laittaa kommentoinnin päälle. Netissä on myös paljon alustoja, joihin voi perustaa blogin.

 

Ennekuin joku luulee, että tämä on vain valittamista eikä asioille tehdä mitään. Niin aion parantaa aktiivisuutta siinä, että saadaan esseemme nettisivuillemme ja muutenkin pidettyä sitä ajan tasalla. Suunnitellaan uudestaan kanavat, mitä alamme päivittämään aktiivisesti ja lisäämme sinne huumoria mukaan! YouTubeen voisimme ideoida mahdollisia aiheuta, mikä voisi katsojia kiinnostaa, ei mitään tylsää. Ta-storea voisi yhdistää siihen.

 

Kirjasta oli minulle paljon apua, miten tuotetaan tekstiä. Tässä minä koin tarvitsevani apua. Kirjoitan yleensä tosi pitkiä lauseita ja olen huomannut sen jo ennekuin kuin kirjassa puhuttiin asiasta. Sellaisia kilometrin pituisia lauseita ja perinteinen lauseen rakentaminen on välillä hankalaa. Tästä voi johtua, että kielet tuottavat vaikeuksia. Kirjassa käytettiin paljon esimerkkejä, mikä avasi hyvin asiaa, kuten tässäkin tapauksessa.

 

Huono lause: päätettiin myös voimalaitoksen kivihiilikattilaan tarvittavien laitemuutosinvestointien toteuttamisesta

 

Parempilause: päätettiin myös toteuttaa voimalaitoksen kivihiilikattilaan tarvittavat laitemuutokset

 

Pyrin myös jatkossa kuin myös tässäkin esseessä kiinnittämään huomiota lauseiden mittaan ja ulkoasuun. En enää kiertele ja kaartele. Myöskin on hyvä varoa käyttämästä lauseenvastikkeita. Tai turhia yhdyssanoja.

 

Oli myös äärettömän hyvä kappale, missä puhuttiin otsikon keksimisestä vaikkapa artikkeliin. Haluan nyt luetella tähän ne 10 hyvää keinoa otsikkoon:

 

  1. Kysymys + sinuttelu.
  2. Alkusointu.
  3. Itse keksitty sana.
  4. Vertaus ja metafora.
  5. Tarkoituksellinen tyylirikko tai yllättävä näkökulma otsikon lopussa.
  6. Interjektio eli huudahdus tai äännähdys.
  7. Numero.
  8. Kiinnostuskoukku eli pinnalla oleva sana, teema tai julkkiksen nimi.
  9. Pitkä tarinaotsikko (klikkityyliin tai neutraalimmin)
  10. Vaakakuppirakenne rytmiikalla tai alkusoinnulla höystettynä.

 

Myös otsikon kirjoittamiseen voisi soveltaa jotain suosittua mainoslausetta, kuten ”Tämä on vastaaja. Voit jättää laskureklamaation äänimerkin jälkeen.” Pyrin jatkossa, kun mietin vaikkapa postaukseen otsikkoa niin käyttämään jotain näistä esimerkeistä apuna. Esimerkiksi näin nopeasti keksittynä julkaisimme Instagramiin postauksen meidän ideasynnytyksestämme niin otsikko olisi voinut olla ”Tänään suoritimme synnytyksen. Tiedätkö sinä, mitä se tarkoittaa muutakin, kun sitä ilmeistä?”

 

Kirjassa oli myös pitkä luku kuvasta. Tärkein oppi minulle oli sieltä kohta, missä puhuttiin valokuvaajan ja kuvattavan yhteydestä ja miten saadaan mahdollinen jännitys laukeamaan. On hyvä, että kuvaajalla ja kuvattavalla on selkeät sävelet niin kuvistakin tulee mieleisiä kummallekin. Oli äärettömän hyviä tipsejä, mitä pääsen soveltamaan, kun pääsen tekemään enemmän mallinhommia.

Kirjassa oli hyviä muistutuksia tekijänoikeuksista, asiakaspalvelusta, kriisiviestinnästä ja yllättävä meemeistä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!