Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat tarinankertojia

Kirjoitettu 31.01.16
Esseen kirjoittaja: John Blåfield
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tarinankerronta markkinoinnissa on melko uusi ilmiö. Toki mainoksissa on pitkän aikaan ollut jonkinlainen tarina mutta nyt puhun isommasta kuvasta. Miten hyvin yritys kertoo tarinaansa kaikessa toiminnassa. Kuinka asiakas uskoo tarinan on kiinni tarinan autenttisuudesta. Tarinan ei välttämättä tarvitse olla totta, kunhan siihen uskotaan niin vahvasti että siitä tulee totta. Kirja jossa tällaista aihetta käsitellään on Seth Godin kirja Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita. Kirjan nimi itsessään on valhe. Osuvampi nimi olisi, Kaikki markkinoijat ovat tarinankertojia. Asiakas on se joka päättää uskoa valheeseen, eli valehdella itselleen.

 

Hyvä tarina

Markkinoinnista on tullut entistä vaikeampaa. Televisiomainokset eivät tartu enään kuin lasten mieleen. Lehtien ja nettisivujen mainosilmoituksia vältellään taitavemmin kuin koskaan.  Vaikka sinulla olisi elämää mullistava palvelu, et voi olettaa että mainonta riittää. Mainonta on kuin huutaisi väkijoukkoon joilla kaikilla on kuulokkeet korvilla. He valitsevat mitä kuuntelevat. Valinnat tehdään ystävien suositusten tai omien harrastusten tai ammatin perusteella. Kuunnellaan niitä kanavia, joista uskotaan tulevan itseään hyödyttävää tietoa. Kun tarina on kylliksi hyvä, sitä jaetaan. Tarinaa kerrotaan lounastauolla kaverille, harrastajalehti kirjoittaa jutun ja ammattiblogeissa kirjoitetaan asiasta.

Hyvä tarina on uskottava. Uskottavuus muodostuu monista asioista. Yksi parhaista uskottavuuden luojista on luotettavan henkilön suositus, esimerkiksi hyvän ystävän tai alan tunnetun lehden. Suositeltavaksi tuleminen vaatii kuitenkin jo paljon työtä. Yksi tärkeimmistä on olla autenttinen. Epäautetnttisuus huomataan todella nopeasti. Johdonmukaisuus on toinen seikka joka on tärkeä, epäjohdonmukainen käyttäytyminen paljastaa helposti epäautenttisuuden. Haasteeksi muodostuu isomman ehkä myös pienemmän organisaation markkinoinnin johtaminen sillä koko organisaation pitää kertoa samaa tarinaa, jotta tarina olisi selkeä. Tarina osuu ja uppoaa kun se on selkeä ja joku kohderyhmä samaistuu tarinaan.

 

Kohderyhmä

Kohderyhmistä puhuttaessa puhe kääntyy usein sinisen meren strategiaan. Tärkeätä ei ole yrittää tarjota kaikille jotain vaan jollekin tietylle kohderyhmälle hyvin kohdennettua tuotetta tai palvelua. Näin ollen tarinasi voi resonoida todella hyvin kyseisen kohderyhmän maailmankuvan kanssa. Sinisen meren strategiassa puhutaan paljon tämän kaltaisen kohderyhmän löytämisestä, mutta ei niin paljon asiakaskunnan kasvattamisesta. Seth Godin antaa kirjassaan osviittaa siihen että sinisen meren etsiminen on fiksua. Kohderyhmät eivät välttämättä ole tarpeeksi isoja joten tässä on tulkintani kasvumarkkinoinnin kaavasta.

  1.   Tärkeää on kertoa tuotteesta sellainen tarina joka resonoi hyvin jollekin tietylle kohderyhmälle.

–        Optimaalitilanteessa kohderyhmän jäsen kuuluu johonkin yhteisöön, jossa hän todennäköisesti jaa kokemuksensa.

–        Tuotteesi pitää ratkaista joku kohderyhmän asiakkaan ongelma.

–        Hyvässä tilanteessa tuotteesi ylittää odotukset, silloin jakamiseen on erityisesti syytä.

 

  1.   Aluksi jakelukanava tulisi olla mahdollisimman huomattava kyseiselle kohderyhmälle. Supermarkettiin on vaarallista viedä omaa tuotetta koska se hukkuu lukemattomiin vaihtoehtoihin.

–        Jakelukanava voi aluksi olla vaikkapa aiheesta kertovan blogin yhteydessä oleva nettikauppa.

 

  1.   Kohderyhmän jäsenet kertovat sinun tuotteestasi muille, jotka eivät välttämättä olisi muuten löytäneet sinua mutta suosittelun kautta saattavat kiinnostua tuotteestasi. Tämän jälkeen olisi hyvä tarjota enemmän perinteisiä myyntikanavia.

 

Videokuvaus palvelu

Olen tämän kirjan kautta miettinyt vähän minun videotuotanto palvelua. Tylsästi selitettynä kyse on matalan budjetin ja yhden ihmisen videotuotannosta. Pystyn tarjoamaan todella halvalla laadukasta videomateriaalia, joka yltää laadussa lähes hintavempien mediatalojen tuotosten tasolle. Näillä spekseillä on helppo ymmärtää että kohderyhmä on pk yritykset. Palvelun voi kuitenkin muotoilla kohderyhmä mielessä vähän mielenkiintoisemmin.

Videoita kiiluvasilmäisen yrittäjän some ja internet kanaviin. Miksi kiiluvasilmäisille? Koska kiiluvasilmäinen yrittäjä on innokas ja hänellä on paljon ideoita. Arjen keskellä on kuitenkin vaikea löytää aikaa selkeän ja puhuttelevan tarinan muotoiluun. Minä autan ideoiden jäsentelyssä tarinaksi ja tuotan tarinasta videon, josta välittyy se sanoma mitä yrittäjä haluaa asiakkailleen kertoa.

Suurin osa videotuotantoa tarjoavista toimijoista toimii kysy tarjousta periaatteella. Voin kuitenkin tarjota palvelua selkeeseen tuntihintaan niin miksipä en tekisi niin.

Tällä palvelulla tähtään pieniin keisseihin, mutta saan hyvää referenssimateriaalia sekä suosittelijoita. Parhaimmassa tapahtumassa asiakas joka ostaa minulta kerran ostaa toisen kerran. Pikkuhiljaa voin alkaa tarjoamaan, selkeitä kokonaisuuksia kiinteällä hinnalla, yhä isommalle kohderyhmälle.

 

Youtube kanava

Olen suunnitellut Youtube kanavan perustamista. Kanavan tarkoituksena olisi toimia minun audiovisuaalisena harjoituskenttänä. Kokeilen tarinankerrontaa ja rakennan samalla omaa henkilöbrändiä. Koska rakennan minun henkilöbrändiä keskityn aiheisiin, jotka kiinnostavat minua. Aluksi otan huomioon kohderyhmän, joka todennäköisimmin katsoo videoitani eli läheiset ystäväni. Keskityn todennäköisesti ainakin ihan ensimmäisessä videossa matkustamiseen ja kerron suunnitelmistani lähteä maailmanympärimatkalle. Tämä siksi koska haluan saada vinkkejä reissua varten hyvistä kohteista ja haluan kertoa ystävilleni suunnitelmistani.

Kantavaksi teemaksi kanavalleni tulee seikkailut. Seikkailut on yksi minun elämäni arvoista ja siksi minulle tulee aiheeseen liittyen aina uusia ideoita. Seikkailut on myös mielenkiintoisempaa katsottavaa kuin tavallinen elämä. Pyrin myös päivittämään sitä miten suunnitelmani maailmanympärysmatkasta etenee.

Olen miettinyt nimi ideoita kanavalleni. Seikkailu ja riippumatot ovat tähän mennessä olleet parhaimmat inspiraation lähteet. Pohdin ideoita vielä kuitenkin hetken.

 

Lopuksi

Tarinat ovat mielenkiintoisia ja olen niihin aivan hulluna, siksi haluan oppia niistä lisää. Positiiviseksi yllätykseksi markkinoinnista kertova kirja keskittyi tarinoihin ja niiden käyttämiseen markkinoinnissa. Seuraavaksi lukusuunnitelmassani onkin Juhana Torkki ja Tarinan valta.

Tagit: , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!