Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 06.01.13
Esseen kirjoittaja: H Tyrväinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Seth Godinin kirja Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita kertoo tarinoiden merkityksestä nykypäivän markkinoinnissa. Otin kirjan luettavaksi ainoastaan sen nimen perusteella – se herätti sopivasti mielenkiintoa ja tunteita.

 

Ennen hyvään tulokseen päästiin kovan budjetin TV-mainoksella ja suurella näkyvyydellä. Ajat ovat muuttuneet ja ihmiset ovat saaneet yliannostuksen perinteisestä mainonnasta. Joka suunnasta tulevat mainokset eivät enää ole kovinkaan tehokkaita, koska niitä tulee niin paljon, joten ihmiset eivät jaksa keskittyä niihin.

 

Jos haluat menestyä, niin sinun on luotava tarina ja elettävä sen mukaan. Hyvä tarina on sellainen, joka tukee kuluttajien maailmankuvaa ja he alkavat levittää tarinaasi. Tarinan on oltava aito, koska huijaukset paljastuvat ennemmin tai myöhemmin. Puskaradio toimivuus on siinä, että ihmiset luottavat tovereidensa arvioihin paljon paremmin, kuin markkinoijien syytämiin lupauksiin. Etsi siis sopiva kohderyhmä, jonka maailmankuvaan tarinasi sopii ja helpota sen levittämistä.

 

Kirjassa oli hyvä esimerkki viinilaseja valmistavasta yrityksestä. He todella uskovat siihen, että heidän laseistaan viini maistuu paremmalta. Myöskin kuluttajat ja viiniexpertit ovat samaa mieltä, joten asian todella täytyy olla näin. Sokkotesteissä heidän viinilasit eivät kuitenkaan saaneet viinin makua paremmaksi, mutta mitä väliä tällä on? Jos kuluttaja saa tunteen, että viini maistuu maailman parhaalta juuri kyseisistä laseista, niin silloin kuluttajien tarve on täytetty. Laseja menee kaupaksi hyvää tahtia – 20e sijoitus on aika pieni, jos sillä saa vanhan kunnon El Tiemponkin muuttumaan laatuviiniksi.

 

Ohjeet toimivan tarina luomiseen

 

  1. Mille maailmankuvalle kohdistat tarinasi?
  2. Mitä kehystä käytät?
  3. Miten elät tarinaasi?
  4. Mitä oikoreittejä ihailijat voivat käyttää tarinasi kertomiseksi ystävilleen?
  5. Kuinka voit radikaalisti muuttaa tuotettasi tai palveluasi niin, että tarina on luonnollinen ja ilmiselvä ja helppo kertoa?
  6. Mikä on lupapääomasi arvo?

 

Kirja täytyy ottaa uudelleen tarkasteluun, kun on markkinointiprojekti alla!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!