Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 11.06.17
Esseen kirjoittaja: Tommi Paasiaho
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 1. Oppiminen, 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Eivät markkinoijat oikeasti ole valehtelijoita! Valehtelin nimetessäni tämän kirjan. Eivät markkinoijat ole valehtelijoita. He vain sepittävät tarinoita. Valehtelijoita ovat kuluttajat. Kuluttajina valehtelemme itsellemme päivittäin. Valehtelemme itsellemme vaatetuksestamme, asuinpaikastamme, äänestyskäyttäytymisestämme ja työnteostamme. Menestyvät markkinoijat vain tarjoavat tarinoita, joihin kuluttajat voivat halutessaan uskoa.” –Seth Godin

NBF live stream –tapahtuman tilanne on yhä kysymysmerkkinä. Järjestämmekö koko tapahtuman vai olemmeko mukana muin keinoin. Itse edelleen liputan koko tapahtuman ostamisen puolesta. Oli miten oli, aion hieman miettiä tapahtuman markkinointia ja minkälaista tarinaa tämän kaltaiselle tapahtumalle/tilaisuudelle voi luoda. Aion kuitenkin aluksi pohtia, kuka on se henkilö, jonka haluamme tapahtumaan. Keitä tämä voisi erityisesti puhutella ja kiinnostaa?

Tällä hetkellä maailmassa korostetaan paljon menestymistä, tavoitteellisuutta ja päämäärätietoisuutta. Yrittäminen kiinnostaa monia ja opiskeluun halutaan panostaa. (Opintolainarahat viinaan…) Hyvät palkkatyöt eivät kuitenkaan ole historiaa ja ne ovat myös suurella osalla tähtäimessään. Tämän hetkinen maailma saa monet unelmoimaan onnistumisesta ja menestyksestä. Ei haluta juuttua paikalleen ja tyytyä työhön, joka ei vie eteenpäin eikä kehitä. Halutaan luoda uutta, muuttaa maailmaa ja olla edelläkävijöitä. Ja tämän kaltaiset henkilöt myös aikovat tehdä työtä sen eteen. He opiskelevat tulevaisuutta varten ja etsivät omatoimisesti tietoa, jotta voisivat kehittyä ja kulkea kohti unelmaansa. He eivät halua tyytyä kakkossijaan, he haluavat voittaa.

Epäselvyyksien suoristamiseksi, yllä on näkemykseni tapahtuman kohderyhmästä. Toinen lähes yhtä tärkeä kohderyhmä on Keski-Suomen yrittäjät. Monet varmasti suuntaavat itse NBF tapahtumaan Helsinkiin, mutta toisilla saattaa olla aikatauluhaasteita, eikä siksi pysty lähtemään pois Jyväskylästä. Nordic Business Forum on yrittäjiä ja yrittäjähenkisiä kutkuttava tapahtuma. Huippupuhujat jakavat omia oppejaan ja neuvojaan, kuinka päästä huipulle. Kukapa ei vinkkejä haluaisi ottaa vastaan.

Seth Godinin kirjassa puhuttiin paljon ihmisten erilaisista maailmanukista ja mitkä niihin vaikuttavat. Niitä ei kannata lähteä muuttamaan, koska se on pitkä tie ja tulee kalliiksi. Maailmankuvat yhdistävät ihmisiä, mutta eivät tee niistä ”yhteisöjä.” Monien maailmankuvaan esimerkiksi kuuluu, että polkupyörällä liikkuminen on vaivattomampaa ja ekologisempaa kuin autoilu, mutta kaikki pyöräilijät eivät silti halua kuulua yhteen. Jos kuitenkin halutaan puhua tietyn maailmankuvan jakavalle porukalle, on käytettävä kehysten voimaa. ”Kehykset ovat sanoja ja kuvia ja vuorovaikutusta, joka vahvistaa jonkun jo tuntemia ennakkoasenteita.” (44, Godin) Eli kehyksen avulla pyritään esittämään idea niin, että se hivelee kuluttajan maailmankuvaa, eikä ole sen vastainen.

Tässä tapauksessa voisin miettiä, mitä mahdollisia ennakkoasenteita kohderyhmämme henkilöllä voisi olla tapahtumaa kohtaan. Suurin osa kohderyhmästämme ei ole koskaan käynyt vastaavanlaisessa foorumissa. Suuri osa on käynyt vain muutaman kerran ja saattaa siksi epäröidä. Monet saattavat miettiä, että tapahtuma ei ole heille vaan ”yritysjohtajille”, jotka tekevät bisnestä, puhuvat bisneskieltä ja käyttävät bisnespukua. Jotkut saattavat ajatella, opiskelijastatus vastaavassa tapahtumassa olisi paheksuntaa aiheuttava asia. Ennakkoasenteita on varmasti yhtä monta kuin kohderyhmämme henkilöitäkin. On vain löydettävä ja tiedostettava ne suurimmat huolen aiheet ja osattava maalata niiden päälle oikeanlainen kuva. Idea pitää kehystää siten, ettei se ole kohdehenkilön maailmankuvan vastainen.

Mistä tavoitamme kohderyhmämme?

On tietenkin selvää, mistä löydämme opiskelijat ja mitkä mediat ovat heille suosituimpia. Meidän pitää kuitenkin ottaa selville, millä medialla saamme parhaimman konversion, eli suurimman osallistujamäärän pienimmällä rahalla. Somessa näen paljon potentiaalia ja sormeni syyhyävät päästä kokeilemaan uusia tapoja keskustella kohderyhmällemme. Printtimediaa mollataan paljon, mutta kouluissa näen sen silti toimivan. Paskat materiaalit ovat aina paskoja, eivätkä hetkauta ketään, mutta jos näihin panostaa ja löytää oikean viestin tai koukun, printtimarkkinointi maksaa itsensä takaisin. Kouluihin sekä yrittäjille hyvä mahdollinen lähestymistapa on sähköpostiuutiskirjeet. Monet klikkaavat ne suoraan roskakoriin, mutta yllättävän moni myös avaa viestin ja lukee sisällön. Uutiskirje on todella tehokas viestintäväline, eli tavoittaa paljon ja kustannukset ovat todella pienet.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!