Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita

Kirjoitettu 22.05.13
Esseen kirjoittaja: Tiia Lappalainen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Seth Codinin kirja Kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita käsittelee tarinoita ja niiden voimaa markkinoinnissa. Arkemme perustuu tarinoihin. Lapsena meille on luettu tarinoita ja koulussa tarinoiden avulla opettajat opettivat meille asioita. Näin täysi-ikäisenä kerromme toisillemme tarinoita arjen sattumuksista ja siitä kuka sai suurimman vonkaleen kalassa. Tarinat kiehtoo ja koukuttavat meitä.

 

Tänä päivänä markkinoinnissa on panostettu tarinan kertomiseen. Laman yllättäessä ei ole varaa kehittää miljoonilla euroilla tuotteita vaan keskitytään vanhan tuotteen markkinointiin. Seth Codin kertoi kirjassaan kylmän tosiasian: Vuonna 2003 lääkeyritykset käyttivät enemmän rahaa markkinointiin ja myynninedistämiseen kuin tutkimukseen ja tuotekehittelyyn. Investointien tullessa ajankohtaisiksi lääkkeen takana olevan ajatuksen levittäminen on tärkeämpää kuin itse lääkkeen keksiminen.

Kuluttajan on helpompi ymmärtää maailmaa tarinoiden avulla. Markkinoijat eivät ole keksineet tarinoiden kertomista, mutta he ovat hioneet sen huippuunsa.

 

En ole ennen käyttänyt tarinan kerrontaa markkinoinnin keinona. Kevään mittaan olen tutustunut hieman tarinan taikaan kahden elämyksellisen kesäprojektin: Maalaistorin ja Tour de Filmin myötä. Lähden esseessäni käsittelemään tarinan kerrontaan yleisesti.

 

Markkinointi on yksinkertaisuudessaan uusien ajatusten levittämistä. Onnistunut tarinankerronta keskittyy pienempään kohdistettuun joukkoon. Joukko omaa yhteisen maailmankuvan eli sen mihin he uskovat juuri nyt. Näin tarina kehystetään esimerkiksi kuvin ja sanoin vahvistaen joukon ennakkoasenteita.

 

Maalaistori on matkalla Helsinkiin muiden Rautalammilaisten yrittäjien kanssa. Pop- up tyyppinen pienois Rautalampi pystytetään viikoksi Kansalaistorille. Rautalampi Maailmankartalle- hanke hyödyntää tarinan voimaa oivasti. He ovat lähettäneet tietoa ja kutsut tapahtumaan Rautalammilta poismuuttaneille- sekä mökkiasukkaille. He muodostavat pienen joukon, joilla on tunneside emäpitäjään. Tunteet ja muistot  houkuttelevat  tulemaan Kansalaistorille verestämään muistoja.  Jos idea on hyvä, sana leviää itsekseen.

 

Mainoksissa tuote maalataan kuluttajan mieleen ja herättää ajatukset. Ihmiset rakastavat jatkaa tarinoita tehden omia johtopäätöksiä. Päätös ostoprosessista tehdään hetkessä. Silti ostoprosessi on kuluttajalle tärkeä. Kuluttajalle pakkauksella ja vertaisryhmän hyväksynnällä ja suoraan kaupan hyllyltä olevan uuden tuotteen kokemuksella on suuri merkitys. Hyvä esimerkki on kesäuutuus Magnumin 5 kisses- jäätelöt. Jäätelömakuja on viisi erilaista. Jäätelöt ovat pakattu muovisen kääreen sijaan elegantit pahvikotelot. Kotelosta voi odottaa vain eleganttia makunautintoa. Printtimateriaaleissa on täyteläisiä huulia, jotka kutsuvat syömään jäätelöä. Jäätelö on kuin suudelma hiekkarannalla. Jäätelöjen nimet ja värit herättävät kuluttajassa tunteita ja jopa muistoja. Mitä tunteita ja muistoja sinussa herää jäätelön nimistä: first kiss, furty kiss tai stolen kiss?

 

Kuluttajia kiinnostaa myös alkuperä ja olosuhteet, joissa tuote on tehty. Markkinoijat ovat kääntäneet tuotteen taustan kikaksi koukuttaa kuluttajia. Hyvänä esimerkkinä on Saarioisten tv- mainokset, joissa on kuvattu valmisruokien tekijöitä. Tehtaalla valmistetut einekset saavat kasvot työntekijöistä, äideistä. Slogan- äitien tekemää ruokaa herättää muistoja, eihän äidin tekemää kotiruokaa voita mikään. Näin tarinalla luotiin mielikuva, jossa valmisruoka onkin äitien tekemää, maukasta kotiruokaa.

 

Seth Codinin kirjassa oli kolme kovaa oivallusta. Nämä asiat ovat top 3 asiaa, joihin haluan kiinnittää huomiota aiemmin mainitsemissa elämysprojekteissa.

  1. Tarinankerronta toimii, kun tarina oikeasti parantaa tuotetta tai palvelua.
  2. Jos haluat kasvua, tee jotain, mikä ansaitsee olla puheenaiheena. Ei nostatus, eivät mainokset, vaan itse asia. Jos ideasi on hyvä, se leviää.
  3. Ostoprosessi on kuluttajille tärkeä. Heille pakkauksella ja vertaisryhmän hyväksynnällä ja suoraan kaupan hyllyltä olevan uuden tuotteen kokemuksella on suuri merkitys. He välittävät tuotteen alkuperästä ja olosuhteista, joissa se on tehty.

 

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!